Koronakevät vie iäkkäitä vuodepotilaiksi ilman virustakin – katso täältä jumppaohje kotiin eristäytyneille

0
Potkukelkkaillaan. Ota tukea esimerkiksi penkin selkänojasta tai pöydästä. Vie toinen jalka taakse polvi suorana ja palauta takaisin. Toista kymmenen kertaa. Tee sama toisella jalalla. Ritva Auranen näyttää mallia Veteraanipuistossa.

Ikäihmiset ja muut riskiryhmäläiset eivät ole tänä keväänä päässeet koronapandemian vuoksi liikuntaryhmiin tai uimahalliin. Heidän on vältettävä kaupassakäyntejä ja muuta asiointia, joten myös huomaamaton arkiliikunta on jäänyt pois.

– Olemme huolissamme riskiryhmistä, jotka joutuvat nyt elämään eristäytynyttä elämää. Juuri heidän olisi kaikkein tärkeintä pitää yllä lihaskuntoa, sanoo Päivi Mecklin , joka vastaa Kaarinassa erityisliikunnasta ja koordinoi ikääntyneiden liikuntaa.

Vieressä nyökyttävät päätään Kaarinan liikuntasuunnittelija Mia Kettunen ja 69-vuotias wertaisliikuttaja Ritva Auranen .

Monella ikäihmisellä tasapaino ja lihasvoima on jo valmiiksi heikko. Jos koronaeristyksen vuoksi suurin osa liikkumisista jää pois, kunto ja toimintakyky voi romahtaa nopeasti.

Huonolla tasapainolla ja lihasvoimalla iäkäs kaatuu herkästi ja murtaa luitaan. Kotona aiemmin hyvin pärjännyt joutuu vuodepotilaaksi.

– Lisäksi liikunnalla mieli olisi virkeämpi eikä passivoituisi, miettii Auranen.

Ikäihmiset saavat mennä ulos

Ikääntyneet voisivat pitää itse toimintakykyään helposti yllä. Mecklin, Kettunen ja Auranen näyttävät Kaarina-lehden lukijoille helpon liikesarjan tärkeimpien taitojen harjoittelemiseksi.

Liikesarja olisi hyvä tehdä joka päivä. Sen voi tehdä yhtä hyvin sisällä kuin ulkona.

– Ja ulos saa mennä. Moni luulee, että yli 70-vuotiaiden on pysyttävä sisätiloissa, mutta kyllä ulkona saa kulkea – kunhan pitää parin metrin turvaetäisyyden muihin, Auranen muistuttaa.

– Kerrostalojen porraskäytävissä täytyy tietenkin pitää hanskat kädessä, kun painaa hissinnappia tai ottaa kaiteista kiinni. Ja ennen ja jälkeen on pitää pestä kädet.

Jos liikesarjan tekee aina samana kellonaikana, siitä tulee rutiini. Liikkeet voi yhdistää esimerkiksi television katsomiseen, lempiradio-ohjelman tai musiikin kuunteluun, silittämiseen tai hampaiden pesemiseen.

Jumppatuokiot ovat myös hauskaa etätekemistä isovanhempien ja jälkeläisten kesken. Lapsilla ja mummolla voi olla yhteinen jumppatuokio WhatsApp-videopuhelulla. Lapsista on jännittävää näyttää isovanhemmille, miten liikkeet kuuluu tehdä.

Kulje portaita aina, kun voit

Tasapainon kannalta kaikkein tärkeintä on pitää reisilihaksia kunnossa, kertovat Mecklin, Kettunen ja Auranen.

Siihen parasta harjoitusta on portaissa kävely. Tasamaalla voi harjoitella samaa nostamalla polvia ylös.

Aina, kun nousee ylös sohvalta tai tuolista, kannattaa laskeutua alas ja nousta useamman kerran. Nousemisesta tulee kerta kerralta helpompaa.

Mitä hitaammin liikkeet tekee, sen parempi.

Kettunen muistuttaa, että jos kunto alkaa olla jo heikko, liian vaativilla harjoituksilla ja harjoitusmäärillä ei kannata aloittaa. Liikunnan on tarkoitus virkistää ja innostaa eikä masentaa.

Verkosta ja televisiosta löytyy myös hyviä liikuntavinkkejä ja jumppaohjeita.

Vinkkejä kaikenikäisten liikkumiseen:

Seuraa Facebookissa Kaarinan liikuntapalveluita, Likiliikkujia ja Soveltavaa liikuntaa Turun seudulla.

Muualla verkossa: kaarina.fi/liikunta, visitkaarina.fi, voitas.fi/jumppavideot, neuvokasperhe.fi.

Televisiossa: TV2:ssa Jumppahetki joka arkiaamu kello 8.50, uusinta kello 15, lauantaisin kello 12. Jumpat löytyvät myös Yle Areenasta.