
Hän toimii sekä liikennevalistajana että onnettomuustutkijana.
Ensi maanantaina voimaan astuva uusi tieliikennelaki ei edelleenkään velvoita käyttämään kypärää, vaan sen käyttämiseen ainoastaan suositetaan. Poliisilla ei olisi resursseja pysäytellä jatkuvasti pyöräilijöitä sakkojen kirjoittamista varten.
Eniten ilman kypärää polkevat nuoret – ja iäkkäät. Ikäihmiset eivät ole nuoruudessaan tottuneet kypäränkäyttöön.
– Juuri heillä kypärä olisi kaikkein tarpeellisin. Monella ovat luut haurastuneet, ja heille syntyy kaatuessa pahempia vammoja kuin nuorille, Heiskanen harmittelee.
– Ja vaikka ennen olisi pyöräilty ilman kypärää, ei silloinkaan selvitty vammoitta. Nykyään liikenteessä kuolee 25-kertaisesti vähemmän ihmisiä kuin 1970-luvulla.
Suurin osa pyöräilijöiden onnettomuuksista ei johdu muista osapuolista vaan siitä, että pyöräilijä on itse sattunut osumaan kaivon kanteen tai kiveen tai hiekka on livennyt pyörän alta.
– Vain pieni lipsahdus, ja pää on asvaltissa, Heiskanen kuvaa.
Liikenneturvan henkilökunta käy kouluissa pitämässä liikennevalistusta. Heiskanen vinkkaa, että jos syksyllä koulujen alkaessa palataan takaisin etäopetukseen, liikennevalistus onnistuu myös etänä.