Vihreät tuomitsee bussivuorojen lakkautusuhkauksen

5

Turun seudun Vihreät järkyttyivät TLO:n uhkauksesta lakkauttaa seutuliikenteen vuoroja.

– Joukkoliikenteen käyttö on suorassa suhteessa tarjontaan ja lipunhintaan. TLO:n esitys tarkoittaisi koko joukkoliikenteen syöksykierrettä Turun naapurikunnissa, toteaa
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäsen ja Turun joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Riitta Koskimies puolueen lähettämässä tiedotteessa.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsittelee ensi keskiviikkona Turun kaupunkiseudun liikennöitsijöiden esittämiä liikenteen lakkautuksia. TLO esittää lakkauttavansa suuren osan Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon ilta- ja viikonloppuliikenteestä 7.1.2013 alkaen. Lisäksi TLO esittää lakkauttavansa kokonaan Raision sisäisen linjan 01.

Joukkoliikennetoimisto esittää lautakunnalle, että lakkautusesitykset hylätään sopimuksen vastaisina.

– Nämä lakkautusesitykset näyttävät nyt konkreettisella tavalla, että kaupunkiseudun joukkoliikenteen tulee olla viranomaisen järjestämää 1.7.2014 alkaen. Liikennöitsijöillä ei ole kiinnostusta hoitaa liikenteen kokonaisuutta kuntalaisten tarpeen mukaisesti. Joukkoliikenteen hoitoon tyypillisesti kuuluu toisaalta hyvin kannattavia ja toisaalta huonommin kannattavia vuoroja, ja tämä on ollut liikennöitsijöiden tiedossa heidän tehdessään sopimuksen, toteaa joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

5 KOMMENTIT

  1. Asia ei ole aivan näin yksiselitteinen, kuin on uutisoitu. TLO:n liikennöitsijät ovat pienehköjä PK yrittäjiä, joiden leipä on uhattuna hyvin vakavasti, velat on hoidettava joita edellisissä kilpailutuksissa on vaadittu ottamaan erillaisilla kaluston tasovaatimuksilla.
    Toisella puolella ovat suurinpiirtein erottamattomat virkamiehet pysyvine työpaikkoineen.
    Sopimuksen joka nyt on voimassa on aikanaan tehnyt Ely keskus liikennöitsijöiden kanssa.
    Sopimuksen tekstiä sen paremmin tuntematta ei voi kantaa ottaa ja se jääkin lakimiesten selvitettäväksi, ainakin joukkoliikennejohtajan mielestä.
    Ainakin aikaisemmin myös uusi joukkoliikenneviranomainen, jonka Kaarinalaisjäsen olen , on hyväksynyt perusteltuja liikenteen supistuksia. Tappiolla ei ole pakotettu ajamaan.
    Joukkoliikenne viranomaisen perustaminen oli Kaarinassa hyvin tuskallista ja siihen liittyminen vaati virkamiesten runnomista ja valtuutettujen välistä väittelyä.
    Vaihtoehtona oli markkinaehtoinen liikenne linja-autoilijoiden järjestämänä suurin piirtein nykytyyliin, vieläkin hänenkin kustannuksin veronmaksajalle.
    Seutusosialismi voitti ja Kaarina maksaa sen kustannukset 310000 asukkaan volyymilla.
    Ennenkuin yhtään linja autoa ajaa Kaarinassa uuden seutuviranomaisen voimalla, kuluu Kaarinan kassasta pari miljoonaa €uroa helposti rahastuslaiteinvestointeihin ym. Sen jälkeen Kaarinan kaupunki kustantaa suuren osan joukkoliikenteestä alueellaan ja raha on tietysti jostain muualta pois. Lisäksi tulee vielä maksettavaksi runsaasti seudun
    joukkoliikenteen kuluja.
    Mitä ilmeisemmin joukkoliikenteestä tulee todella kallista ja byrokraattista. On suorastaan ihme jos Kaarinan taloudesta irtoaa rahaa.
    Vanha kohtuullisesti toiminut systeemi romutetaan, PK yrittäjät ajetaan ahdinkoon ja kaikesta tulee kalliimpaa.
    Kaarinan valtuutettuja on vaikea syyttää tapahtuneesta, niin monimutkaisesta asiasta on kyse, ettei kukaan voi väittää ymmärtäneensä täysin mihin joukkoliikenne sopimus johtaa.
    Joukkoliikenne on hyvä asia, ainoastaan erimielisyyttä on ollut miten sitä järjestetään Kaarinan valtuutettujen keskuudessa.
    Nyt ollaan n. 5000:sta viikottaisesta vuorosta supistamassa n. 300 kannattamatonta vuoroa seudullisesti, seudullinen joukkoliikennelautakunta tekee päätöksen aiheesta ensi Keskiviikkona.

