Sataaneljääkymppiä taajamassa: Rakentajantiellä, Voivalantiellä ja Vaakunatiellä mitattiin ylinopeuksia

0
Rakentajantien vaarallisuus urheiluhallien kohdalla on puhuttanut useita lähistön perheitä ja urheiluharrastajia. Kuvassa etualalla juoksevat Olivia ja Verner Kuvaja. Taustalla kävelevät Jenni ja Tommi Turunen Patrikin ja Emman kanssa, Kristiina Lehtinen, Jenni Samsten Topiaksen kanssa sekä Elmer, Janne ja Aleksi Kuvaja.

– Asenneongelma on suuri, jos auton nopeusmittari näyttää harrastuspaikoille johtavan suojatien kohdalla yli 90 km/h iltakuudelta arkipäivänä, kommentoi Kaarinan kaupungin liikennesuunnittelija Elise Tuomola.

Hän puhuu suojatiestä, jolla jalankulkijat ylittävät Rakentajantien Erotuomarinkadun liittymän kohdalla. Näköetäisyydellä on Aktia Arenaa, KaaPo-taloa, jalkapallokenttää ja jäähallia sekä yksityinen päiväkoti. Lisäksi pensasaita haittaa näkyvyyttä. Nopeusrajoitus on 50 km/h.

Tämän Rakentajantien suojatien turvattomuus on herättänyt huolta monissa kaarinalaisissa. Sitä on kuvailtu surmanloukuksi. Heidän kokemansa mukaan autoilijat painavat tällä kohtaa kaasua ehtiäkseen vihreisiin valoihin Uudenmaantielle. Lisäksi monet vaikuttavat käyttävän Rakentajantietä oikotienä Kaarinantieltä Uudenmaantielle.

Millä kaaharit kuriin?

Autojen ylinopeuksista Kaarinassa tulee yhteydenottoja sekä Kaarina-lehdelle että kaupungille. Runsaasti huolenilmauksia on kummallekin tullut erityisesti Rakentajantiestä, Voivalantiestä sekä Vaakunatiestä.

Kaupunki mittasi tänä syksynä lehden toiveesta näiden teiden ajonopeuksia ja hyödynsi samalla tuloksia omaan liikennesuunnitteluunsa.

Tulokset yllättivät.

Rakentajantien suojatien kohdalla autoilijat eivät ajaneet keskimäärin ylinopeutta vaan huomattavasti alle nopeusrajoituksen, 39 km/h.

– He olivat huomioineet hyvin suojatien sekä harrastuspaikkojen läheisyyden. Siitä kiitos heille, Elise Tuomola iloitsee.

Toisaalta joukkoon mahtui törkeitä ylinopeuksia ajavia. Korkein mitattu nopeus oli 93 km/h. Hurjasteluja oli myös aamuruuhkassa ja iltapäivisin eli juuri silloin, kun jalankulkijoita on varmasti paljon.

– Kaupunki ei saa rakenteellisesti tällaisia yksittäisiä kaahareita kuriin, jos halutaan, että enemmistö pystyy liikkumaan normaalisti. Kaduista ei ole järkevää tehdä pujottelu- ja pomppuratoja, niistä eivät nauti autoilijat, bussimatkustajat, kunnossapito eivätkä lähistön asukkaat tärinähaittojen vuoksi, Tuomola sanoo.

– Siksi töyssyjen paikat mietitään tarkoin, ja niiden rakentamiseen on sovitut kriteerit.

Yksittäisiä hurjastelijoita on missä tahansa. Heidän yhyttämisensä on ensisijaisesti poliisin asia.

– Kaupunki katsoo nopeusmittausten tuloksista yleensä sitä nopeutta, mitä 85% autoilijoista ajaa. Jos mittaustulos on liki alueen nopeusrajoitusta, kaupungin tulkinta on, että katu on rakenteellisesti kunnossa.

Silti huolestuneille on luvassa hyviä uutisia. Vaikka ajonopeudet pysyivät Rakentajantiellä kohtuullisina, hidasteiden rakentamisen muut kriteerit ylittyivät selvästi. Hidasteet ilmaantuvat katukuvaan todennäköisesti ensi vuoden puolella. Lisäksi nopeusrajoitusta alennetaan.

Yli puolella ylino­peutta Voivalantiellä

Vaikka Rakentajantiellä ajettiin lopulta keskimäärin maltillisesti, samaa ei voi sanoa Voivalantiestä.

Siellä nopeutta mitattiin Morsinkokujan ja Valvattitien liittymien välillä. Keskimäärin puolet autoilijoista ajoi ylinopeutta.

Hurjin nopeus oli eräällä, joka ajoi 141 km/h. Nopeusrajoitus on 50 km/h.

