Kuusistonsalmen sillan välituet ovat vinossa: ”Kyllä tämä yllätti”

0
Kuusistonsalmen sillan välitukia. Kuva on otettu sillan Rauhalinnan puolelta, ja vastarannalla näkyy Kuusisto. Tälle puolelle siltaa rakennetaan varasilta.

Kuusistonsalmen silta on huonommassa kunnossa kuin on aiemmin arvioitu. Sillalle tehdyn erikoistarkastuksen mukaan silta on uusittava jo 3–6 vuoden sisällä.

– Kyllä tämä yllätti. Aikaisemmat tutkimukset eivät ole antaneet sellaista impulssia, että liikettä sillan alla olisi ollut, kertoo siltainsinööri Jari Nikki Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta.

– Itse siltahan on tyydyttävässä kunnossa, mutta maaperän liike on aiheuttanut välitukiin painetta ja kallistanut välitukia. Ne ovat nyt hiukan vinossa.

Tutkimustulosten vuoksi Varsinais-Suomen Ely-keskus on päättänyt nopeuttaa Kuusistonsalmen sillan uusimishanketta. Nykyinen silta puretaan, ja tilalle rakennetaan uusi.

– Ei siltaa saisi remontoimalla täysin kuntoon, Nikki toteaa.

Kuusistonsalmen silta on alun perin perustettu puupaalujen varaan. Se valmistui vuonna 1958.

Varasilta sillan itäpuolelle


Uusi silta rakennetaan nykyisen paikalle, ja sen alikulkukorkeus on vähintään sama kuin nykyisessä sillassa. Uudesta sillasta tulee hieman nykyistä leveämpi, jotta jalankulku- ja pyöräilyväylästä saadaan leveämpi ja turvallisempi.

– Todennäköisesti sillasta tulee myös hieman nykyistä pidempi, arvelee Jari Nikki.

– Lisäksi välitukia tulee vähemmän kuin nykyiseen siltaan. Niitä ei voi rakentaa samoihin kohtiin kuin nykyisiä.

Rakennustöiden ajaksi nykyisen sillan viereen pystytetään varasilta, jonka kantavuus on sama kuin nykyisen Kirjalansalmen sillan kantavuus. Varasilta on kaksikaistainen, ja siinä on erillinen jalankulku- ja pyöräilyväylä.

– Varasilta on kevytrakenteisempi kuin tavallinen silta. Varasilta puretaan, kun varsinainen silta on valmis, Nikki kertoo.

Varasilta on tulossa nykyisen sillan itäpuolelle eli Rauhalinnan puolelle. Toisella puolella runkovesijohto estää rakennelmat.

Uuden sillan rakennusaika on todennäköisesti yksi vuosi.

Seurantalaitteet tulossa


Tämänhetkisen tiedon mukaan nykyiselle sillalle ei ole tulossa nopeus- tai painorajoituksia. Nopeusrajoitus sillalla on nyt 60 km/h.

Nykyisen sillan penkereisiin ja välitukiin asennetaan automaattiset seurantalaitteet, joilla seurataan maaperän ja sillan liikkeitä.

Tavoitteena on, että hankkeen tiesuunnitelma valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä. Tiesuunnitelmasta järjestetään myös yleisötilaisuus. Tiesuunnitelman rinnalla ryhdytään laatimaan uuden sillan rakennussuunnitelmaa.

Alun perin tarkoitus oli uusia Kuusistonsalmen silta sen jälkeen, kun mahdollinen Paraistenväylä olisi valmis. Erikoistarkastus, jossa Kuusistonsalmen sillan välitukien kallistuminen ilmeni, tehtiin osana Paraistenväylän hankkeen taustaselvityksiä.

– Kuusistonsalmen silta olisi ollut helpompi ja halvempi uusia, kun Auvaisbergin silta olisi ollut valmis. Ei olisi tarvittu työnaikaista siltaa, harmittelee Nikki.

Toisin kuitenkin kävi. Kuusistonsalmen silta on uusittava nopealla aikataululla eikä hamassa tulevaisuudessa.

Näillä näkymin Kuusistonsalmen silta uusitaan keskisuurten siltojen korjauksiin saatavalla perusväylänpidon rahoituksella. Kustannusarvio on 5 miljoonaa euroa.

Leave a Reply

  Subscribe  
Notify of