Ensin otettiin jätevesilietteen kuljetukset, ja nyt hamutaan muita jätekuljetuksia yhteiskunnan haltuun.
Jäteautoliikenne teillämme edustaa vain 0,68% osuutta kokonaisliikennemääristä. Samoin perustein voitaisiin vaatia Askon ja Iskun huonekalukuljetuksia yhteiskunnan haltuun Neuvostoliiton malliin. Hyvä kysymys on, miksi pitäisi tuhota toimiva järjestelmä, johon kaikki tyytyväisiä? Tarvittaisiin taas lisää kilpailuttajia, tarkastajia ja valvojia, lisää verotuksentarvetta?
Niin sanottu uudistus on juuri lausunnoilla Kaarinassa, mutta huolestuttavaa on se, ettei asiaa lopullisesti päätä Kaarina tai Kaarinan maksavat asiakkaat vaan yhteislautakunta. Taaskaan ei saataisi huomioitua palvelua ja laatua. On tullut yhteiskunnalle jo merkittävän kalliiksi monissa hankkeissa, kun pelkkä hinta ratkaisee. Kaarinan tekninen lautakunta oli lausunnossaan yksimielinen: pidetään nykyinen asiakas päättää -malli. Ympäristölautakunnassa koettiin vihreää vastustusta.
Suomen ja Kaarinan taloustilanne on nyt sitä luokkaa, ettei se kestä ainuttakaan yrittäjävastaista päätöstä eikä työpaikan tai yrityksen menettämistä. Emme kestä myöskään lisää verotuksentarvetta ja kustannuksia nostavia kilpailuttajien laumoja. Kyllä asiakas osaa oikein hyvin itsekin päättää, keneltä palvelunsa tilaa, ja ellei ole tyytyväinen, niin voi vaihtaa hetkessä eikä 8 vuoden välein yhteiskunnan toimesta. Kuljetusliikkeet osaavat järjestellä reittinsä mahdollisimman vähin kilometrein ja reilusti kilpailla palvelulla.
Matti Alander, Kaarinan kaupunginhallituksen pj, kokoomus