Älä jonota terveyskeskukseen: ilmoittaudu tekstiviestillä

0
Tältä tekstiviestillä ilmoittautuminen alustavasti näyttää. Tekstiviestin tarkkaa ssanamuotoa vielä hiotaan.

Kaarinan terveyskeskus ottaa tammikuussa käyttöön palvelun, jossa vastaanotolle voi ilmoittautua tekstiviestillä.

Kaarinan terveyskeskuksen ja suun terveydenhuollon toimipisteiden vastaanotoille on tavallisesti ilmoittauduttu infopisteeseen henkilökunnalle. Ilmoittautumisesta vastaanoton pitäjät tietävät, että asiakas on saapunut. Terveyskeskus haluaa tarjota lisäksi uuden tavan ilmoittautumiseen: kännykällä tekstiviestiin vastaamalla.

Asiakas saa noin puoli tuntia ennen vastaanottoaikaa terveyskeskukselta tekstiviestin, johon vastaamalla saa ilmoittautumisen tehtyä. Tekstiviesti korvaa paikan päällä jonottamisen. Viestissä kerrotaan myös vastaanoton sijainti.

Tekstiviesti tulee lähettää vasta, kun on saapunut paikan päälle terveyskeskukseen. Ilmoittautumiseen riittää, kun vastaa viestiin K-kirjaimella.

Suhtautuminen myönteistä


Tekstiviesti-ilmoittautumiseen varauduttiin terveyskeskuksessa kartoittamalla asiakkaiden ja henkilökunnan mielipiteitä nykytilanteeseen sekä suhtautumista tulevaan palveluun. Kysely toteutettiin osana Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä.

Tulokset olivat uuden palvelun kannalta rohkaisevat.

Vaikka varsinkin asiakkaat olivat tyytyväisiä tavalliseen ilmoittautumistapaan, ilmeni tehdyssä kyselyssä sekä asiakkaiden että henkilökunnan suhtautumisen olevan myönteistä uudelle palvelulle. Infopisteelle jonottamiselta ja sen myötä mahdolliselta vastaanotoilta myöhästymiseltä vältyttäisiin.

Infopisteessä taas vapautuu henkilökunnan työaikaa muihin tehtäviin, sillä samassa työpisteessä tehdään muun muassa ajanvarausta, laskutusta ja asiakkaiden ohjausta.

Osataanko tekstiviestipalvelua käyttää?


Sekä asiakkaiden että henkilökunnan yhteisenä huolena oli, miten ikäihmiset osaisivat käyttää tällaista palvelua ja onko heillä tekstiviestiin tarvittavat laitteet.

Palvelun käyttö pyritään tekemään mahdollisimman helpoksi ja ohjaavaksi, eikä puhelimelle ole muita vaatimuksina kuin tekstiviestiominaisuus, jollainen löytyy kaikista kännyköistä.

Uusi palvelu tulee olemaan lisäpalveluna nykyisen ilmoittautumistavan rinnalla, ja asiakkaan on halutessaan jatkossakin mahdollisuus ilmoittautua info-pisteen henkilökunnalle.

Niina Lukkarla

Minna Salakari