Kaarina-lehdessä oli 16.12. juttu Rungontien ja 110-tienpysähtymisjärjestyksestä.
Tein muutama vuosi sitten aloitteen Ely-keskukselle Stop-merkistä tähän risteykseen, koska näin itse kolarin, jossa kevyen liikenteen väylältä tullut mopo ja henkilöauto olivat törmänneet.
Risteyksessä oli ennen päätien etuajo-oikeutta osoittava merkki. Suojatien kohdalla on huono näkyvyys vasemmalle kevyen liikenteen väylän vieressä olevan kuusiaidan takia. Jos ei kunnolla pysähdy ennen suojatietä, voi olla, että törmää vasemmalta tulevaan pyöräilijään. Myös oikealla on kesäisin ollut huono näkyvyys korkean heinikon takia.
Aluksi oli Stop-merkki ja valkoinen viiva ennen suojatietä, kuten aloitteessani esitin. Sitten yhtäkkiä Stop-merkki sijoitettiin ennen suojatietä ja valkoinen viiva vasta suojatien jälkeen. Aloitteeni idea mitätöitiin tällä tavalla. Pyöräilijä ja jalankulkija ovat aina onnettomuustilanteissa heikommassa asemassa kuin autoilija. Siksi pitäisi kevyttä liikennettä suojella, varsinkin kun kyseisellä suojatiellä kulkee päivittäin paljon Rungon koulun oppilaita.
Sen sijaan Vanhan Viipurintien ja 110-tien risteyksessä ovat merkki ja viiva oikein, koska siellä oikealla oleva iso ruusupensas vaikeuttaa näkyvyyttä oikealle.
Rungontien ja 110-tien risteys ei ole ainoa keskustelua kaipaava asia Piikkiössä. Hadvalantie on suojateiden osalta jokseenkin turvaton. Tiellä on vilkas liikenne ja ylinopeudet ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Lisäksi tie on päivittäin satojen koululaisten kulkuväylä. Tiellä ei ole kuin suojatietä osoittavat peruskyltit. Edes vilkkuvia valoja ei ole missään.
Peltomiehentieltä Tiensuuntielle johtava suojatie ei myöskään näy kunnolla kummaltakaan suunnalta. Keskustasta tultaessa suojatie tulee kuin puskista. Siinä kohdin ajetaan jatkuvasti ylinopeuksia, joskin raskas liikenne toimii esimerkillisesti. Myös ennen tätä suojatietä voisi laittaa ainakin vilkkuvalot, jotka kertoisivat suojatien olemassaolosta.
Esko Lehtisalo