    • Uusi joukkoliikennejärjestely hakee muotoaan ja nyt tehtävillä päätöksillä ratkaistaan se miten se Kaarinaa palvelee 2014 alkaen. Jos joku on sitä mieltä että nykyinen malli on toimiva, tervetuloa Littoisiin odottelemaan bussia. Vanhaan paluuseen haikailu on muutenkin ajanhaaskausta, sillä lainmuutoksen myötä kaikki tämä olisi ollut edessä joka tapauksessa.
      TLO:n manööverit antavat osviittaa siitä mitä puhtaasti markkinaehtoinen joukkoliikenne toisi tullessaan. Enkä tästä toki syyllistä liikennöitsijöitä, hehän saavat tästä leipänsä. Ei myöskään ole heidän tehtävänsä joukkoliikennereitistön kehittäminen, uudet reittikokeilut tms. Liikennöitsijä optimoi sopimusvelvoitteen, aikataulun ja reitin.
      Lopulliset kustannukset ovat varmasti suuremmat kuin mitä nyt joukkoliikenne Kaarinalle maksaa, mutta nyt on ensimmäisen kerran aidosti mahdollisuus päästä Kaarinassakin kaupunkimaisen joukkoliikenteen piiriin. Hyvä Matti, että olet ajamassa etujamme seudullisessa joukkoliikennelautakunnassa!

      • Päätös seudullisesta joukkoliikenteestä yhteiskunnan hoidettavana on jo tehty, eikä sille oikein voi tehdä enää muuta kuin maksaa.
        Markkinaehtoinen malli on hylätty ja sen jälkeen kun kilpailutus on liikenteestä suoritettu, voidaan siitä irtaantua vasta kahdeksan vuoden kuluttua, joka on kilpailutus väli.
        Tällä hetkellä sopimuksessa on muistaakseni vuoden irtisanomisaika.
        Nyt tehtävänäni seudullisessa joukkoliikennelautakunnassa on saada kulut pysymään mahdollisen alhaisena Kaarinan veronmaksajilla laatuun verrattuna.
        Huomisessa kokouksessa, jossa edellä kerrotuistakin asioista päätetään tulen ottamaan esiin epäoikeudenmukaisuuden, joka koskee Kaarinan osuutta kustannusten jaossa.
        Tällä hetkellä kustannukset jaetaan asukaslukumäärän mukaisesti eli 31000 asukasta kohti.
        Oikea tapa tietysti olisi liikennemäärää kohti.
        Joukkoliikenteen laatua on mahdollista seudullisesti nostaa, ongelmana on ainoastaan mitä se maksaa ?
        Liikennöin kustannukset ovat kuitenkin kohtuullisen samat Irlantilaisilla kansainvälisillä bussifirmoilla, kuin Suomalaisilla PK yrittäjilläkin.
        Joukkoliikenne on aivan OK. asia, soisin sen kumminkin mielummin Suomalaisen PK yrityksen hoidettavaksi. Suurilla kilpailuilla kun on taipumuksena suosia suuria yrityksiä ja liian usein ulkomaalaisia, jotka maksavat veronsa ulkomaille.
        Nykyisellä seutulipulla Kaarinan kustannus joukkoliikenteeseen on ollut hyvin pieni ja se on hoitunutkin kohtuullisesti.
        Tulevaisuuden lippujärjestelmät, vyöhykemaksut, investoinnit, tasovaatimukset ovat vielä kesken ja niissä kannattaa olla valppaana jos hiemankin ajattelee veronmaksajien rahoja.
        Ongelmia voi tulla myös linjojen päälekkäisyyksissä ja silloin kärsijänä on seudullisen liikenteen ulkopuoliset tahot.
        Siirtymäjan liikennöintisopimuksissakin olisi varmasti vaihtoehtona PK yrityksen tukeminen, eikä kannattamattoman liiketoiminnan vaatiminen, mikäli liikennettä kannattamattomille linjoille halutaan.
        Löytyykö tuo raha Kaarinan kassasta onkin sitten epävarmaa ja mistä se olisi pois.
        Kokoomus jos joku tunnettuna taloudenhoitaja puolueena tietää tämän varmasti.
        Kuorma-autoilu toimii markkinaehtoisesti tässä maassa erittäin hyvin, kaikki saavat palvelua halvalla, nopeasti ja kattavasti. Sääntelyn aikaan oli aivan toisin, mutta siitä onkin jo aikaa yli 20 vuotta.
        Väitteet markkinatalouden huonoudesta ovat enemmän vihjailua, kuin perusteltuja.
        Sosialismi oli huono, mutta voi se markkinatalouskin olla huono ja aika näyttää. Ainoa varma asia on että joukkoliikenteen kustannukset nousevat seudullisessa systeemissä.

