Autojousia kolmessa sukupolvessa

0
Raskaan kaluston koko on muuttunut huomattavasti vuosikymmenten varrella, Jarmo ja Patrick Vuola kertovat. Taustalla on DAF-merkkinen kuorma-auto vuodelta 1966, joka on toimiva, vaikka sillä on ajettu kaksi miljoonaa kilometriä.

Muutama vuosikymmen sitten autojouset olivat kovalla kulutuksella. Tiet olivat huonokuntoisia ja lehtijouset kuluivat nopeasti loppuun.

Vielä 1950-luvulla pelkästään Turussa oli yhteensä yhdeksän autojousiin erikoistunutta korjaamoa. Nykyisin niiden määrän voi koko Suomen laajuudella laskea yhden käden sormilla. Turun seudun ainoa autojousialan erikoisliike on Kaarinassa toimiva Vuola Trucks and Trailers Ky. 

Yritys on perustettu vuonna 1950 ja perheyritys täytti tänä vuonna pyöreät 70 vuotta. Yrityksen toimitusjohtaja Jarmo Vuola kertoo, että pelkillä autojousilla ei nyky-yritys voisi enää pärjätä, niinpä yritys on laajentanut toimintaansa vuosikymmenten varrella useaan otteeseen.

Nykyisin käytetään lehtijousien sijaan ilmajousia. Muutos autoalalla on ollut huikea; kun nyt kuorma-autossa voi kokonaismassa olla jopa 104 tonnia, oli vastaava määrä vuosikymmeniä sitten 16 tonnia, Jarmo Vuola kertoo.

Nykyisin yhtiön päätoimialaa on raskaan kaluston huolto- ja korjaustyöt.

Ahjo, jolla autojousia on tehty on Jarmo Vuolan isän, Kaino Vuolan muuraama 1970-luvulla.

Uusia tiloja etsitään

Yrityksen perusti aikoinaan Jarmo Vuolan isä, Kaino Vuola yhdessä Yrjö Jussilan kanssa. Yritys kantoi tuolloin nimeä Autojousipaja Y. Jussila ja K. Vuola ja se sijaitsi Turussa.

Yrityksen paikka vaihtui muutamaan otteeseen, kunnes vuonna 1975 se siirtyi nykyiselle paikalleen Kaarinan Voivalantielle. 

Jarmo Vuola kertoo, että tilat ovat käyneet nykyiselle yritykselle ahtaaksi ja kaupungin kanssa on keskusteltu siitä, löytyisikö paikkakunnalta uusia tarkoitukseen sopivia tiloja.

Autot ovat kasvaneet koko ajan, niin tilankin pitäisi olla todella suuri, johon jopa 34 metrinen rekka mahtuisi. Pihan liikennealueen pitää myös olla kestävä, ettei painava kalusto uppoa siihen, Vuola kertoo.

Tekemällä oppii

Jarmo Vuola on tullut isänsä perustamaan yritykseen töihin vuonna 1980. Pikkuhiljaa yrityksessä on tapahtumassa jälleen sukupolvenvaihdos, kun Jarmo Vuola jää eläkkeelle ja siirtää vastuun pojalleen Patrick Vuolalle. Itse asiassa päävastuu on jo siirretty, mutta viralliset omistajavaihdokset vain ovat tekemättä. 

Alun perin Patrick Vuolan ei ollut tarkoitus jatkaa perheyrityksessä, mutta nyt hän on toiminut siinä jo 15 vuoden ajan.

Olin aiemmin reissutöissä ja ajatus oli, että en ikinä tule tänne töihin. Kun syntyi lapsia, alkoi kuitenkin tuntua, että reissuhommat ovat liian raskaita ja aloitin täällä, hän kertoo.

Sekä isä että poika ovat aloittaessaan toimineet itse korjaamopuolella.

Kyllä ihan haalarit päällä pitää olla, että ymmärtää itse, mistä on kyse. Ei voi vain konttorissa katsella tietokonetta. Olen partiolainen ja meillä on motto, että ”tekemällä oppii”, Jarmo Vuola sanoo.

Kärrynjousista tietokoneisiin

Vuolat kertovat, että autoalalla on vuosikymmenten varrella muuttunut paitsi kaluston koko, myös tekninen kehitys on edennyt huomattavasti. Nykyisin isossa osassa on tietotekniikka.

Autoala on viimeisessä kymmenessä vuodessa muuttunut enemmän kuin sitä edeltävässä 90 vuodessa, Patrick Vuola kuvaa.

Kehityksen myötä myös yrityksen henkilökuntaa koulutetaan jatkuvasti. Koko ajan yrityksellä olisi tarve myös uudelle osaavalle työvoimalle. 

Yrityksen historiikissa Jarmo Vuola pohtiikin näin: ”hevoskärryjen jousia takonut Kaino tuskin olisi voinut uskoa, että nykyään yhdessä raskaan kaluston kulkuneuvossa toimintaa ohjaavat lähes sata tietokonetta.”