Kaarinan kaupungin sisäinen joukkoliikenne starttaa näillä näkymin elokuun alussa. Tekninen lautakunta hyväksyi virkamiesehdotuksen eilisessä kokouksessaan yksimielisesti. Lautakunnan päätös menee vielä kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Mikäli hallitus sinetöi suunnitelman, bussit tulevat syrjäyttämään nykyisen palveluliikenteen. Verkosto koostuu kolmesta pääreitistä. Bussilla pääsisi keskustaan ja takaisin Ravattulasta, Kuusistosta ja Lemunniemestä. Lisäksi linja-autolla pääsisi Harvaluodosta ja Rungosta Piikkiön keskustaan.
Lippujen hinnat tulevat luultavasti olemaan kalliimmat kuin nykyiset palvelulinjan liput ovat.
Joukkoliikenteen toteutumista pidetään hyvin todennäköisenä, sillä virkamiesten laskelmien mukaan reittibussit toisivat kaupungille noin 250 000 euron säästöt vuodessa. Säästö kertyy pääosin siitä, kun koulukyytiläiset siirtyvät reittibusseihin.
Lue lisää ensi viikon Kaarina-lehdestä.
Kaarinassa pitkään puuhattu joukkoliikenteen uudistaminen koulukuljetusten osalta on tosiaankin loppusuoralla. Koulukuljetusten kustannukset ovat olleet hajanaisuuden takia valtavat. Työryhmä aiheen ympärillä on toiminut jo pitkään ja nyt näyttää hyvältä.
Tuleva Kaarinan sisäinen joukkoliikenne alkaa olla hyvin lähellä samaa, kuin allekirjoittaneen valtuustoaloitteessa n. 15 vuotta takaperin esitin.
Kaarinan syrjäkulmilta siirretään kansalaisia keskustaajamaan, josta runkobussit kuljettavat eteenpäin. Kalustona käytetään myös pienempää bussia tarpeen mukaan.
Järkeistämällä koulukyytejä saataisiin virkamieslaskelmien mukaan jopa alennettua kustannuksia reilusti, kannatettavaa.
Rahaliikenne joukkoliikenteessä siirtyy kokonaisuudessaan teknisen lautakunnan alaisuuteen ja hallittavuus paranee.
Seudullisen joukkoliikennelautakunnan liikenne starttaa 1.7. 2014 ja Kaarinan sisäinen 1.8.
Nyt pitää vaan saada matkustajia autoihin mahdollisimman paljon ja lipputuloja Kaarinan kaupungille. Kaikkien Kaarinalaisten panos on ratkaiseva ja noin vuoden sisällä alkaa totuus selviämään , mitä maksaa.
Muutos on aina hankalaa, kun joudutaan kombromisseihin ja reittejä joudutaan muuttelemaan. Nykyinen palvelulinja on ollut enemmänkin eläkeläisten käytössä ja lipun hinta käytännössä pysyy samana eläkeläis alennuksella.
Tavoitteena on että samalla lipulla voidaan liikkua koko seudulla ja hyvä niin.
Vielä on kuitenkin monta ongelmaa ratkaistavana, näyttää siltä että rahastusjärjestelmä viivästyy ja joudutaan väliaikaisratkaisuihin.
Pahin kompastuskivi voi olla Paimion ja Paraisten liikenne, joka on elänyt Kaarinan matkustajilla, jos siihen tulee häikkää on se ongelma myös Kaarinasta Paraisille ja Saloon tai Paimioon matkaaville.
Ongelmia voi kertyä myös Kaarinan rahoitustarpeelle ja mainostetut säästöt voivat hävitä kuin tuhka tuuleen.
Matti Alander
Teknisen lautakunnan PJ
Seudullisen joukkoliikennelautakunnan Kaarinan edustaja
Kommenttien lisääminen on estetty.