Vihreät tuomitsee bussivuorojen lakkautusuhkauksen

5

Turun seudun Vihreät järkyttyivät TLO:n uhkauksesta lakkauttaa seutuliikenteen vuoroja.

– Joukkoliikenteen käyttö on suorassa suhteessa tarjontaan ja lipunhintaan. TLO:n esitys tarkoittaisi koko joukkoliikenteen syöksykierrettä Turun naapurikunnissa, toteaa
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäsen ja Turun joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Riitta Koskimies puolueen lähettämässä tiedotteessa.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsittelee ensi keskiviikkona Turun kaupunkiseudun liikennöitsijöiden esittämiä liikenteen lakkautuksia. TLO esittää lakkauttavansa suuren osan Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon ilta- ja viikonloppuliikenteestä 7.1.2013 alkaen. Lisäksi TLO esittää lakkauttavansa kokonaan Raision sisäisen linjan 01.

Joukkoliikennetoimisto esittää lautakunnalle, että lakkautusesitykset hylätään sopimuksen vastaisina.

– Nämä lakkautusesitykset näyttävät nyt konkreettisella tavalla, että kaupunkiseudun joukkoliikenteen tulee olla viranomaisen järjestämää 1.7.2014 alkaen. Liikennöitsijöillä ei ole kiinnostusta hoitaa liikenteen kokonaisuutta kuntalaisten tarpeen mukaisesti. Joukkoliikenteen hoitoon tyypillisesti kuuluu toisaalta hyvin kannattavia ja toisaalta huonommin kannattavia vuoroja, ja tämä on ollut liikennöitsijöiden tiedossa heidän tehdessään sopimuksen, toteaa joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

newest oldest
Notify of
Matti Alander

Asia ei ole aivan näin yksiselitteinen, kuin on uutisoitu. TLO:n liikennöitsijät ovat pienehköjä PK yrittäjiä, joiden leipä on uhattuna hyvin vakavasti, velat on hoidettava joita edellisissä kilpailutuksissa on vaadittu ottamaan erillaisilla kaluston tasovaatimuksilla. Toisella puolella ovat suurinpiirtein erottamattomat virkamiehet pysyvine työpaikkoineen. Sopimuksen joka nyt on voimassa on aikanaan tehnyt Ely keskus liikennöitsijöiden kanssa. Sopimuksen tekstiä sen paremmin tuntematta ei voi kantaa ottaa ja se jääkin lakimiesten selvitettäväksi, ainakin joukkoliikennejohtajan mielestä. Ainakin aikaisemmin myös uusi joukkoliikenneviranomainen, jonka Kaarinalaisjäsen olen , on hyväksynyt perusteltuja liikenteen supistuksia. Tappiolla ei ole pakotettu ajamaan. Joukkoliikenne viranomaisen perustaminen oli Kaarinassa hyvin tuskallista ja siihen liittyminen vaati… Read more »

Uusi joukkoliikennejärjestely hakee muotoaan ja nyt tehtävillä päätöksillä ratkaistaan se miten se Kaarinaa palvelee 2014 alkaen. Jos joku on sitä mieltä että nykyinen malli on toimiva, tervetuloa Littoisiin odottelemaan bussia. Vanhaan paluuseen haikailu on muutenkin ajanhaaskausta, sillä lainmuutoksen myötä kaikki tämä olisi ollut edessä joka tapauksessa. TLO:n manööverit antavat osviittaa siitä mitä puhtaasti markkinaehtoinen joukkoliikenne toisi tullessaan. Enkä tästä toki syyllistä liikennöitsijöitä, hehän saavat tästä leipänsä. Ei myöskään ole heidän tehtävänsä joukkoliikennereitistön kehittäminen, uudet reittikokeilut tms. Liikennöitsijä optimoi sopimusvelvoitteen, aikataulun ja reitin. Lopulliset kustannukset ovat varmasti suuremmat kuin mitä nyt joukkoliikenne Kaarinalle maksaa, mutta nyt on ensimmäisen kerran aidosti mahdollisuus… Read more »

