Kaarinan keskustan parkkipaikat on tarkoitettu asiakkaille, ei asukkaille

1
– Epätietoisuutta on paljon. Yrittäjien olisi kiva olla kartalla siitä, onko esimerkiksi oman yrityksen eteen tulossa pitkäaikaisia vai lyhytaikaisia pysäköintipaikkoja. Meidänkin edustalla oleviin parkkipaikkoihin vain yhtäkkiä ilmestyi liikennemerkki, kommentoi Hiushuone Klipsin yrittäjä Marika Haataja.

– On todella hienoa, että keskusta kehittyy, mutta kaiken myllerryksen keskellä on paljon epätietoisuutta. Asiakkaat kyselevät jatkuvasti varsinkin parkkipaikkojen perään, ja kivijalkayrittäjät ovat huolissaan, riittävätkö parkkipaikat, kertoo Hiushuone Klipsin yrittäjä Marika Haataja , joka oli kolmena viime vuotena Kaarinan Yrittäjien puheenjohtaja.

Kaarinassa on totuttu siihen, että autolla pääsee helposti asioimaan. Kerrostalojen määrän lisääntyminen ydinkeskustassa on herättänyt huolta, joutuuko jatkossa Kaarinassa kiertelemään kortteleita toisensa perään parkkipaikkaa metsästäessä.

Vaikka Kaarinan ydinkeskustaan nousseilla ja nousevilla kerrostaloilla on parkkihallit, monet uudet asukkaat eivät lunasta maksullista autopaikkaa vaan pysäköivät autonsa kaupungin ilmaisille parkkipaikoille.

– Esimerkiksi Puntarinkadun parkkipaikat ovat usein olleet täynnä iltaisin eli yleisen työajan ulkopuolella. Kyllähän tämä viestii siitä, että niissä on asukkaiden autoja eikä asiakkaiden, Kaarinan kaupunkikehitysjohtaja Pasi Aromäki toteaa.

”Opasteita tarvittaisiin”


– Vielä tämä ei ole ollut merkittävä ongelma, mutta jatkossa tilanne voi olla toinen. Pysäköintipaikkoja ei ole mitoitettu niin, että kaupunki tarjoaisi keskustan asukkaille ilmaiset parkkipaikat, Aromäki miettii.

Uusia asukkaita ei kuitenkaan voi vaatia lunastamaan itselleen autopaikkaa. Kaikilla ei ole autoa, eikä pakollinen autopaikka kannustaisi siirtymään joukkoliikenteeseen.

Toisaalta Kaarinassa tuskin joudutaan pitkiin aikoihin merkittävään parkkipaikkapulaan.

– Ehkä parkkipaikkaa ei jatkossa saa heti oven viereen vaan esimerkiksi vasta Paraistentien ja 110-tien kulman parkkialueelta, jolla on käytännössä aina tilaa, toteaa Aromäki.

Kaarinaan on myös tullut yhä enemmän kiekkopaikkoja, joissa saa olla vain lyhyen aikaa. Lisäksi on väläytetty mahdollisuutta, että halutuimmissa paikoissa pysäköiminen olisi maksullista tai että Kaarinassa alettaisiin kirjoittaa sakkolappuja liian pitkäksi aikaa kiekkopaikoille autonsa jättäneille.

Haataja muistuttaa myös, että uusille parkkialueille tarvittaisiin opasteita.

– Kun Kaarina-talon eteen valmistui väliaikainen parkkialue, asiakkaat eivät tienneet, että sinne saa ajaa. Sinne ei autolla löydä, ellei tiedä etukäteen, hän kommentoi.

Tuhat uutta asukasta


Uusien ja tulossa olevien kerrostalojen määrä Kaarinan ydinkeskustassa on niin suuri, että maallikkolaskelman mukaan ydinkeskustan asukasmäärä moninkertaistuu muutamassa vuodessa.

Aromäki kuitenkin toteaa, että keskustan asukasmäärä ei ole nousemassa samaa tahtia seinien kanssa. Ne, jotka muuttivat alun perin Kaarinan keskustaan lapsiperheinä, asuvat nyt samoissa asunnoissa ikääntyvinä pariskuntina, ja suhteessa neliöihin asukkaita on keskustassa vähemmän kuin ennen.

Kaarinan keskusta-alueella, johon lasketaan myös Hovirinta, Veitenmäki ja Koristo, asui vuoden 2018 lopussa 7700 asukasta. Uusia asukkaita arvellaan olevan tulossa noin tuhat.

Teksti ja kuvat: Maria Kesti

newest oldest
Notify of
Asko Ojala

Pysäköintikenttiä olisi todellakin tarpeen vähentää. Vastustusta se tietysti aiheuttaa kuten kirkkoa vastapäätä olevan parkkipaikankin rakentaminen. Kun eivät saaneet asukkaat enää ILMAISEKSI pitää TOISTEN omistamilla mailla autojaan…

Keskustan ruutuihin 2h ilmainen kiekollinen paikka ja valvonta!

Ehkä myös joku bussien liityntäpysäkki enemmän Koristoon päin olisi tarpeen? Jos joku nykyisiä keskustan paikkoja siihen käyttää.

Tervehdin ilolla Kaarinan keskustan uutta ilmettä ja tiivistä rakentamista! Keskusta piristyy! Kaupunkimaisuus on nykyaikaa, ”neuvostolähiöt” ei.