Mopotallia yritetty perustaa Kaarinaan monta kertaa – onko nyt oikea hetki?

0
Nuorisovaltuustossa istuvilla Kaarlo Noposella, Eino Koskisella ja Otto Tammella ei itsellään ole mopoa, mutta he tekevät siitä huolimatta töitä mopotallin perustamiseksi. - En ole itse mopoilija, mutta pidän tätä asiaa tärkeänä. Uskon, että se rauhoittaisi meininkiä muualla ja vähentäisi asukkaiden ja nuorten välistä vastakkainasettelua, Otto Tammi kommentoi.

Kaarinalaiset Eino Koskinen, 15, Otto Tammi, 16, ja Kaarlo Noponen, 17, ovat toimittajaa vastassa Krossin teollisuusalueella. 1990-luvun nuoret ehkä muistavat, että tällä tontilla rassattiin aikoinaan autoja Nuorten pajassa.

Jos poikien haave toteutuu, tiloihin perustetaan ensi keväänä mopotalli. Kaarinan Nuorisovaltuusto on tehnyt asiasta aloitteen ja selvittänyt eri tilavaihtoehtoja.

Krossin lisäksi esillä on ollut vanha jätevedenpuhdistamo Rauvolassa. Siellä on kaksi tyhjillään olevaa tallirakennusta, jotka soveltuisivat hyvin mopojen korjaamiseen.

– Suunnitelmana on perustaa rento paikka, jonne nuoret voisivat tulla korjaamaan mopojaan tai viettämään muuten aikaa, Eino Koskinen kuvailee.

Aloitteen pohjaksi nuorisovaltuuston jäsenet ovat kyselleet kokemuksia niistä kunnista, joissa mopotalli toimii. Esimerkiksi Kotkassa on havaittu, että mopotalli on lisännyt yhteisöllisyyttä nuorten keskuudessa ja vähentänyt mopojen pärinää asuinalueilla.

Eri toteutustapoja

Myös Kaarinassa mopoista lähtevä meteli ja mopoilijoiden käyttäytyminen on ärsyttänyt ihmisiä. Esimerkiksi Littoisissa mopoikäiset kokoontuvat Koskisen mukaan Ristikallion päiväkodin pihalla. Päiväkoti on kärsinyt jo vuosia nuorison aiheuttamasta ilkivallasta.

Piikkiössä mopoilijat kerääntyvät Noposen mukaan yhtenäiskoulun vieressä olevalle bussipysäkille. Sen edestä kulkee pitkä suora, jota kutsutaan P-suoraksi tai keulimissuoraksi.

Nuorisovaltuuston edustajat uskovat, että jos mopoilijoille olisi tarjolla järkevä kokoontumispaikka, häiriöt ja meteli asuinalueilla vähenisivät. Mopotalli palvelisi myös niitä nuoria, jotka eivät viihdy nuokkareilla.

– Varmasti ainakin osa mopoilijoista tulisi käymään mopotallilla ja toivottavasti myös jäisi. Ensikokemus on tärkeä. Mopotallilla ei saa tulla sellaista oloa, että joku aikuinen on koko ajan vieressä kyyläämässä, pojat pohtivat.

Aikuiset toimisivat mopotallilla ohjaajina ja opastaisivat mopojen korjaamisessa.

Eri kunnissa toiminta on organisoitu eri tavoin. Esimerkiksi Vantaalla mopotallia pyörittää yhdistys ja kaupunki tukee yhdistyksen toimintaa rahallisesti. Paimiossa tehtiin alkuvuodesta päätös mopotallin perustamisesta. Siellä nuorisotalon pihalle hankitaan mopoilijoiden käyttöön kaksi konttia ja valvojina toimivat nuorisotalon työntekijät.

Paikka kaikille kaksipyöräisille

Nuorisopalvelujohtaja Reija Kankilampi kertoo, että mopotallialoite tulee vapaa-ajan lautakunnan päätettäväksi jo mahdollisesti ennen kesää. Mopotallin perustaminen edellyttää Kankilammen mukaan, että kaupunginvaltuusto myöntää toimintaa varten määrärahan. Rahaa tarvitaan tilavuokriin ja työntekijän palkkaamiseen. Lähtökohtana hänen mukaansa on, että mopotalliin saadaan palkattua nuorisotyön ammattilainen vetämään toimintaa, jolla varmistetaan toiminnan pitkäjänteisyys, kasvatuksellisuus ja jatkuvuus.

– Nuorten ajatus on hyvä, enkä missään nimessä ole sitä torppaamassa, mutta nuorisopalveluiden nykyisistä resursseista ei pystytä toimintaa pyörittämään tai sitten se on jostakin muusta pois. Mopotallin perustamisessa ei ole hyötyä, jos sitä ei pystytä pitämään säännöllisesti auki. Mikään tunti viikossa -ratkaisu ei nähdäkseni ole järkevä, Kankilampi toteaa.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jere Järvinen (sd.) iloitsee, että nuorisovaltuuston tekemä aloite sai eri ryhmistä laajasti kannatusta. Vihreä valtuustoryhmä ehdotti, että mopopajassa voisi huoltaa mopojen lisäksi polku- ja sähköpyöriä.

– Se olisi minustakin hyvä ajatus. Tiedän, että nuorilla on nykyisin paljon sähköavusteisia pyöriä ja niillä ajetaan jonkinlaista metsämotocrossia, Järvinen kertoo.

Kaarinaan on Järvisen mukaan yritetty ennenkin perustaa mopotallin kaltaista rassauspaikkaa, mutta aloitteet ovat kaatuneet milloin tilaongelmiin ja milloin resurssien puutteeseen.

– Nuoret ovat tehneet aloitteen eteen kovasti töitä ja toivon, että se tällä kertaa saataisiin maaliin asti.

Piikkiön seurakunnassa kokeiltiin mopopajaa

Piikkiön seurakunta pyöritti joitakin vuosia sitten vapaaehtoisvoimin mopopajaa. Paja toimi nuorisotyönohjaaja Riikka Salorannan mukaan vanhan seurakuntatalon alakerrassa ja sitä veti kaksi vapaaehtoista isää. Hänen mukaansa pajalla kävi muutamia nuoria yhden kauden ajan.

– Vaikea sanoa, miksi se ei saavuttanut suurempaa suosiota. Yhtenä syynä varmaan oli, että siellä pystyi tekemään vain pikakorjauksia. Tilat olivat niin ahtaat, ettei sinne voinut jättää pidemmäksi ajaksi mopoja säilytykseen.

Saloranta uskoo mopotalliin edelleen ideana. Hän arvelee, että parhaaseen lopputulokseen päästään ottamalla nuoret mukaan suunnittelutyöhön.

– Ihanteellista olisi, että mopotalli olisi sellaisessa paikassa, jossa nuoret pääsisivät myös testaamaan mopojaan ja ajelemaan edestakaisin ilman, että asukkaat siitä hirveästi häiriintyisivät. Tällä hetkellä nuoret testaavat mopojaan liikenteen keskellä ja se on kaikkien kannalta huono juttu.