Turun seudulle unelmoidaan samantapaista seutubussiverkkoa kuin pääkaupunkiseudulla on. Kaunis ajatus, mutta riittääkö busseille käyttäjiä?
Pääkaupunkiseudulla joukkoliikenteellä on käyttäjiä. Siksi, että siellä juna, ratikka ja bussi ovat kätevimmät liikennevälineet.
Helsingissä on niin paljon liikennettä ja kaupunki on niin iso, että siellä on ikävä ajaa autolla. Autolle on vaikea löytää parkkipaikka ja pysäköinti on kallista.
Turun ruutukaupungissa on helppo suunnistaa, eikä ruuhkaa ole kuin yhdellä pätkällä ja sekin sumppu aukeaa nopeasti. Parkkipaikankin olen aina löytänyt, vaikken osaa edes peruuttaa taskuun.
Miksi kaarinalainen jättäisi auton kotiin?
Bussilipun pitäisi olla halpa, odotusajan pysäkillä lyhyt ja jatkoyhteyksien jouhevia. Tämä kaikki maksaa.
Kaarina on hankalan päätöksen edessä: kuinka paljon kaupungilla on varaa laittaa rahaa julkiseen liikenteeseen? Toisaalta, onko kaupungilla varaa pihistellä? Tehokas julkinen liikenne säästää ympäristöä. Ellei rahaa laiteta likoon, ei bussista tule koskaan houkutteleva vaihtoehto.
Teija Uurinmäki
02-588 8614
Kyse on todellakin rahasta ja ongelmana on ettei sitä ole, vaan Kaarina joutuu ottamaan tällekkin vuodelle runsaasti lisää velkaa.
Kuntataloudessa kun sijoitus jonnekkin on aina jostain pois on päättäjän ikuinen ongelma.
Joukkoliikenteen päätöksissä on myös muitakin pahoja ongelmia, esimerkiksi kustannuksia ei tiedetä seudullisesta liikenteestä vieläkään täydellisesti tiedetä.
Päättäjille tarjotaan edelleen sikaa säkissä ja kun kilpailutus liikenteestä on tehty niin seuraavat 10 vuotta vain sitten maksellaan.
Päätösvalta kustannuksista on suurelta osalta Turulla ja yhdellä kehyskunnalla. Seudulliseen joukkoliikenne toimistoon on palkattu VR yhtiöltä henkilö jonka tehtäviin kuuluu raideliikenne suunnittelu ja siitähän ei varmasti tule halpaa.
Rahastusjärjestelmää ollaan juuri hankkimassa ja tunnetusti kunnalliseen tyyliin ei mitään halvinta, vaan maailmam hienoimpia miljoonien vempeleitä, myös ylläpitokuluineen.
Saattaa olla helposti niin, että tähän byrokratiaan kymmenien työntekijöiden seudulliseen joukkoliikenne toimistoon menee niin paljon miljoonia, ettei varsinaiseen liikenteen ostoon jää varoja, joka olisi katastrooffi.
Vaikea asia on myös nykysuunnitelmissa, Kuusiston ja Piikkiön alueiden jäädessä joukkoliikenteessä Kaarina keskustan ja Skanssin välisen liikenteen jalkoihin. Liikenne ei siis mitenkään tasapuolisesti kohtele kuntalaisia ja silti maksuosuudet ovat 31000 asukkaan mukaan Kaarinan verorahoista.
Kustannusjako seudulla on Kaarinalle epäoikeudenmukainen muutenkin, mutta sitä ei ole saatu parannettua neuvotteluista huolimatta.
Mielestäni koko homma on mennyt jotenkin väärin päin, kun porukkaa pyritään siirtämään miltei ainoastaan Kaarinan keskustasta Skanssiin ja Turun keskustaan mahdollisimman paljon.
Matti Alander
Seudullisen joukkoliikennelautakunnan jäsen Kaarina
Kommenttien lisääminen on estetty.