Korona sai kaarinalaiset yrittäjät vetämään yhtä köyttä: Seniorikaari tarjoaa palveluja ikäihmisten koteihin

0
Relaxionin yrittäjä Petra Kaukoranta sai Ely:n hankerahaa kumppanuusverkoston luomiseen. Seniorikaaren verkkosivut avautuivat viime viikolla.

Kaarinassa avataan joulukuussa uusi, ikäihmisille suunnattu palvelukumppanuusverkosto Seniorikaari. Monimutkaiselta kuulostavan termin takana on yksinkertainen ajatus siitä, että iäkkäät ihmiset voivat tilata tarvitsemansa palvelut kotiin yhdestä paikasta.

Seniorikaaressa on tällä hetkellä mukana kahdeksan kaarinalaista yrittäjää, jotka tarjoavat kotiin erilaisia palveluja, kuten kuntoutusta, hierontaa, kampaamo- ja kosmetologipalveluja, jalkahoitoa, kotisiivousta, kotihoitoa ja ravintoneuvontaa.

Idean takana on Relaxionin yrittäjä, fysioterapeutti Petra Kaukoranta , jolle Ely-keskus myönsi keväällä hankerahaa kumppanuusverkoston kokoamiseen.

Kaukorannan mukaan Kaarinassa on paljon yrittäjiä, jotka ovat tehneet kotikäyntejä. Seniorikaaressa uutta on se, että palveluntuottajat on koottu yhden puhelinnumeron ja verkkosivuston alle. Seniori voi ostaa samasta numerosta itselleen esimerkiksi kuntoutuksen, jalkahoidon ja joulusiivouksen.

– Yrittäjälle tämä on lisämyyntikanava. Seniorikaari hoitaa heidän puolestaan markkinoinnin, asiakaskontaktit ja laskutuksen. Kotikäynnit pyritään ajoittamaan keskipäivään, joka on yrityksissä yleensä hiljaisinta aikaa, Kaukoranta selittää.

Idea syntyi omasta ahdingosta

Perjantai 13. päivä maaliskuuta on jäänyt Kaukorannan mieleen tämän vuoden hirveimpänä päivänä. Suomen hallitus oli edellisenä päivänä tiedotustilaisuudessa ilmoittanut maan siirtyvän koronapandemian takia poikkeusaikaan.

Fysioterapiaa ja hierontaa tarjoavan Relaxionin puhelin pirisi koko viikonlopun taukoamatta, kun asiakkaat peruivat aikojaan.

– Relaxionin asiakkaista katosi yhdessä viikonlopussa 60 prosenttia. Itseltäni työt vähenivät vielä totaalisemmin, sillä 90 prosenttia asiakkaistani ovat koronan riskiryhmään kuuluvia ikäihmisiä, Kaukoranta muistelee.

Yli 20 vuotta fysioterapeuttina työskennellyt nainen on kokenut yrittäjänä taantuman ja finanssikriisin, mutta ei mitään koronaan verrattavaa.

– Taantumia osataan ennustaa, mutta nyt tuntui kuin seinä olisi noussut vastaan yhdessä päivässä. Missään vaiheessa ei tullut sellaista ajatusta, että lopetan yrittämisen, mutta ymmärsin, että nyt pitää keksiä jotakin uutta. Vanhalla mallilla ei pysty toimimaan.

Perheyrityksessä piti nopeasti ratkaista, miten tilanteesta selvitään, kun kulut juoksevat, mutta tuloja ei tule mistään. Relaxion joutui lomauttamaan kaikki työntekijänsä. Vuokranantajat tulivat onneksi vastaan toimitilojen vuokranmaksuissa.

Töiden kadotessa Kaukoranta omistautui vapaaehtoistyölle. Hän ilmoittautui vapaaehtoiseksi kauppakassirinkiin, joka toimitti ruokaostoksia ikäihmisille. Parhaimmillaan Kaukoranta hoiti 20 vanhuksen kauppa-asioita viikossa.

Työstä ei saanut palkkaa, mutta se auttoi ylläpitämään asiakassuhteita. Sitä kautta syntyi myös idea Seniorikaaresta.

– Ikäihmisten kotiovilla jutellessa kävi ilmi, että he olivat hädissään siitä, jos he joutuvat jäämään pitkäksi aikaa kotiin. Moni mietti, miten pääsee esimerkiksi fysioterapiaan tai kampaajalle, jos ei saa liikkua mihinkään. Samaan aikaan yrittäjät päivystivät tyhjyyttä ammottavissa liikkeissään. Ymmärsin, että meidän on mentävä asiakkaiden luokse.

Kymppi lisähintaa

Ennen Seniorikaaren perustamista Kaukoranta haastatteli yli 75-vuotiaita kaarinalaisia. Haastattelujen perusteella kotiin tilattaville palveluille on ikäihmisten keskuudessa selkeä tarve.

– Eräskin seniori totesi, että minähän en palvelujen perässä juokse. Palvelujen täytyy tulla minun luokseni, Kaukoranta muistelee.

Palveluntuottajat on valittu mukaan Seniorikaareen osin haastatteluissa esiin nousseiden toiveiden perusteella. Mukaan otetaan edelleen myös uusia palveluntuottajia.

Kriteerinä on, että yrittäjällä on aito halu ja taito kohdata ikäihmisiä. Hän on iloinen, energinen ja osaa kuunnella asiakasta.

Kotikäyntien hinnat on pyritty pitämään Kaukorannan mukaan kohtuullisina, jotta asiakkaat myös käyttäisivät palveluja. Nyrkkisääntönä on, että asiakas maksaa kymmenen euron lisähinnan siitä, että palvelu tuodaan kotiin. Esimerkiksi hieronta maksaa kotiin tilattuna kympin enemmän kuin paikan päällä Relaxionissa.

Monissa yrityksissä tilanne on parantunut kevään jälkeen. Myös Relaxionin asiakkaat palasivat takaisin kesän kynnyksellä. Hän kuitenkin uskoo, että kotiin tarjottaville palveluille on edelleen tarvetta, vaikka koronan toinen aalto ei ole aiheuttanut samanlaista asiakaskatoa kuin keväällä nähtiin.

– Näen, että tämä on myös tulevaisuuden tuote. Ihmiset asuvat yhä pidempään omissa kodeissaan. Siinä vaiheessa, kun he eivät pysty enää liikkumaan palveluiden perässä, palveluita on pystyttävä tarjoamaan heille kotiin.

Seniorikaaressa mukana olevat yritykset

Relaxion Oy

Enterfind Oy

Soneon Oy

Sinikuu Oy

Tmi Jenny Holmberg

Tmi Janina Tallberg

Tmi Saaka

Jalkaterapeutti Taru Mäki