Lasten leikkitaidot ruosteessa: Kaarinassa järjestettiin historian ensimmäiset leikkimessut

0
Hildan, Jennin ja Heidin yksi lempileikeistä on majaleikki. Välillä oven paikasta tai seinän korkeudesta tulee erimielisyyttä. - Silloin mennään kertomaan aikuiselle. Aikuiset sanovat, että lopettakaa riitely, ja sitten leikki jatkuu, Jenni kertoo.

Mitä sinun lapsesi leikkii? Toimintaterapeutti Pirjo Revon mukaan leikki paljastaa monia asioita: se kielii lapsen luovuudesta, vuorovaikutustaidoista ja ongelmanratkaisukyvystä.

– Leikkiminen on tärkeää, koska leikkiessä lapsi oppii ihmiselämän kannalta tärkeitä taitoja, kuten suunnittelua, ajattelua, kieltä, toisten huomioon ottamista ja ongelmien ratkomista.

Kaarinan varhaiskasvatuspaikoissa kiertävä Repo on huolissaan, sillä monella nykylapsella on leikkitaidot ruosteessa. Älylaitteet ja televisio nielevät aikaa leikeiltä, mutta ne eivät ole ainoita syypäitä.

Nykyajan lelut on tehty Revon mukaan niin valmiiksi, etteivät ne jätä tilaa mielikuvitukselle.

– Ennen oli paljon vähemmän leluja. Mielikuvitus ja suunnittelu kehittyivät itsestään. Vessapaperirullat ja luonnonmateriaalit saivat leikeissä uuden elämän, hän kuvaa ajan muuttumista.

Nykyään leluvalmistajat houkuttelevat keräämään koko sarjan. Ryhmä Hau -leikit eivät onnistu, jos yksikin koira uupuu.

– Sitten, kun lapsella on lelut edessään, hän ihmettelee, että mitäs näillä tehdään. Figuureja järjestetään jonoon, mutta niille ei tapahdu varsinaisesti mitään.

Monet lapset osaavat rakentaa legoista hienoja linnoja tai pukea barbit upeasti, mutta se ei vielä ole leikkimistä. Lelujen pitää herätä leikeissä henkiin.

–  Leikkiessä parasta on, kun voi tapahtua hurjiakin asioita: lentää avaruuteen, sukeltaa merten syvyyksiin tai keksiä keinot selvitä hain hampaista.

Kotityöt kehittävät leikkiä

Kaarinassa järjestettiin viime keskiviikkona Revon aloitteesta historian ensimmäiset leikkimessut. Tapahtumassa varhaiskasvatuksen ammattilaiset jakoivat toisilleen parhaat leikkivinkkinsä. Päivän aikana messuilla kävi lähes 500 ihmistä.

– Kaarinan päivähoitopaikoissa on hirveästi osaamista ja hyviä leikki-ideoita. Ajatus messuista syntyi, kun mietin, miten ideat saataisiin jakoon.

Kaikilla lapsilla on Revon mukaan sisäsyntyinen tarve leikkiä, mutta lasten leikkitaidoissa on nykyään valtavia eroja. Leikeissä erottuvat yleensä ne lapset, joille on luettu paljon.

Leikkitaitoja voi myös harjoitella. Repo suosittelee ottamaan lapset mukaan kauppaan ja kotitöihin, sillä leikkiessään lapset mallintavat todellista maailmaa. Ensimmäiset leikit ovat yleensä matkimisleikkejä: kokataan ruokaa, ajetaan autoa tai käydään kaupassa.

– Leikin kautta lapsi opettelee arjen taitoja. Yksi syy siihen, miksi lasten leikkitaidot ovat heikentyneet, voi olla se, että lapsille tehdään asiat nykyään liian valmiiksi, Repo arvelee.

Leikkiin uppoutuminen vaatii myös aikaa ja rauhaa. Jos lapsen elämä on kovin aikataulutettua, voi olla, ettei leikille jää yksinkertaisesti tilaa.

