
Tänään tulivat julkisiksi Tunnin junan eli Helsingin ja Turun välisen nopean ratayhteyden suunnitelmat Kaarinan keskustan osuudelta.
Antti Rinteen hallitus myönsi 20 miljoonan euron rahoituksen vuonna 2019 Helsingin ja Turun välisen nopean ratayhteyden eli Tunnin junan jatkosuunnittelulle. Syksyllä 2020 hallitus edelleen esitti budjettiriihessä Turun ja Paimion välisen osuuden yleissuunnittelun nopeuttamista ja reittisuunnittelun käynnistämistä. Kaarinan kaupungin ja Euroopan komission 37,5 miljoonan rahoitustuen avulla hanke on Kaarinan osalta edennyt maankäytön, asumisen ja liikenteen mallinnuksen jälkeiseen kenttävaiheeseen.
Turun ratapihan ja uuden Kupittaa–Piikkiö-kaksoisraiteen linjauksen ja rakentamisen ensimmäinen testaus Kaarinan keskustaa halkovalla osuudella tehdään tänään torstaina 1.4. Kaarina-talon edustalle suunnitellulla ratapihalla. Samalla selvitetään yhdessä VR:n kanssa Kaarina-talon soveltuvuutta rautatieasemana henkilöliikenteen käyttöön.
Uuden 4D-mallinnuksen avulla voidaan infrastruktuuri sijoittaa havainnekuvina tuleville paikoilleen asiantuntijoiden arvioitavaksi ilman mittavia rakenteellisia ja maankäytöllisiä toimenpiteitä. Mallinnus on määrä aloittaa aamulla kello 10, ja sen arvioidaan kestävän noin kello 12 saakka.
Mallinnuksen ei arvioida haittaavan liikkumista Kaarina-talon läheisyydessä, mutta pieniin järjestelyihin kannattaa varautua.
Myös yleisöllä on mahdollisuus tutustua suunnitelmaan, ja Kaarinan kaupunki toivookin kaupunkilaisilta mielipiteitä suunnitelman yleisilmeestä ja sopivuudesta Kaarinan keskustaan. THL:n antamia koronasuosituksia on kuitenkin noudatettava. Varsinaista tiedotustilaisuutta Kaarina-talolla ei koronapandemian vuoksi järjestetä.
Mallinnosten onnistumisesta voi lukea lisää tästä artikkelista.