  2. Eilen tuli istuttua seudullisen joukkoliikennelautakunnan kokouksessa.
    Kokous oli välillä hikinenkin ja puheenvuoroja käytettiin paljon.
    Kustannusten jako-osuus otettiin esiin viimeisessä pykälässä allekirjoittaneen ehdotuksesta.
    Aluksi Turun edustajien mielipiteet olivat asialle hyvinkin jyrkkiä. Vihreiden edustajan mielestä Kaarina harrastaa iltalypsyä ja jos mukaan on lähtenyt on maksettava.
    Yllätykseksi myös Raision edustaja lähti peliin mukaan, kaupunginjohtajansa avustuksella. On mahdotonta jakaa investointikustannuksia muuten kuin nuppiluvun mukaan, liikenteen mukaan ei käy.
    Vaatii kaikkien kuntien valtuuston päätöksen.
    Lopulta kuitenkin kustannusten jako-osuuksien selvittäminen päätettiin antaa seudulliselle virkamiestyöryhmälle, jossa Kaarinan edustajana toimii tekninen johtaja Jyrki Lappi.
    Jyrki on ollut kanssani asiasta samaa mieltä ja tunnetusti periksiantamaton Jyrki varmasti asian hoitaa.
    Seudulliset hienot yhteistyöajatukset ovat tulevaisuuden suuri rahareikä, jossa Kaarinan edustajien on oltava valppaana.
    Turun ajatus on seudullisesta yhteistyöstä selvästi saada Kaarinasta aina netto maksaja.
    Vuorojen lakkauttamisasia jäi pöydälle, hakijoiden toiminnan kannattavuuden lisäselvityksiä varten ja mahdollisten neuvottelujen käynnistämiseksi pienempien supistuksien kombromissin aikaansaamiseksi.
    Täytyy sanoa että päätöksenteon kulttuuri on Turussa varsin erillainen, esittelijä kertoi jo ennen kokousta julkisuudessa, että hakemukset hylätään ja lakituvassa tavataan.
    Turku ja Raisio laittoivat taas kovasti hanttiin, ettei mitään neuvotteluita tarvita, yrittämistä ja markkinataloutta mollattiin oikein kunnolla.
    Kerroin kokouksessa, että Kaarinassa yrittämisestä ajatellaan varsin eri tavalla ja suosittelin ottamaan oppia, sekä tutustumaan Turunkin sijoitukseen yritysilmapiiri kyselyissä.
    Neuvottelu asiasta on varsin pieni kustannus, siitä että linjat tosiaankin voisivat jäädä ajamatta.
    Tarvittiin oikein neuvottelutauko, jossa Turku ja Raisio neuvottelivat, Kaarinalta ei kysytty mitään.
    Leo Laaksosen Naantalista ja allekirjoittaneen ehdotus neuvottelujen käynnistämisestä kuitenkin hyväksyttiin ja äänestys
    vältettiin.
    Oma mielipiteeni kokouksesta oli että palattiin ajassa 20 vuotta taaksepäin, kun vertaa Kaarinan päätöksentekoon ja en yhtään ihmettele miksi Turun päätökset usein kestävät vuosikausia. Varmasti kaupungin koolla on vaikutusta päätöksenteon joustavuuteen, ihmiset eivät voi olla niin erillaisia.

