Varsinais-Suomen Ely-keskuksen pilottihankkeessa on testattu viime vuonna moottoritien rampista väärään suuntaan ajamisen ennaltaehkäisyä. Tulokset ovat olleet hyviä, ja kokeilua jatketaan.
Ely-keskuksen merkittävin uusi järjestelmä on liikennevalo, joka syttyy punaiseksi, kun autoilija on ajanut väärän suunnan rampille. Halikon rampissa on vuonna 2017 silminnäkijähavainnon perusteella kaksi autoa yritti lähteä ajamaan ramppia väärään suuntaan, mutta kääntyivät viimeistään punaisissa valoissa.
– Esitämme, että punaiset valot otetaan käyttöön myös muualla Suomessa. Myös Euroopassa on oltu kiinnostuneita systeemistämme, kertoo tieturvallisuusinsinööri Jaakko Klang.
Klangin mukaan vastaavaa systeemiä ei ole käytössä missään muualla Pohjoismaissa.
Ely-keskuksen järjestelmä perustuu liikennevalohälytykseen. Vastaavia järjestelmiä on käytössä esimerkiksi pysäköintitaloissa, joissa valot kertovat, onko jokin ajokaista käytössä.
Kahden punaisen valon asennus ramppiin maksaa Klangin arvion mukaan noin 10 000–15 000 euroa.
Väärään suuntaan ajaminen moottori- tai muulla kaksiajorataisella tiellä on harvinainen onnettomuustyyppi, mutta johtaa yleensä vakavaan onnettomuuteen. Pilottikohteeksi valittiin moottoritien Paimio–Muurla-väli, sillä tällä tieosuudella on tapahtunut kaksi väärän suunnan onnettomuutta 2010–2015. Molemmat johtivat liikennekuolemiin.
Lisäksi Halikon ja Pappilan eritasoliittymissä on sattunut useita tapauksia, joissa ramppeja on ajettu väärään suuntaan. Osa tapauksista on johtanut kuolonkolareihin.
Salon Piihovin liittymä on Jaakko Klangin mukaan vaikea eritasoliittymä. Piihovin pihasta lähtevä autoilija kohtaa Salo–Somero-tien toisella puolella kaksi vierekkäistä rampin suuta. Toinen lähtee Helsingin suuntaa ja toinen Turun suuntaan.
– Siinä on mahdollisuus lähteä väärään suuntaan, jos valitsee väärän rampin.
Myös Halikon eritasoliittymässä on Klangin mukaan mahdollista valita väärä ramppi.
– Kun tulee Halikon keskustasta, sillan päällä on tehty saareke niin, että linja-autot mahtuvat kääntymään vasemmalle. Tämä mahdollistaa henkilöauton ajajalle väärään ramppiin ajamisen.
Liittymäalueet ovat laajoja, eivätkä kaikki ihmiset ole havainneet ajavansa ramppia väärään ajosuuntaan. Mikäli rampilla väärään suuntaan ajava ihminen etenee varsinaisen moottoritien vastakkaisen suunnan ajokaistoille asti, niin liikenneonnettomuuden riski on huomattava ja seuraukset ovat usein vakavia.
Jaakko Klangin mukaan rampilla väärään suuntaan ajaminen on kaikkien autoilijaryhmien riski.
– Väsyneet, stressaantuneet, ajon aikana kännykkään puhuvat ja uudessa paikassa ajavat ovat riskiryhmää.
Perinteisesti väärään suuntaan ajamista pidetään ikääntyvien autoilijoiden ongelmana, mutta Klangin mukaan Euroopassa on todettu myös nuorien kuljettajien syyllistyvän tähän.
– Nuorilla kuljettajilla on riski hätääntyä, eikä tiedetä, miten eritasoliittymissä kuuluu ajaa.
Paimio–Muurla-välin onnettomuuksissa oli Klangin mukaan kyse pitkän matkan ajajista, jotka eivät olleet paikkakuntalaisia. Ikääntyneet kuljettajat olivat lähteneet rampilta väärään suuntaan ja ajaneet useita kilometrejä väärään suuntaan.
Varoitusvalot ovat toimineet Ely-keskuksen mukaan muutamia häiriöitä lukuun ottamatta erinomaisesti ja kokeilurampeissa ei ole tapahtunut yhtään ramppia väärään suuntaan ajamista, missä kuljettaja ei olisi kääntynyt punaisen valon nähtyään.
– Punainen valo kuuluu vahvasti perusliikennetietouteen, jonka jokainen autoilija tunnistaa ja reagoi.
Pilottiprojektissa kokeiltiin viime vuonna erilaisia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, joilla olisi mahdollista ehkäistä moottoritien rampista väärään suuntaa ajamista. Viitoituksen, opastuksen ja tiemerkintöjen toimenpiteissä keskityttiin reittiviitoituksen selkeyteen, kielletty ajosuunta merkkien näkyvyyteen ja toistamiseen sekä ajosuuntaa osoittavien nuolien, pysäytysviivojen ja kaistamaalausten näkyvyyteen ja selkeyteen.
Liittymiä muotoiltiin keskisaarekkeita pidentämällä, jotta väärän suunnan rampille kääntyminen estetään tai on mahdollisimman vaikeaa.
Halikon eritasoliittymän rampilla 1 ja Pappilan eritasoliittymän rampilla 3 ei voida estää väärään suuntaan ajamista rakenteellisilla toimenpiteillä, kuten rampin suun muotoilu tai saarekkeiden muotoilu. Rampeille asennettiin tutkailmaisimet nykyisiin portaaleihin ja yksi ilmaisin portaalin jälkeen. Tutkat havaitsevat rampilla väärään suuntaan ajavat. Normaali ajosuunta rampilla ei aiheuta ilmoitusta tutkailmaisimelle. Portaalien tutkailmaisimet lähettävät tiedon rampin molemmille puolille asennetuille liikennevaloille, jotka syttyvät ja havahduttavat väärään suuntaan ajavan.
Rampin liikennevalopylvääseen on asennettu kolmas tutkailmaisin havaitsemaan ajoneuvon, joka jatkaa väärään suuntaan ajamista punaisista liikennevaloista huolimatta. Havainnosta voidaan lähettää tieto Liikennekeskukseen, jonka jälkeen keskus ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin.
Moottoritie
- E18-moottoritie välillä Paimio-Muurla avattiin liikenteelle vuonna 2003.
- Moottoritien eritasoliittymien ramppien liittymät alempitasoiseen maantiehen suunniteltiin silloisten ohjeiden mukaisiksi.
- Liittymäalueet ovat lähes alkuperäisessä muodossaan.