Rautatietyömaa on häiriköinyt piikkiöläisten yöunia

0
Työmaan meluhaitta johtuu lähinnä sepelin ajosta.

Väylävirasto korjauttaa päällysrakennetta Piikkiön ja Salon välisellä rataosuudella. Työt tehdään yöaikaan, ja siitä syntyy melua, mikä johtuu pääasiassa sepelin lastauksesta.

Melusta on tullut palautetta Väylävirastoon.

– Valitettavasti tätä työtä ei pystytä tekemään meluamatta. Osalla menee kovastikin tunteisiin, jos yöuni häiriintyy, osa taas ymmärtää, että korjaus on tehtävä ja että haitta on tilapäinen, toteaa Väyläviraston ylitarkastaja Erkki Mäkelä.

Piikkiössä ratatyöt ovat pikkuhiljaa ohi. Seuraavaksi työmaa siirtyy Paimioon.

– Työ tehdään yöaikaan siksi, että päivisin junat liikennöivät pääosin normaalisti. Ensi viikolla liikennöinnissä on totaalikatko ja urakoija keskittää työmaalle enemmän resursseja, Mäkelä kertoo.

Piikkiön ja Salon välisen osuuden korjaaminen liittyy laajempaan Turun ja Helsingin välin peruskorjaukseen. Työ aloitettiin jo vuonna 2012, ja nyt saatiin rahoitus tämän osuuden korjaamiseen.

– Rantaradallehan ei ole koskaan tehty kattavaa peruskorjausta, vaan sitä on ainoastaan paikkailtu sieltä täältä. Peruskorjaustarvetta on ollut jo pitkään, mutta kaikki riippuu aina rahoituksen saamisesta.

Mäkelän mukaan päällysrakenteen uusiminen ei sinänsä liity kaksoisraidehankkeeseen.

– Tämä korjaus oli pakko tehdä, tuli kaksoisraidetta tai ei. Kaksoisraiteen rakentaminen on vielä vuosien päässä.

Piikkiön ja Salon välin urakoi GRK Rail Oy. Projektipäällikkö Jani Sinkkonen kertoo, että urakassa uusitaan tukikerrosta – eli raidesepeliä – sekä kiskot ja pölkyt. Muutamissa ongelmapaikoissa uusitaan rakennetta myös välikerroksen ja routalevytyksen osalta.

Vanhat pölkyt ja kiskot menevät kierrätykseen. Ne kestävät vielä käyttöä hiljaisilla rataosuuksilla.

Teksti ja kuvat: Kylli Salo