Työssään Repo on pannut merkille, että leikeistä on kadonnut ilo.

– Lapset kyllä leikkivät, mutta usein siitä puuttuvat riemun kiljahdukset ja leikkisyys. Monta kertaa olen miettinyt, mihin ne ovat hävinneet.

Kuvaa leikistä elokuva

Leikkien sijaan monet lapset uppoutuvat yhä useammin virtuaalimaailmaan. Repo ei pidä älylaitteita pahana, kunhan niitä käytetään harkitusti perinteisen leikin rinnalla, ei sen korvaajina.

Hän itse hyödyntää tablettia kuvaamalla lasten leikeistä pieniä elokuvia. Oleellista on kuvata leikkiä, ei leikkivää lasta. Leikin jälkeen video näytetään lapselle.

– Kun lapsi näkee itse leikkinsä, hän alkaa automaattisesti kehittää sitä. Mitä voisin tehdä toisin? Miten leikki voisi jatkua? Parhaimmillaan älylaitteet rikastuttavat lapsen toimintaa.

Kokeile näitä kotona

Kierrätyspelit

Kesämäen päiväkodin lastenhoitaja Merja Asp esitteli leikkimessuilla, mitä kaikkea voi rakentaa kierrätysmateriaaleista. Esimerkiksi perinteinen kiekkopeli syntyy pahvinpalasta ja kahdesta tyhjästä margariinirasiasta. Mailojen lavat ovat jäätelötikkuja, jotka on kiinnitetty maalarinteipillä kahteen pidempään puutikkuun. Kiekkona toimii korkki.

Päiväkodin eskari-ikäisten suosikki on itse tehty jätkänshakki. Pelinappulat voi askarrella esimerkiksi pullonkorkeista tai askartelumassasta. Kesämäen päiväkodissa pelinappulat on koristeltu leppäkertuiksi ja mehiläisiksi.

Koodausleikki

Koodaus on päivän sana! Se on myös osa uutta varhaiskasvatussuunnitelmaa.

Hovirinnan päiväkodissa koodausta opetellaan varhaiskasvatuksen erityisopettajien Pia Töykkälän ja Merja Tuuttilan mukaan aluksi kuvakorteilla. Lapsi saa muodostaa kuvakorteista komentorivin ja toinen toistaa sen. Sitten vaihdetaan osia. Myöhemmin lapset pääsevät harjoittelemaan koodaustaitoja myös tabletilla Osmo coding -ohjelmilla.

– Leikkiessään lapset oppivat sanoittamaan tekemistä ja ottamaan vastaan ohjeita. Koodaaminenhan on yksinkertaisten käskyjen antamista, Töykkälä kertoo.

– Hyödynsimme samaa ideaa myös isäinpäiväkorteissa. Lapset koodasivat isille kortteihin toimintaohjeita, kuten isi heittää minut ilmaan tai isi halaa minua, Tuuttila jatkaa.

Sateenkaaririisi 

Piispanlähteen päiväkodissa leikitään kaikilla aisteilla. Varhaiskasvatuksen erityisopettaja Tuija Nordlund toi messuille sateenkaaririisiä, jota voi valmistaa helposti myös kotona. Tarvitset siihen viisi desilitraa riisiä, kaksi teelusikallista viinietiikkaa ja neljä teelusikallista elintarvikeväriä. Mittaa ainekset kannelliseen rasiaan, sekoita ja anna kuivua yön yli. Valmis sateenkaaririisi ei suttaa.

– Anna lapsen keksiä itse, miten riisiä voi leikeissä käyttää, Nordlund vinkkaa.

Tunnustelumato

Tuija Norlund esitteli myös vanhoista sukkahousuista tehdyn tunnustelumadon, jonka täytteenä on muun muassa rapisevaa paperia, papiljotti, sokeripaloja ja pallo. Erilaisten muotojen ja pintojen tunnusteleminen vetoaa varsinkin pieniin lapsiin.