Matti Alander

Päätös seudullisesta joukkoliikenteestä yhteiskunnan hoidettavana on jo tehty, eikä sille oikein voi tehdä enää muuta kuin maksaa. Markkinaehtoinen malli on hylätty ja sen jälkeen kun kilpailutus on liikenteestä suoritettu, voidaan siitä irtaantua vasta kahdeksan vuoden kuluttua, joka on kilpailutus väli. Tällä hetkellä sopimuksessa on muistaakseni vuoden irtisanomisaika. Nyt tehtävänäni seudullisessa joukkoliikennelautakunnassa on saada kulut pysymään mahdollisen alhaisena Kaarinan veronmaksajilla laatuun verrattuna. Huomisessa kokouksessa, jossa edellä kerrotuistakin asioista päätetään tulen ottamaan esiin epäoikeudenmukaisuuden, joka koskee Kaarinan osuutta kustannusten jaossa. Tällä hetkellä kustannukset jaetaan asukaslukumäärän mukaisesti eli 31000 asukasta kohti. Oikea tapa tietysti olisi liikennemäärää kohti. Joukkoliikenteen laatua on mahdollista seudullisesti nostaa,… Read more »

Matti Alander

Eilen tuli istuttua seudullisen joukkoliikennelautakunnan kokouksessa. Kokous oli välillä hikinenkin ja puheenvuoroja käytettiin paljon. Kustannusten jako-osuus otettiin esiin viimeisessä pykälässä allekirjoittaneen ehdotuksesta. Aluksi Turun edustajien mielipiteet olivat asialle hyvinkin jyrkkiä. Vihreiden edustajan mielestä Kaarina harrastaa iltalypsyä ja jos mukaan on lähtenyt on maksettava. Yllätykseksi myös Raision edustaja lähti peliin mukaan, kaupunginjohtajansa avustuksella. On mahdotonta jakaa investointikustannuksia muuten kuin nuppiluvun mukaan, liikenteen mukaan ei käy. Vaatii kaikkien kuntien valtuuston päätöksen. Lopulta kuitenkin kustannusten jako-osuuksien selvittäminen päätettiin antaa seudulliselle virkamiestyöryhmälle, jossa Kaarinan edustajana toimii tekninen johtaja Jyrki Lappi. Jyrki on ollut kanssani asiasta samaa mieltä ja tunnetusti periksiantamaton Jyrki varmasti asian hoitaa.… Read more »

Jorma Jäntti

TLO:n liikennöitsijöiden hakemuksessa bussivuorojen tuntuvista lakkauttamisista on kysymys liikennöintisopimukseen sisältyvän liikennöintivelvoitteen rikkomuksesta eikä yksittäisten bussivuorojen lakkauttamisista mikä toki on perustelluista syistä mahdollista. Kaarinaan liikennöitävät linjat 11, 11 A ja 110 ovat kokonaisuudessaan hyvin kannattavia linjoja ja tässä tilanteessa tuskin on tapahtunut olennaisia muutoksia siihen nähden kun siirtymäajan liikennöintisopimus on solmittu. Liikennöinti sisälsi silloinkin sekä kannattavia että kannattamattomia yksittäisiä vuoroja. TLO:n lakkautusesitys lakkauttaisi liikenteen kokonaan lauantaina ja pyhinä Kaarinasta Littoisiin (linja 11 A), pyhisin Littoisista Turkuun (linja 110). Näillä linjoilla lisäksi lakkautettaisiin arkiaamujen ensimmäisiä lähtöjä ja suurin osa iltaliikenteestä. Linjalla 11 Kaarinasta Turkuun lakkautukset koskisivat kaikkien päivien ensimmäisiä ja viimeisiä vuoroja.… Read more »