
Autokoululaisten pakollisten ajotuntien määrä on lähes puolittunut parin vuoden takaisesta. Kun keväällä 2018 autokoululainen suoritti vähintään 18 ajotuntia, jonka jälkeen edessä oli vielä yhteensä kuusi tuntia 2- ja 3-vaiheen ajoja, on nykyinen minimimäärä 14 tuntia. Siitäkin puolet voi suorittaa simulaattorilla, joten osa ajokortin saavista on ajanut liikenteessä ennen ajokoetta ainoastaan seitsemän tuntia.
Määrä kuulostaa vähäiseltä. Sitä se on myös Kaarinassa helmikuun lopulla toimipisteen avanneen Epic Autokoulun liikenneopettaja Juho Järvisen mielestä.
– Ennen pystyi antamaan vielä hyviä vinkkejä 2- tai 3-vaiheessa, ja selvästi monella oli niille myös tarvetta. Nyt samaa mahdollisuutta ei enää ole. Onneksi moni autokoululainen kuitenkin ottaa tarpeen vaatiessa lisätunteja 14:n pakollisen päälle, jolloin ehditään vielä harjoitella sellaisia osa-alueita ajamisessa, joissa kokee epävarmuutta, Järvinen miettii.
Puolet tunneista simulaattorissa
14 minimitunnista puolet voi halutessaan suorittaa simulaattorissa. Vaikka simulaattoriajo kuulostaa äkkiseltään hyvin erilaiselta kuin autolla kurvailu oikeassa liikenteessä, on keinotekoinen ympäristö itse asiassa Järvisen mukaan monta kertaa realistista parempi.
– Jos halutaan luoda esimerkiksi ääriolosuhteita, onnistuu tämä simulaattorilla vaivattomasti. Siinä mielessä se myös yhtenäistää opetusta, että ennen vaikkapa Loimaalla autokorttiaan suorittanut on ajanut aivan erilaisessa ympäristössä kuin Turussa tai tässä lähiseudulla korttiaan suorittava. Todellinen kaupunkiajo on loimaalaisilta puuttunut lähes kokonaan ennen ajokoetta, Järvinen miettii.
Lyhyen testilenkin perusteella simulaattori mallintaa yllättävän hyvin kokemuksen tavallisella manuaaliautolla ajamisesta. Laite antaa myös palautteen välittömästi, jos ajaminen ei suju ohjeiden mukaisesti.
– Se on hyvä lisä opetukseen, mutta tietenkään simulaattorilla ei voi täysin korvata liikenteessä ajamista. Usein lisätunteja otetaankin nimenomaan oikealla autolla, Järvinen kertoo.
Epicin valtakunnallinen keskus tuli Kaarinaan
2000-luvun alkuvuosista autokouluopetus on siis muuttunut huomattavasti enemmän itseopiskelun suuntaan. Kaikki teoriatunnit suoritetaan nykyään verkossa etäopiskeluna omaan tahtiin, ja myös simulaattoriopetukset voi suunnitella oman aikataulun mukaisesti.
Esimerkiksi Kaarinassa, jossa on tätä nykyä Epic Autokoulun simulaattoriopetuksen valtakunnallinen keskus, ajamaan pääsee jokaisena arkipäivän aamuyhdeksästä iltayhdeksään.
– Ainakaan toistaiseksi ei voi sanoa, että simulaattoriopetuksen mukaantulo olisi heikentänyt ajotaitoja, koska ajokokeen hyväksymisprosentti on samaa luokkaa niillä, jotka ovat ajaneet kaikki 14 tuntia oikealla autolla, kuin niillä, jotka ovat ajaneet puolet ajoista simulaattorissa.
Epic Autokoulu on Kaarinan kolmas kivijalka-autokoulu. Lisäksi paikkakunnalla on jo ennestään Kaarinan Autokoulu sekä Easy Driver -autokouluketjun toimipiste.
Järvisen mukaan Epic Autokoulu päätti avata toimipisteen Kaarinassa suuren asiakasmäärän takia.
– Moni koululainen tuli Kaarinasta Turkuun koulupäivien jälkeen ja välillä aikatauluja oli hankala yhdistää. Nyt olemme lähempänä asiakkaita, ja myös kaarinalaisten on jatkossa helpompi sopia ajotunteja yhteen koulupäivien tai harrastusten kanssa, Järvinen sanoo.
”Ajo-opetuksen näkökulmasta aivan kamala uudistus”
Toisin kuin Epic Autokoulun Juho Järvinen, Kaarinan Autokoulun opetustoiminnasta vastaava johtaja Hemmo Sankari ei pidä vuonna 2018 ajo-opetukseen tulleita muutoksia hyvinä.
14 minimiajotuntia eivät valmista hänen mukaansa läheskään kaikkia kuljettajia ajokokeeseen saati liikenteeseen.
Samaa sanovat myös tilastot, sillä kun vielä 2016 yli 70 prosenttia henkilöautokorttia suorittavista läpäisi ajokokeen ensimmäisellä kerralla, on läpäisyprosentti laskenut vuoden 2019 loppuun mennessä jo liki 55:een.
– Tämä on ollut ajo-opetuksen näkökulmasta aivan kamala uudistus. Siinä ei ole menty mikään muu kuin eurot edellä. Tuntuu, että 50 vuoden hyvä työ vedettiin yhden liikenneministerin päätöksellä pöntöstä alas, Sankari harmittelee.
Kaarinan Autokoulu oli pari vuotta sitten mukana valtakunnallisessa pilottihankkeessa, jossa jokaiselle autokoululaiselle räätälöitiin oma opetussuunnitelma. Siinä liikkeelle lähdettiin nollasta ajotunnista, ja kukin autokoululainen harjoitteli ajamista niin paljon kuin tarve vaati.
– Osalle riitti viisi ajotuntia ja osalle 25. Lopulta kaikki olivat opetuksen jälkeen kuitenkin valmiita ajokokeeseen ja liikenteeseen. Hanke osoitti, ettei mitään tiettyä tuntimäärää voi soveltaa kaikkiin. Keskimäärin kuitenkin 14 ajotuntia on yksinkertaisesti liian vähän, varsinkin kun puolet niistä voi suorittaa simulaattorissa.
Kaarinan Autokoulussa simulaattoria käytetään vain pimeäajon opetukseen, mutta muuten ajot suoritetaan oikean auton ratissa. Tämä on Sankarin mukaan ainoa tie saavuttaa riittävä takamustuntuma.
– Ei simulaattorissa voi koskaan saada samanlaista tunnetta ja tuntumaa kuin oikealla autolla esimerkiksi liukkaalla ajettaessa.