  3. TLO:n liikennöitsijöiden hakemuksessa bussivuorojen tuntuvista lakkauttamisista on kysymys liikennöintisopimukseen sisältyvän liikennöintivelvoitteen rikkomuksesta eikä yksittäisten bussivuorojen lakkauttamisista mikä toki on perustelluista syistä mahdollista. Kaarinaan liikennöitävät linjat 11, 11 A ja 110 ovat kokonaisuudessaan hyvin kannattavia linjoja ja tässä tilanteessa tuskin on tapahtunut olennaisia muutoksia siihen nähden kun siirtymäajan liikennöintisopimus on solmittu. Liikennöinti sisälsi silloinkin sekä kannattavia että kannattamattomia yksittäisiä vuoroja. TLO:n lakkautusesitys lakkauttaisi liikenteen kokonaan lauantaina ja pyhinä Kaarinasta Littoisiin (linja 11 A), pyhisin Littoisista Turkuun (linja 110). Näillä linjoilla lisäksi lakkautettaisiin arkiaamujen ensimmäisiä lähtöjä ja suurin osa iltaliikenteestä. Linjalla 11 Kaarinasta Turkuun lakkautukset koskisivat kaikkien päivien ensimmäisiä ja viimeisiä vuoroja. Seutulinjojen liikennöintiä tuetaan varsin voimakkaasti seutulipputuen ja Turun kuntalippusopimusten kautta. Keskimäärin yhteiskunnan tuki on noin 50 prosenttia, joten Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalla on varsin selkeä peruste vaatia, että liikennöintivelvoitteesta pidetään kiinni ja palvelut pelaavat matkustajille.

    Siirtymäajan sopimukset päättyvät kesäkuun lopussa 2014, jonka jälkeen liikenne järjestetään EU:n Palvelusopimuksen mukaisilla järjestämistavoilla. Oman näkemykseni mukaan järkevintä on kilpailuttaa liikenne pääosin Turun mallin mukaisesti, jolloin palvelun tilaaja määrittelee aikataulut, reitit ja kaluston laatutason. Tässä järjestelmässä myös liikenteen tilaaja eli kaupunkiseudun joukkoliikenne luo yhtenäisen lippu- ja tariffijärjestelmän, johon liittyy myös rahastuslaitejärjestelmän uusiminen. Tämän hetken arvio kokonaiskustannus seudun kunnille on 3 miljoonaa euroa, joka merkitsee Kaarinan noin 11 prosentin väestöosuudella 340 000 euroa. Tämä merkitsee 113 300 euron vuosittaista investointikustannusta kolmena vuotena. Rahastuslaitteiden arvioitu käyttöikä on noin 10 vuotta. Hankkeen kustannusarvio tuskin karkaa käsistä niin, että Kaarinan osuus voisi nousta väitettyyn kahteen miljoonaan.

    Jorma Jäntti (Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäsen, Turku/vihr)

Comments are closed.