
Kuusistonkaaren kohdalle ei olla näillä näkymin tekemässä Saaristotien ylittävää suojatietä. ELY-keskus on linjannut, ettei suojateitä tehdä teille, joissa ajetaan yli 50 kilometrin tuntivauhtia. Saaristotien nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa.
Kaarina-lehteen yhteyttä ottanut lukija kuitenkin huomautti, että samaisella tiellä kuitenkin on jo suojatie toisessa kohdassa. Miten se on mahdollista? Onko nyt kyseessä ELY-keskuksen valehtelu vai tietämättömyys?
– Empon alue kasvaa uudisrakentamisen vuoksi juuri Kuusistonkaaren kohdalla, ja täällä on runsaasti lapsiperheitä, kuusistolainen mainitsee.
ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang , millä perusteella suojateitä oikeastaan tehdään teille?
– Suojateitä on rakennettu eri vuosikymmeninä hyvinkin erilaisin perustein. Saaristotiellä Lielahden risteyksessä oleva 25 vuotta vanha suojatie on 60 km/h-nopeusrajoitusalueella. Risteyksessä on automaattivalvontaa ja suojatiellä on See Mee -suojatien turvajärjestelmä ja tehokas led-valaistus, Klang perustelee.
– Uusia suojateitä harkitaan tarkoin, jotta ne eivät menetä merkitystään. Uusia suojateitä ei tehdä, jos tien nopeusrajoitus on yli 50 km/h. Niitä ei myöskään rakenneta mäkiin tai tien mutkiin, sillä ne eivät ole turvallisia tienylityspaikkoja, liikenneturvallisuusinsinööri luettelee.
Pääasiassa suojateitä maalataan taajamiin. Tarve arvioidaan suojatien potentiaalisten käyttäjien perusteella. Suojatie voidaan merkitä, jos se on osa luonnollista kulkureittiä ja suojatiellä olisi vähintään 200 jalankulkijaa vuorokaudessa. Harkinnan mukaan suojatie on mahdollinen myös, jos sillä on yli 100 käyttäjää vuorokaudessa tai sitä käyttää päivittäin noin 20 koululaista tai vanhusta tai 40–50 työikäistä.
Empolaiset pääsevät alittamaan Saaristotien turvallisesti alikulkutunnelista, joka sijaitsee noin puolen kilometrin päässä Kuusistonkaaren risteyksestä.
Klang vetoaa myös Kaarinan läntiseen ohikulkutiehen, jota on kaavailtu avattavaksi Kuusiston Kirjalansalmen sillan ja manner-Kaarinan välille. Toteutuessaan se vähentäisi liikennettä ja liikenteen haittoja Empon kohdalla radikaalisti.