Eräässä kaarinalaiskodissa odotettiin vuosi sitten innokkaasti koulun alkua.
Tulevalla ekaluokkalaisella oli diagnosoitu ADHD, mutta päiväkodin erityisryhmässä häntä oli tuettu menestyksekkäästi arjen haasteissa. Luotto koulunkäynnin sujumiseen oli suuri.
Jostain syystä lapsi kuitenkin siirrettiin ensimmäiselle luokalle tavallisena oppilaana. Vanhemmat ja lastenlääkäri vetosivat edeltävänä kesänä koulun kanssa pidetyssä palaverissa, että lapsi saisi tukea koulunkäyntiin. Koulun henkilökunta kuitenkin vakuutteli, että ilman pärjättäisiin, eikä lapselle luvattu siirtoa pienryhmään tai avustajaa luokkaan. Jo jouluun mennessä oltiin ongelmissa.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden määrä on lisääntynyt Kaarinassa vuosi vuodelta. Viime vuoden aikana uusia erityisen tuen oppilaita tuli 52, mikä tarkoittaa 14 prosentin lisäystä.
Kaarinan kaupungin erityisopetuksen koordinaattori Anu Roos myöntää, että resurssipulaa on erityisopetuksessa ollut jonkin verran.
– Jos kuitenkin vertaa lähikuntiin, tai oikeastaan koko Suomeen, meillä Kaarinassa on todella hyvä tilanne. Meillä on pätevät erityisopettajat, paljon pienryhmiä ja paljon ohjaajaresurssia. Olen tyytyväinen tilanteeseemme, Roos arvioi.
Erityisoppilaiden määrän lisääntyminen johtuu Roosin mukaan suurelta osin siitä, että kaarinalaisia erityisoppilaita on Turun erityiskoulujen sijaan alettu sijoittaa omaan kuntaan. Myös kielitaidottomia maahanmuuttajalapsia on Kaarinassa koko ajan enemmän. Lue lisää 14.8.2019 lehdestä