Kellareista ja navetoista klassikkoaarteeksi

0
Hienoja yksilöitä Tommi Virtasen kokoelmista löytyy useita. Tässä niistä muutama: Ford Mustang 1967, ”Pyhimys” Volvo 1961 ja Fiat Dino 1971 Ferrarin moottorilla.

Keräily harrastuksena vie mennessään ja antaa elämään sisältöä ja joskus myös rahaa. Kaikkea kerätään. Tutuimpia kohteita ovat taulut, postimerkit ja vanhat rahat.

Keräilemiseen satsattu aika ja intohimo ovat usein suurempia kuin kokoelman rahallinen arvo. Harva keräilijä yleensä käyttää esineitään, vaikka tämä mahdollista olisikin. Esineiden tarkoitus on olla olemassa, esillä ja ihailtavina.

Autoilun historia Suomessa ulottuu 1800-luvun viimeiselle vuosikymmenelle, jolloin moottorikäyttöinen auto huristeli ensimmäistä kertaa Suomen kaduilla. Tämän jälkeen autot valloittivat vähitellen suomalaisten sydämet, ja monista vanhoista autoista on tullut himoittuja keräilykohteita sekä kotimaassa että ulkomailla.

Suomalaisten suosioon ovat päässeet erityisesti nostalgiset klassikkoautot, kuten minit, volkkarit ja rättisitikat. Keräilyauto voi olla myös sijoitus, mutta silloin auton täytyy olla arvostetun merkin edustaja sekä hinnan ja laadun suhteen tasapainossa niin, että arvon nouseminen on ylipäätään mahdollista.

Osat syntyvät omassa konepajassa



Piispanristillä vaimonsa ja poikansa kanssa Kaarinan TR-työstö Oy:tä pyörittävä Tommi Virtanen on toiminut autoalalla yli 30 vuotta. Autonosien valmistus ja vanhojen autojen keräily on kuulunut toimintaan alusta asti. Omassa konepajassa ovat syntyneet entisöitävien autojen osat, mikäli niitä ei muualta ole saatu hankituksi.

– Autoharrastukseeni sain kipinän oikeastaan 1970-luvun lopulla, kun sain käsiini silloin ilmestyneen Wheels -lehden, jossa oli 4 sivun artikkeli Hot Rod -autoja rakentavasta amerikkalaisesta Boyd Coddingtonista. Juttu teki minuun vaikutuksen. Pian totesinkin, että tuota minäkin haluan joskus vielä harrastaa, kertoo Tommi Virtanen.

Oman tuotemerkin Tommis´s Billet:n alle toiminta siirtyi 1990-luvun alussa, kun osien valmistus muille kasvoi niin isoksi, että päätettiin yksilöityä oman nimen alle ja saada tunnettavuutta markkinoilla.

– Valmistimme 25 vuoden aikana autoihin ja moottoripyöriin yli 50 000 osaa niin yksityisille kuin firmoillekin. Nyt viimeisen viiden vuoden ajan olemme keskittyneet ainoastaan omien täällä olevien entisöitävien autojen osien valmistukseen, toteaa Virtanen.

– Etsimme jatkuvasti niin suomesta kuin ulkomailtakin vanhoja ja välillä huonokuntoisiakin autoja, jotka sitten kunnostamme täällä Kaarinassa Piispanristillä. Kaikki täällä hallissa olevat 35 autoa omistamme yhdessä poikani Jesse Virtasen kanssa, lisää Tommi Virtanen.

Hankinnoilla ei aina tavoitella voittoa



Vanhan auton entisöinti ei ole helppoa puuhaa. Käytetyn ajan ja kulutetun pääoman lisäksi entisöintiä koskevat säännökset ovat tiukat.

Jos vanhoihin autoihin ei löydy varaosia Suomesta, niitä voi tilata ulkomailta. Autoja saattaa löytyä mitä merkillisimmistä paikoista, kuten metsistä, ladoista, navetoista ja kellareista. Löydetyistä raadoista voi saada aikaan näyttävän lopputuloksen ja tarkka työ voi maksaa itsensä takaisin, eli klassikkoauton entisöinti voi olla myös kannattava sijoitus.

– Autot löytyvät yleensä netin kautta tai sitten niitä tarjotaan meille suoraan. Autoista noin 70–80% on ostettu Suomesta. Ulkomailta autot tulevat lähinnä Japanista ja Amerikasta. Sana myös kiertää, eli moni auto löytyy tuttujen ja alan harrastajien kautta. Olemme myös olleet aktiivisia ostajia jo jonkin aikaa, eli sitäkin kautta saamme tunnettavuutta ja tietoa tarjolla olevista autoista, toteaa Tommi Virtanen.

Auton arvoon vaikuttaa ennen kaikkea merkki ja vuosimalli sekä se, millaisessa kunnossa auto on arviointihetkellä. Jos auto on entisöity huolellisesti alkuperäisen auton arvoa ja henkeä ylläpitäen, voi auton arvo olla huikean korkea.

Rahassa mitattua arvoa tärkeämpi on usein auton museoarvo, historiallinen sekä tietenkin omistajalleen ajan saatossa muodostunut tunnearvo.

Entisöinti moninkertaistaa arvon



Hyvä esimerkki arvokkaasta löydöstä on 1955 vuosimallin Mercedes-Benz 190 SL, joka löytyi Tampereelta rintamamiestalon alakerrasta, jossa se oli ollut 51 vuotta.

– Auto on niin harvinainen, että huonokuntoisenakin sen hinta on noin 30 000 euroa, mutta kun entisöimme sen, niin myyntihinta liikkuu 200 000–250 000 euron tietämissä, muistuttaa Tommi Virtanen.

Toisaalta vaikka tälläkin hetkelläkin hallista löytyy 35 harvinaista autoa, monikaan ei ole menossa myyntiin.

– Tämä on minulle rakas harrastus, josta tykkään, enkä osaa autoista luopua, vaikka myymällä autoja eteenpäin voisin voittoakin tehdä, sanoo Tommi Virtanen.

Teksti ja kuvat: Timo Kalenius

Leave a Reply

  Subscribe  
Notify of