– Keskinopeudet olivat odottamamme kaltaiset, mutta se yllätti, että myös raskailla ajoneuvoilla ajettiin Voivalantiellä todella kovaa, Elise Tuomola analysoi.

– Ammattikuskien odottaisi ajavan 50-alueella kutakuinkin nopeusrajoituksen mukaan. Silti viikon aikana 20 kuskia ajoi kuorma-autolla tai rekalla 70–92 km/h.

Voivalantietä käytetään usein oikoreittinä Uudenmaantieltä Saaristotielle liikennevalojen välttämiseksi. Suojateillä ei ole keskisaarekkeita, mikä lisää turvattomuutta entisestään. Tulevaisuudessa asutusta ja teollisuuskiinteistöjä on Voivalassa ja Rauhalinnassa nykyistäkin enemmän.

Voivalantielle on nyt pikaisesti tulossa parannuksia, jotta tie saadaan turvallisemmaksi jalankulkijoille. Jo tänä syksynä yksi liittymä muutetaan korotetuksi liittymäksi ja nopeusrajoitusta alennetaan.

– Toivottavasti ne vaikuttavat kaikkien kuskien ajokäyttäytymiseen Voivalantiellä, Tuomola ynnää.

Vaakunatiellä maltilliset nopeudet

Myös Vaakunatien ylinopeuksista on tullut asukkailta paljon huolenilmauksia. Tällä tiellä keskimääräiset ajonopeudet olivat kuitenkin mittauksessa kohtuullisia. Myöskään hidastetöyssyjen rakentamisen muut kriteerit eivät täyttyneet.

Törkeitä hurjastelijoita löytyi Vaakunatieltäkin. Mitattu maksiminopeus oli 81 km/h tiellä, jonka nopeusrajoitus on 40 km/h.

Hidasteita tai muitakaan muutoksia ei ole Vaakunatielle toistaiseksi suunniteltu. Lähivuosina kaupunki kuitenkin selvittää, miten voitaisiin hillitä pahimpia ajonopeuksia ja lisätä koetun turvallisuuden tunnetta.

”Lapsia ei uskalla päästää yksin treeneihin”

Kaarina-lehti kysyi eräältä Rakentajantien turvattomuudesta huolestuneelta, tulisiko artikkelin valokuvaa varten joku ylittämään Rakentajantien Erotuomarinkadun suojatien kohdalta. Hetkessä paikalle ilmaantui monta perhettä, joille tämä suojatie on aiheuttanut huonosti nukuttuja öitä.

– Autot eivät todellakaan pysähdy tämän suojatien kohdalla, kertoi Jenni Turunen, joka oli paikalla miehensä Tommin sekä 5-vuotiaan Emman ja 1-vuotiaan Patrikin kanssa.

– Pensasaidan vuoksi autot eivät näe meitä emmekä me autoa. Joka kerta pelottaa lähteä vaunujen kanssa yli, kuvaili Jenni Samsten, joka tuli Rakentajantien suojatielle 7 kuukauden ikäisen Topiaksen kanssa.

– Lapsia ei uskalla päästää yksin menemään treeneihin, kommentoitiin myös.

– Tässä kulkee todella paljon lapsia ja nuoria. Piispanristiltä tuleville urheilijoille tämä on pääreitti. Samaan aikaan Rakentajantiellä on paljon raskasta liikennettä, vaikka muualta menisi helpommat ja suoremmat reitit.

Lisäongelmana on, että urheiluhallien luota on ruuhka-aikoina vaikea päästä autolla kääntymään Rakentajantielle. Kun sopiva väli löytyy, autot ampaisevat tielle katsomatta, onko suojatielle pyrkimässä joku.

– Ja kulkijoita on suojatiellä jatkuvasti enemmän, kun hallien koko ja määrät kasvavat.

Kokemuksistaan kertoivat edellä mainittujen lisäksi Janne Kuvaja 11-vuotiaan Aleksin, 8-vuotiaan Elmerin, 6-vuotiaan Vernerin ja 3-vuotiaan Olivian kanssa sekä Michael Oliphant ja Sarianna Lehtinen 2-vuotiaan Sebastianin, 5 kuukauden ikäisen Isabellan sekä heidän mammansa Kristiina Lehtisen kanssa.

Kaikki paikalle tulleet asuvat Rakentajantien lähettyvillä. Lisäksi heillä käy lapsia pelaamassa tennistä Aktia Arenalla ja jalkapalloa KaaPon Puuha-areenalla,. Monen jälkikasvu on Rakentajantien varrella yksityisessä päiväkodissa.

Osa on ollut yhteydessä kaupunkiin tästä tiestä kymmenen vuoden ajan, useaan kertaan. Tähän syksyyn saakka tuloksia oli tullut laihasti: Rakentajantietä on pidetty teollisuudelle tärkeänä tienä, ja hidasteet saisivat lähistön talot tärisemään.

