Palveluliikenteen korvaaminen reittibusseilla huolestuttaa ikäihmisiä

2
Palvelubussin vakioasiakas Helli Lehtinen on kauhuissaan palveluliikenteen karsimisesta. - Ei tällaista palvelua saisi missään nimessä karsia. Minäkään en pääsisi mihinkään kipeän jalkani kanssa. 1,5 euron lippu on ollut liian halpa. Lippu olisi ihan hyvin voinut maksaa ainakin kaksi euroa. Mukavaahan se on, kun on ollut halpaa, mutta kyllä hinnoittelussa pitäisi joku järkikin olla.
Palvelubussin vakioasiakas Helli Lehtinen on kauhuissaan palveluliikenteen karsimisesta.
– Ei tällaista palvelua saisi missään nimessä karsia. Minäkään en pääsisi mihinkään kipeän jalkani kanssa. 1,5 euron lippu on ollut liian halpa. Lippu olisi ihan hyvin voinut maksaa ainakin kaksi euroa. Mukavaahan se on, kun on ollut halpaa, mutta kyllä hinnoittelussa pitäisi joku järkikin olla.

Palveluliikenteen alasajo kuumentaa tunteita. Se, että tilalle tulee sisäisen liikenteen vähän isompia busseja, reittejä tulee lisää ja bussit ajavat tiuhempaan, ei kaikkia lohduta. Ikäihmisiä huolestuttaa palvelutason heikkeneminen.

Erityisasiantuntija Tuomo Mutasen mukaan palveluliikenteen alasajosta on noussut liian iso kohu.

– Siitä, että ovelle ovelle -palvelu osin loppuu, on tehty liian iso ongelma. Kuljettajilta olen kysynyt, ja heidän mukaansa huonosti liikkuvia asiakkaita on ollut vähän. Äitini käyttää palvelubusseja ja hänkin on päässyt portille asti. Se on ollut mukavaa, mutta ei välttämätöntä, huokaisee Mutanen.

Kutsuohjattua kolmoslinjaa Kaarinassa ajava Ritamari Reinikainen näkee asian täysin eri tavalla. Hänen mielestään palveluliikenteen korvaaminen tavallisilla busseilla on katastrofi.

Lue lisää Kaarina-lehdestä 2. huhtikuuta.

2 KOMMENTIT

  1. Kaarinan joukkoliikenne muuttuu lähes täydellisesti ja tällä kaikella on tarkoitus lisätä ja parantaa joukkoliikenteen käytettävyyttä.
    Alkuun tulee varmasti monenlaisia ongelmia ratkottavaksi ja näitähän sitten tietysti hoidellaan rahavarojenkin mukaan.
    Joukkoliikenteen suuri muutos tulee kalliiksi Kaarinalaisille ja rahoitusta tarvitaan runsaasti lisää näin muutenkin taloudellisesti nihkeinä aikona.
    Vuosien takainen aloitteeni palvelulinjasta on ollut suosittu, mutta liikennöintiä vajailla busseilla on ollut myös paljon. Jotta kustannustehokkuutta saavutettaisiin ja verorahojen säästöä on matkustajia saatava kyytiin tehokkaammin.
    Oikeastaan lähestymme nyt alkuperäistä keskiryhmien valtuustoaloitetta ja liikenne alkaa olla lähes toivomaamme.
    Samanaikaisesti suurin piirtein käynnistyy kaksi suurta joukkoliikenteen muutosta, jotka tukevat toisiaan, mutta niitä ei pidä sotkea toisiinsa.
    Seudullinen laaja joukkoliikenne, joka on otettu yhteiskunnan haltuun ja autoilijalle maksetaan vain ajetuista kilometreistä. Sekä Kaarinan sisäinen paikallisliikenne, jolla korvataan kalliita koululaiskyytejä ja saadaan näin jopa säästöjä.
    Seudullista joukkoliikennettä valvoo ja hoitaa Turun seudullinen joukkoliikennelautakunta, jossa allekirjoittanut toimii Kaarinan edustajana. Joukkoliikennettä koordinoi myös Kaarinan tekninen lautakunta, jonka puheenjohtajana allekirjoittanut on ollut tämän vaalikauden.
    Olen siis ollut keskeisenä vaikuttajana Kaarinan joukkoliikenteen järjestelyissä ja voin vakuuttaa että pyrkimyksenä on ollut edullinen ja toimiva joukkoliikenne kaikille kuntalaisille.
    Palvelulinjan supistamisesta on tullut allekirjoittaneelle runsaasti postia ja puheluita, kuten aina suurissa muutoksissa. Koetetaan kuitenkin ratkaista nämäkin asiat ja varmasti suurimalle osalle joukkoliikenteessä tulee merkittävää parannusta.
    Piikkiön joukkoliikenteen järjestämisessä on vielä keskeneräistä haastetta seutuliikenteen nousukorvausten vuoksi ja siihen etsimme ratkaisua lähiaikoina.
    Mielestäni joukkoliikenteen tulee olla saman hintaista kaikille Kaarinalaisille, enkä hyväksy ajatusta vyöhyke mallista.
    Kaarinassa on nyt tuhannen taalan paikka joukkoliikenteelle ja jotta taloutemme kestäisi tämän muutoksen, käyttäkää sitä runsaasti. Lipputuloilla on ratkaiseva merkitys joukkoliikenteen rahoitukseen, koska lipputulot tilitetään Kaarinan kaupungille.

    Matti Alander

  2. Minä ainakin tykkään tästä Fölistä, nyt se hyödyttää myöskin muuta väestöä, ei pelkästään vanhuksia. Kahdessa tunnissa ehtii vaikka mitä ja samalla rahalla takasin minne sitten menikin. Ei mikään huono idea ollenkaan…. ennen en tota palvelulinjaa käytellyt kuin pariin kertaan, ei ollut mikään mun juttu. Mutta tää Föli on.

Kommenttien lisääminen on estetty.