Kaarinalaisveljekset BMX:n huipulla – Motivaatio koetuksella koronapandemian ja ison radan puutteen vuoksi

0
Kuusiston BMX-rata Empossa houkuttelee ajajia kauempaakin, ja sen teknisyyttä on paljon kehuttu.

Kuusiston BMX-rata sai toukokuun alussa asvalttia kaarteisiin, mikä paransi sen ajo-olosuhteita, ja lisäsi turvallisuutta. Käyttäjiä radalla riittää. Myös kauempaa saapuu innokkaita harrastajia kokeilemaan kehuttua rataa, jonka on suunnitellut moninkertainen MM-mitalisti, latvialainen Klavs Lisovskis . Rata on tekninen, ja se kehittää hyvin ajotekniikkaa.

Kotiradallaan harjoittelevat myös kaarinalaiset 18-vuotias Leo  ja 16-vuotias Joel Autio , jotka molemmat ovat olleet Lisovskisin valmennuksessa. Lisovskisin valmentamista kuskeista kaksi on lähdössä Tokion olympialaisiin.

Huipulle pääsy vaatii pitkiä ajomatkoja

Osallistuminen alkukesän Suomen Cupiin toi sijoitukset 3 ja 4, mutta lopputulos ei tyydytä. Leo oli SM-hopealla viime vuonna ja toissa vuonna tuloksena oli mestaruus. Joel puolestaan piti viime vuonna taukoa mutta oli vuonna 2019 paras suomalainen ulkomailla.

Haasteena kaarinalaisille on harjoitteluolosuhteet, sillä vaikka Kuusiston rata on hyvä, pitää isojen kisojen isojen ratojen kilpailuihin valmistautua isoilla radoilla, joten Kaarinasta ja Turusta joutuu käytännössä ajamaan Helsinkiin harjoittelemaan.

BMX-kisa itsessään on raju alle 40 sekunnin puristus, verrattavissa ehkä 400 metrin juoksuun. Laji on Euroopassa iso: Eurooppa Cupin kisoissa katsojia on jopa 3000. Yhdessä sarjassa kuskeja voi olla 160.

Kilpailu huipulla on kovaa

Veljekset ovat leireilleet ulkomailla, mutta ne kuviot sotki korona. Motivaatio on koetuksella, myös lähellä olevan hyvän radan puutteen takia.

– Kehittyminen lajissa vaatisi ison radan, jolla voi ajaa aamulla ja illalla. Silloin olisi edellytykset pärjätä ulkomailla, sanoo Leo.

Kun isot kisat ajetaan isoilla radoilla ja kilpakumppanit harjoittelevat isolla radalla, varsinaissuomalaiset antavat paljon tasoitusta. Kun lähtöportti isoilla radoilla on jopa kahdeksan metrin korkeudessa, on selvä, että lajin luonne muuttuu, kun mennään kunnon kisa-olosuhteisiin.

Räjähtävä lähtö edellytys pärjäämiselle

– Täällä Kuusistossa saa tehtyä kaikkea nopeata, ja viimeinen suora on samantyyppinen kuin isoilla radoilla.

Harjoitteluun kuuluu rata-ajon lisäksi kesällä sprintit, tasaisella sekä ylä- ja alamäkeen omana harjoituksena, talvella kuntosaliharjoittelua ja aerobisen kunnon hakemista pitkillä harjoituksilla. Myös maastopyöräily ja lihashuoltoa kuuluvat harjoitteluun.

Startissa radalle lähtee kahdeksan yhtä aikaa, ja se, joka saa parhaan startin valitsee ajolinjansa, joten räjähtävä lähtö on oleellinen, jos haluaa pärjätä.

Valmentaja Klavs Lisovskisin mielestä poikien ominaisuudet yhdistämällä saisi kuskin, joka voittaisi kaikki kisat.

– Isketään yhteen Joelin luontainen lahjakkuus, tilannetaju ja ratanopeus sekä kyky pistää kaikki peliin kilpailuissa, toisaalta myös Leon tunnollisuus, määrätietoisuus ja harjoitusinto.

Lontoon olympialaisten BMX-finaali löytyy täältä.

Leave a Reply

  Subscribe  
Notify of