Sopivaa henkilöstöä ei ole löytynyt auttamaan terveyskeskuksen puhelinruuhkaa

0

Kokoomus on toivonut valtuustoaloitteessaan Kaarinaan erillistä koronalinjaa ja chat-palvelua. Niitä hoitaisivat työntekijät, joiden työt ovat vähentyneet koronaepidemian vuoksi. Tällöin koronakysymyksiin vastaaminen purkaisi kuormaa Kaarinan terveydenhuollon puhelinvaihteesta.

Sosiaali- ja terveysjohtaja Mikko Pakarisen ja tiedottaja Katariina Wirénin valmistelema vastaus kokoomuksen toiveeseen on kuitenkin ei: infolinja olisi hyvä ajatus, mutta äärimmäisen vaikea toteutettava.

Kaupungissa on kartoitettu henkilöstöä, joka voisi siirtyä auttamaan terveyskeskuksen puhelinruuhkassa, mutta sopivia ei ole löytynyt. On myös mahdotonta nopeasti kouluttaa asiantuntijoita, jotka pystyisivät vastaamaan koronasta hyvin laajalla skaalalla tuleviin kysymyksiin. Saatavilla ei ole tietopankkia, josta voisi tarkistaa ajantasaistiedon koronapandemiasta.

Perustavana ongelmana on, että esimerkiksi rokotteiden saatavuus, valtakunnalliset ohjeistukset ja niiden vaatimukset Kaarinan palveluilta muuttuvat hyvin nopealla aikataululla. Moni asukas haluaisi myös tietää, milloin oma rokotusvuoro on, mutta tätä vastausta ei yleensä ole antaa.

Kaarinalaiset ovat toivoneet, että kaupunki tiedottaisi esimerkiksi koulualtistuksista julkisuuteen välittömästi, mutta tartuntamäärien kasvettua kaupunki siirtyi kerran viikossa tiedottamiseen saadakseen säästettyä resurssit asianosaisten tiedottamiseen ja jäljittämiseen.

Kokoomuksen kyselykierroksen perusteella rokotukset ovat sinällään sujuneet hyvin, mutta niukka tiedotus on herättänyt paljon tyytymättömyyttä. ”Mitä vähemmän ja harvemmin viestimme, sitä enemmän kuntalaiset soittavat”, valtuustoaloitteessa todettiin.

Leave a Reply

  Subscribe  
Notify of