Kouluissa kohtuullinen määrä läksyjä ja kokeita on hyväksi, koska kouluissa ollaan oppimista varten. Kuitenkin liialliset määrät tehtäviä uuvuttavat ja aiheuttavat stressiä nuorille. Joten: onko tämä kuitenkaan hyväksi nuorten aivoille?
Jokainen nuori on sitä mieltä, että läksyjä ja kokeita on liikaa. Niitä tehdään heti koulusta päästyä iltahämärään saakka. Ala-asteella oli aikaa tehdä muutakin kuin vain istua tekemässä ja lukemassa koulutehtäviä, mutta nyt vanhetessa vastuu kasvaa ja tehtäviä kerääntyy kasoittain. Tietysti yläasteella on enemmän tehtäviä, mutta pitääkö jo yläasteen olla pelkkää suorittamista, vai eikö sen aika olisi vasta jatko-opinnoissa?
Nuoret eivät ehdi viettää aikaa kavereiden ja perheen kanssa. Harrastuksissa käymistä pitää vähentää ja aivoja ei pääse tuulettamaan. Tämän takia olisi tärkeää asettua oppilaan asemaan ja miettiä tehtävien määrää, kun jo koulupäivät ovat itsessään rankkoja ja pitkiä.
Jos samana päivänä on monta lukuainetta ja jokainen opettaja antaa paljon läksyjä, oppilaan kotona tehtävien läksyjen määrä on kohtuuttoman suuri. Myös kaikista aineista tulevat kokeet tungetaan samalle viikolle, eikä anneta hengähdystaukoa.
Tehtäviä voitaisiin antaa kohtuullisesti, jotta oppilaiden ei tarvitsisi stressata liikaa ja vapaa-ajan muuhun toimintaan jäisi edes vähän aikaa. Oppimisesta tulisi mielekkäämpää, jos koulunkäyntiä ei tarvitsisi tuoda mukanaan kotiin suurissa määrin. Olisi kiva, jos opettajat voisivat keskustella keskenään, siitä, mille viikolle kokeet laitetaan, että kaikki eivät olisi toinen toisten perässä.
Maija Dahlström
Piikkiön yhtenäiskoulu, 8D