
Useisiin tasa-arvoisiin risteyksiin on tulossa Kaarinassa varoituskolmiot kevään ja kesän aikana. Toisin sanoen väistämisvelvollisuudet näissä risteyksissä muuttuvat, ja muutos on voimassa heti, kun uusi liikennemerkki on pystytetty.
Muutoksen syynä on kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki, joka muuttaisi pyöräilijöiden väistämisvelvollisuuksia tasa-arvoisissa risteyksissä. Luvassa olisi niin paljon epäselvyyksiä siitä, kuka väistää ketä, että Kaarinassa haluttiin ottaa varman päälle ja pitää väistämisvelvollisuudet helppoina ja ymmärrettävinä.
Esimerkiksi tilanteessa, jossa sivukatu on tasa-arvoinen pääkadun kanssa ja pääkatua myötäilee pyörätie, pyöräilijän pitäisi suojatiellä väistää sivukadulta tulevaa autoa. Tätä olisi pyöräilevien lasten ja ajokortittomien aikuisten vaikea hahmottaa, ja riski onnettomuuksiin on suuri.
Risteyksistä on tehty taajamissa usein tasa-arvoisia siksi, että ajonopeudet pysyvät hiljaisina, kun kuljettajan on pälyiltävä sivukaduille. Kun näihin risteyksiin tuleekin kolmiot, riskinä on, että pääkatua ajavien ajonopeudet nousevat. Toisaalta nopeusmittausten mukaan pääkaduilla, joiden sivukaduilla kärkikolmioita jo on, autojen keskinopeudet ovat noudattaneet nopeusrajoituksia.
Väistämisvelvollisuusmuutoksia on tulossa varsinkin vanhoille asuinalueille ympäri Kaarinaa. Esimerkiksi Auvaisissa Ahdintiellä, keskustassa Veitenmäentiellä ja Piikkiössä Koroistentiellä ei jatkossa enää ole tasa-arvoisia risteyksiä.
Auranlaakson koulutiellä osassa sivukatuliittymissä on ollut kärkikolmioita ja osassa ei, mikä on aiheuttanut riskitilanteita myös autoilijoille. Jatkossa kaikilla sivuteiltä tulevilla on kolmiot.
Kaikkia tasa-arvoisia risteyksiä ei poisteta Kaarinassa. Ennallaan pidetään risteykset, joissa ei kulje pääkadun vierellä pyörätietä.
Samassa yhteydessä maalataan Kaarinassa uusiksi myös suojateitä. Katkonainen pyörätien jatke kertoo, että pyöräilijä on etuajo-oikeutettu. Umpinainen suojatiemaalaus kertoo, että pyöräilijän tulee väistää autoa.
Toisaalta jos auto kääntyy, hänen tulee väistää pyöräilijää, vaikka pyörätie olisi umpinainenkin.
Tapio Heiskanen Liikenneturvasta arvioi, että liikenneonnettomuudet maksoivat Kaarinalle vuonna 2019 sosiaali- ja terveystoimen menoina noin 1,3 miljoonaa euroa. Yhteensä Kaarinan liikenneonnettomuuksien summa oli yhteiskunnalle noin 6,9 miljoonaa euroa. Kaikki toimet, jotka parantavat liikenneturvallisuutta, pienentävät tätä määrää.
Ei enää tasa-arvoisia risteyksiä näillä teillä:
- Keskustassa Veitenmäentie.
- Auvaisissa Ahdintie.
- Krossissa Iltaruskontie.
- Hulkkiossa Tähdenlennonkatu ja Salamakatu.
- Rauhalinnassa ja Voivalassa Herraskartanonkatu, Syytinkikatu, Voivalanranta ja Rantayrttikatu.
- Kuusistossa Puistotie.
- Auranlaaksossa Auranlaakson koulutie.
- Littoisissa Untolantie, Lähteenmäentie ja Hiiskantie.
- Piikkiössä Hakatie, Savikka, Kärmäntie, Koroistentie, Juliantie, Rettigintie ja Hartmanintie.