
Turkulainen start up -yritys Choose Your Future on kehittänyt hakukoneen, jossa muuttoa harkitsevat voivat etsiä itselleen parhaiten sopivaa asuinaluetta. Know Your Hoods -hakukone otettiin käyttöön viime kesänä Turussa. Tällä viikolla palvelu laajenee myös Kaarinaan.
Hakukone on kehitetty toimitusjohtaja Susanna Lahtisen mukaan ensisijaisesti uusia asukkaita silmällä pitäen, mutta myös pitkäaikaiset asukkaat voivat hyötyä siitä.
Niin kävi toimitusjohtajalle itselleenkin. Hän on asunut Turussa 15 vuotta, mutta esimerkiksi Runosmäki oli hänelle alueena melko vieras.
– Minulla oli Runosmäkeä kohtaan omat, turhat ennakkoluuloni. Palvelua kehittäessäni ihastuin alueen vehreyteen ja lenkkimaastoihin. Runosmäki muistuttaa minua eräästä lapsuuteni asuinalueesta Tampereella.
Toimitusjohtaja koemuuttaa Kaarinan
Kaarinan kaupunki kiinnostui Know Your Hoodsista, sillä vastaavaa yksityiskohtaista, asuinalueista kertovaa palvelua ei ole yritysasiamies Irina Lindroosin mukaan ollut aiemmin saatavilla.
– Kaarinan kaupunki on pyrkinyt seuraamaan aikaansa ja luomaan palveluita, jotka vastaavat nykypäivän tarpeisiin. Know Your Hoods perustuu mielikuvien sijaan faktoihin ja on hyvä lisä muuttajalle – tapahtuipa muutto sitten Kaarinan sisällä tai kokonaan toiselta paikkakunnalta, Kaarinan Kehityksessä työskentelevä Lindroos uskoo.
Käyttäjä voi valita, millaisessa ympäristössä haluaa asua ja mitä palveluita asuinalueeltaan toivoo. Hakukone ehdottaa parhaiten sopivaa asuinaluetta käyttäjän toiveiden pohjalta.
Asuinalueiden kuvauksissa hyödynnetään muun muassa Tilastokeskuksen ja Maanmittauslaitoksen kerättyä dataa. Hakutulos voi Lahtisen mukaan yllättää nekin, jotka luulevat tuntevansa kotikaupunkinsa.
Esimerkiksi toimittajalle hoods.fi-osoitteesta löytyvä hakukone suositteli samoilla hakukriteereillä kahta hyvin erilaista asuinaluetta Turussa: vaurasta Hirvensaloa ja levottomana pidettyä Halista.
– Palvelun tarkoituksena ei ole varsinaisesti korostaa mainetekijöitä eikä edistää asuinalueiden eriytymistä. Tietyillä asuinalueilla on huono maine, mutta monesti mielikuvat perustuvat vanhentuneisiin tietoihin, kuulopuheisiin tai esimerkiksi yksittäisiin taloyhtiöihin, Lahtinen toteaa.
Mielikuvien sijaan palveluun on kerätty asukkaiden omakohtaisia kokemuksia asuinalueista. Suunnitelmissa on Lahtisen mukaan kehittää palvelua niin, että kuka tahansa voisi jakaa asuinkokemuksensa kirjautumalla verkkosivustolle.
Testatakseen palvelun toimivuutta Lahtinen aikoo muuttaa itse kuukaudeksi Kaarinaan. Hänen tarkoituksenaan on asua maaliskuun aikana ainakin kahdella eri asuinalueella.
– On mielenkiintoista nähdä, miten koen Kaarinan asuinympäristönä ja vastaako kokemukseni sitä kuvausta, jonka palvelussa annamme.
Tavoitteena kattaa koko Suomi
Kaarina on turkulaisen start up -yrityksen maailmanvalloituksessa vasta ensimmäinen askel. Tavoitteena on, että kolmen vuoden päästä palvelu kattaisi suurimman osan Suomen asuinalueista. Yrityksen tähtäimessä ovat Lahtisen mukaan myös kansainväliset markkinat.
– Haluamme olla muuttajille se ensisijainen palvelu, josta he etsivät tietoa asuinpaikkaa valitessaan.
Kaarinan toiveesta palvelua kehitettiin niin, että hakukoneesta löytyvät myös tarjolla olevat tontit. Lahtisen mukaan mietinnässä on, miten palveluun voisi sisällyttää myös myynnissä ja vuokralla olevat asunnot.
Palvelun kehitystyön taustaksi yritys toteutti tutkimuksen, jossa selvitettiin muuttopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksesta selvisi, että vain viidennes muuttajista etsii tietoa asuinpaikoista kuntien omilta verkkosivuilta. Siksi Lahtinen uskoo, että Know Your Hoodsista voisivat hyötyä erityisesti ympäryskunnat.
– Turun, Tampereen ja Oulun kaltaiset keskuskunnat tunnetaan hyvin, mutta niiden ympärillä on suuri joukko pienempiä kuntia, joista ulkopaikkakuntalainen ei ole välttämättä kuullutkaan. Muuttoa harkitsevalle voi tulla yllätyksenä, että esimerkiksi Auranlaakso on lähempänä Turun keskustaa kuin osa Turun omista asuinalueista.