Aura Sails luovi koulujen voimistelusaleista Kaarinaan – Purjeneulomossa yhdistyvät uusi teknologia ja vanhat kädentaidot

0
Ompelija Jelena Voronkova ja yrityksen omistaja Arto Auranen keskustelevat keulapurjeen korjauksesta.

Purjeneulomo Aura Sails Oy:ssä käy alkuviikolle tyypillinen tohina. Puhelin soi ja ihmiset tuovat korjailtavaksi viikonloppuna merellä revenneitä purjeita.

Noin kolmasosa yrityksen tiloissa talvisäilytyksessä olevista purjeista odottaa vielä hakijaansa.

– Kylmä kevät on tehnyt sen, että ihmiset ovat viivytelleet veneen laskemista, Aura Sailsin omistaja Arto Auranen selittää.

Auranen perusti nykyään Kaarinan Formaalin alueella sijaitsevan Aura Sailsin vuonna 1974. Alkuvuosina yritys toimi Turun Nummenmäellä ja oli erikoistunut veneen verhoiluihin ja kuomuihin.

– Eräs asiakas sattui kysymään, voisimmeko tehdä hänelle purjeen. Sen jälkeen kyselyjä tuli lisää. Siitä se lähti, Auranen muistelee.

Nykyisin noin neljäsosa yrityksen liikevaihdosta tulee purjeiden korjauksesta, talvisäilytyksestä ja huollosta ja kolmasosa uusien purjeiden valmistuksesta. Lisäksi yritys maahantuo Seldénin mastoja ja muita varusteita sekä tekee ja asentaa veneeseen vanttivaijereita ja rullalaitteita.

– Kaikki kannesta ylöspäin kuuluu meidän toimialaamme, Auranen kiteyttää.

Itseoppinut ammattimies



Teknologia on helpottanut Aurasen mukaan purjeiden valmistusta. 1970-luvulla hän mittasi ja leikkasi purjeita iltaisin koulujen voimistelusaleissa, kun siellä ei ollut muuta toimintaa. Tilan piti olla tarpeeksi suuri, että kankaan mahtui levittämään ja taittelemaan.

1980-luvun puolivälissä yritykseen hankittiin Englannista pystypiirturi.

– Sen jälkeen kankaita ei tarvinnut enää levittää, vaan kone printtasi tiedon kankaalle. Suurenkin purjeen tekemiseen riitti kolmen neliön tila.

Pystypiirturi vaihtui 1990-luvulla laserleikkuriin ja jälleen yksi työvaihe jäi pois. Laserleikkuri sekä piirtää että leikkaa kankaat koneeseen syötettyjen esitietojen mukaan.

Loput tehdään käsityönä. Saumat teipataan, kankaat ommellaan ja lopuksi purjeisiin lisätään kulmavahvikkeet, helotukset ja purjenumerot.

Parhaimmillaan Aura Sailsissa on työskennellyt 8–10 työntekijää, mutta 1990-luvun lamavuosina henkilöstöä jouduttiin rajusti vähentämään.

– Sen jälkeen huomasimme, että pärjäämme pienemmällä porukalla. Aikoinaan toimitimme purjeita suomalaisille veneveistämöille, mikä työllisti paljon. Nykyään tällaisia veistämöjä ei oikeastaan enää Suomessa ole, Auranen kertoo.

Tällä hetkellä Aura Sailsissa työskentelee Aurasen lisäksi ompelija ja toinen työntekijä kausiluontoisesti.

– Aion jatkaa yrittämistä niin kauan, kun tämä on mielekästä. Olen yrittänyt pitää itseni hyvässä kunnossa, että olisi paremmat mahdollisuudet jatkaa, Auranen kommentoi yrityksen tulevaisuuden näkymiä.

Käyttöikä 35 000 mailia



Auranen lupaa hyvin pidetylle purjeelle käyttöiäksi jopa 35 000 mailia, mutta väärin pidettynä purjeet saa hänen mukaansa kulutettua muutamassa vuodessa.

Käyttöikään vaikuttaa purjeen leikkaus. Radiaalileikatut ovat kalliimpia kuin vaakaleikatut purjeet, mutta toisaalta myös säilyttävät muotonsa kovassakin tuulessa. Vaakaleikatut purjeet kestävät hyvin, mutta purje ei säilytä ominaisuuksiaan muodon suhteen yhtä hyvin.

Jos purjeeseen tulee pienikin reiän alku, se kannattaa Aurasen mukaan korjata heti.

– Rikkinäisellä purjeella purjehtiminen on lyhyt tie. Pystysuuntaan revenneen purjeen voi vielä yrittää teipata kiinni, mutta poikkisuuntaan revennyttä purjetta liima ei jaksa pitää. Reikäisen purjeen käyttäminen johtaa helposti siihen, että purje repeytyy niin pahasti, että uuden ostaminen tulee halvemmaksi kuin vanhan korjaaminen.

Purjeen käyttöikää voi pidentää säilyttämällä ja suojaamalla ne hyvin. Aura Sailsissa purjeet säilytetään talven ajan lämpimässä tilassa, mutta talvisäilytyspaikan ei Aurasen mukaan tarvitse välttämättä olla lämmin. Oleellista on, että tila on kuiva.

Pahin virhe on säilyttää kosteat purjeet kosteassa tilassa, jolloin niihin ilmestyy yleensä talven aikana homepilkkuja.

Toinen virhe on käyttää purjeita suojaamatta, eli ilman puomi- ja uv-suojaa.

– Tätä näkee hyvin harvoin. Yleensä purjehtijat ovat hyvin tarkkoja varusteistaan, mutta on myös niitä, jotka jättävät talveksi maston pystyyn ja purjeet paikalleen, Auranen toteaa.

Aurasella on kilpapurjehdustausta, mutta nykyisin hänellä ei ole omaa venettä.

– Kun näiden asioiden kanssa on tekemisissä aamusta iltaan ympäri vuoden, haluaa tehdä vapaa-ajallaan mieluummin jotakin muuta. Jos menen satamaan, pitäisi olla työkalupakki mukana, kun joku tulee kuitenkin kysymään, että voisitko tulla vilkaisemaan purjetta, hän naurahtaa

Leave a Reply

  Subscribe  
Notify of