Nyt hidastekriteerien pisteet ovat täyttyneet, ja muutoksia on tulossa.

Nämä pisteytetään hidasteiden saamiseksi

  • Havaitut ajonopeudet ja nopeuden ylitykset
  • Onnettomuusalttiit kohteet (koulu kadun varrella tai koululaisliikennettä kadun yli, vanhustentalo, leikkipuisto, päiväkoti, urheilukenttä tai uimaranta, vilkas kevyen liikenteen ylityskohta)
  • Liikennemäärä (suureksi määräksi katsotaan yli 1500 ajoneuvoa vuorokaudessa)
  • Läpiajon määrä
  • Suhde risteäviin katuihin (onko risteäviä katuja ja mikä on etuajo-oikeus)
  • Näkemäesteet
  • Kevyen liikenteen väylien määrä
  • Kadun luokka (pääkatu, kokoojakatu, tonttikatu)
  • Bussiliikenteen määrä
  • Muut perusteet (onko keskisaareketta, teollisuutta, nykyinen nopeusrajoitus)

Nopeusmittausten tuloksia

Rakentajantie

  • Nopeutta mitattiin syyskuussa 2021 Erotuomarinkadun suojatien kohdalla. Nopeusrajoitus 50 km/h.
  • Keskimääräinen ajonopeus 39 km/h eli selvästi alle nopeusrajoituksen.
  • Rakentajantien liikennemäärä on noin 3100 ajoneuvoa vuorokaudessa. Mittauksissa mukana molemmat ajosuunnat.
  • Mittauksen aikana nopeusnäyttö näkyi toisesta suunnasta ajaville. Toiseen suuntaan ajavien perusteella nopeusnäyttö hillitsi ajonopeuksia 2 km/h.
  • Enemmistö (85%) ajoi alle nopeusrajoituksen.
  • Viikon aikana 10 autoa ajoi yli 80 km/h. Mitattu maksiminopeus 93 km/h. Törkeimpiä ylinopeuksia yön lisäksi aamuruuhkassa, iltapäivisin ja alkuillasta.
  • Hidastepisteytysten kriteerit täyttyivät.
  • Kaupungin päätelmät: Oikeampi nopeusrajoitus tällä kohtaa olisi 40 km/h. Myös raskaan liikenteen määrää olisi hyvä rajoittaa. Aloitetaan valmistelu nopeusrajoituksen laskemisesta ja hidasteista. Toteutus vuonna 2022.

Voivalantie

  • Nopeutta mitattiin elokuussa 2021 Morsinkokujan ja Valvattitien liittymän välillä. Nopeusrajoitus 50 km/h.
  • Keskimääräinen ajonopeus 51 km/h.
  • Voivalantien liikennemäärä on noin 3400 ajoneuvoa vuorokaudessa. Mittauksissa mukana molemmat ajosuunnat.
  • Mittaukset tehtiin huomaamattomalla liikennelaskimella.
  • Puolet autoilijoista ajoi ylinopeutta.
  • Viikon aikana 49 autoa ajoi yli 80 km/h. Mitattu maksiminopeus 141 km/h. Törkeimmät ylinopeudet ajettiin yöaikaan. Kovia nopeuksia oli myös aamulla kello 6–7 välillä. Törkeimpiä ylinopeuksia lähes kaikilla ajoneuvotyypeillä.
  • Hidastepisteytysten kriteerit täyttyivät.
  • Kaupungin päätelmät: Voivalantie muutetaan vielä tänä syksynä 40 km/h -tieksi. Voivalantien ja Valvattitien liittymä muutetaan korotetuksi liittymäksi hidastamaan ajonopeuksia. Lisäksi ensi vuonna suojateille tehdään keskisaarekkeet.

Vaakunatie

  • Nopeutta mitattiin elo-syyskuussa 2021 Lampuotikadun sekä Kuistikadun liittymien kohdalla. Nopeusrajoitus 40 km/h.
  • Keskimääräinen ajonopeus 37–38 km/h.
  • Vaakunatien liikennemäärä on eri mittauspaikoissa 800–2000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Mittauksissa mukana vain toinen ajosuunta. Mittauksen aikana nopeusnäyttö näkyi autoilijoille, mikä on saattanut hillitä nopeuksia.
  • Enemmistö (85%) ajoi nopeusrajoituksen mukaisesti tai vain hieman sen yli.
  • Viikon aikana 12 autoa ajoi yli 70 km/h. Mitattu maksiminopeus 81 km/h. Ylinopeuksia oli ajettu iltapäivisin ja alkuillasta, kun liikenne on ollut vilkkaimmillaan.
  • Hidastepisteytyksen kriteerit eivät ylity.
  • Kaupungin päätelmät: Toistaiseksi ei toimenpiteitä.