
– Olen asunut talossa jo yli 40 vuotta ja tiedän, mitkä railot ulkoseinän rappauksessa olivat jo ennestään olemassa. Nyt seinään muodostui muutamassa viikossa useita paksuja railoja, jotka vaativat korjausta, Laihonen kertaa.
Laihonen ei ole omien sanojensa mukaan ainoa Kalttassuon tien asukas, jonka talo koki kovia viime syksynä. Naapurustossa on huomattu vaurioita sokkeleissa, ja asukkaat epäilevät muutosten johtuvan lähistöllä olevan Pohjantyttärenkadun tietyömaasta.
Kaarinan kaupungin urakoija on Laihosen havaintojen mukaan kuljettanut raskaalla kalustolla maa-ainesta Pohjantyttärenkadulta Kalttassuontien kautta pois alueelta, vaikka alun perin liikenne piti ohjata Kaarinantielle muita teitä pitkin.
– Raskaat ajoneuvot ovat tärisyttäneet tietä ja maata sen verran, että talot ovat vaurioituneet. Ensimmäisen kerran kun olin syyskuussa asiasta yhteydessä kaupungin suuntaan, väitettiin sieltä, etteivät autot ole voineet ajaa Kalttassuontietä pitkin, koska niin ei ole ohjeistettu. Minä ja naapurit voimme kuitenkin vahvistaa, että tästä on mennyt ohi kymmeniä kuormia, Laihonen kertoo.
Puolen vuoden kamppailu
Laihosen ja kaupungin välinen yhteydenpito alkoi syyskuussa, ja pian myös työmaan urakoija kävi katsomassa vaurioita Laihosen kotipihalla. Sen jälkeen urakoija myönsi, että Kalttassuontietä pitkin on saattanut kulkea ”muutama kuorma”.
– Kalttassuontie on ollut ennen painorajoitettu yksityistie, mutta jostain syystä painorajoitus on poistettu tieltä kymmenisen vuotta sitten, Laihonen taustoittaa.
Kun sekä kaupungin edustaja että urakoija olivat käyneet tarkastamassa Laihosen talon vauriot, teetettiin vaurioista kuntokartoitus ulkopuolisella louhintatöiden konsulttiyrityksellä. Raportin mukaan Laihosen talon vauriot ovat vanhoja, koska halkeamat ovat pyöreäreunaisia.
– Vauriot kuvattiin ja niistä otettiin uudet kuvat tammikuussa, kun loppuvuoden aikana vaurioita oli tullut vielä lisää. Konsulttiyrityksen vastaus oli vain, että kuvissa ei ole mitään eroa keskenään. Vaikka täällä oli samaan aikaan paikalla myös rakennusmestari, joka oli sitä mieltä, että vauriot ovat äskettäin muodostuneita. Se tuntuu käsittämättömältä, Laihonen harmittelee.
”Olen valmis menemään oikeuteen”
Laihonen on jatkanut yhteydenpitoaan niin konsulttiyrityksen kuin kaupungin kanssa alkuvuoden aikana. Viimeisin vastaus konsulttiyritykseltä tuli maaliskuun alussa, jolloin he lupasivat keskustella asiasta Kaarinan kaupungin kanssa ja palata sen jälkeen asiaan. Mitään yhteydenottoa ei kuitenkaan ole maaliskuun tai huhtikuun alun aikana tullut.
– Talon ulkoseinä on nyt siinä kunnossa, että sateiden aikana kosteutta pääsee ulkoseinän raoista sisään. Vauriot olisi korjattava mahdollisimman pian.
Laihosen toiveissa on sopu, joka mahdollistaisi seinien vaurioiden korjaamisen.
– Onhan tämä prosessi vaatinut valtavasti aikaa ja vaivaa. Olen valmis menemään tarvittaessa vaikka oikeuteen asti, jos asiaan ei saada ratkaisua, hän vakuuttaa.
”Kalttassuontietä on käytetty vain poikkeustapauksessa”
Pohjantyttärenkadun työmaasta on Kaarinan kaupungin puolelta vastannut infrasuunnittelun toimistoinsinööri Anssi Valtonen . Hän on ollut pitkin syksyä ja talvea asiasta yhteydessä myös Pekka Laihosen kanssa ja tiedostaa erimielisyydet asiassa.
Valtosen mukaan kaupungin on kuitenkin nojattava päätöksissään niihin tietoihin, joita ulkopuolinen konsulttiyritys on Laihosen omakotitalon vaurioista antanut.
– Kaupunki on teettänyt Laihosen yhteydenoton jälkeen kiinteistössä konsultilla katselmuksen ja raportin, johon kaupunki nojaa kantansa. Halkeamat ovat raportin mukaan vanhoja. Konsultti on tehnyt myös uuden tarkastuskäynnin, eikä silloinkaan muutoksia ollut tapahtunut. Kaupunki on toimittanut raportin Laihoselle ja kertonut oman kantansa asiaan, Valtonen kertaa.
Hänen mukaansa urakoijaa on ennen louhintatöiden aloittamista ohjeistettu käyttämään raskaan kaluston liikennöinnissä ensisijaisesti Vetehisenkatua ja Kaarinantietä.
– Kalttassuontietä on käytetty vain poikkeustapauksessa kuljetusreittinä, ei jatkuvana ajoreittinä.
Valtosen mukaan tämänkaltaiset tapaukset ovat Kaarinassa harvinaisia mutta eivät poikkeuksellisia.
– Kunnallistekniikan rakentamisen yhteydessä aina joskus käsitellään tärinöitä sekä halkeamia ja sitä myöten myös korvauksia. Niitä pyritään ennakoimaan katselmuksilla aina, kun riski on olemassa. Esimerkiksi louhintatöissä tehdään aina katselmukset riskialueelta.