”Krossi on Saaristotien yritysalue, joka onmuuttunut valtatie 1:n yritysalueeksi”

0
Kaarinan ympäristöinsinööri Pasi Saario (kuvassa etualalla) esitteli Krossin aamukahveilla myös tuliterää yrityksille tarkoitettua ilmastokirjaa, jonka kaupunki ja Valonia ovat laatineet yhteistyössä. Aamukahveille osallistuivat Kaarinan kaupunkikehitysjohtaja Päivi Liuska-Kankaanpää, Niina Sjöholm Kaarinan Kehityksestä, Juha Nurminen Sähkösuunnosta, Mika Kurkilahti A1 Mediasta, Timo Manninen Serimanilta, Tomi Kurkilahti A1 Mediasta, Kari Ketola Nesteeltä sekä Pasi Lehtonen ja Jaana Tulonen MacGregorilta. Kuvasta puuttuu kaupunginjohtaja Harri Virta.

Kaarinan kaupunki on pitkin syksyä järjestänyt kaarinalaisille yrittäjille aamukahveja, joissa kaupunki kertoo meneillään olevista hankkeista ja yrittäjät voivat kysyä heitä askarruttavista asioista. Viime viikolla oli Krossin yrittäjäkahvien vuoro.

Kahvit pidettiin MacGregorin tiloissa, joista osa on nyt tyhjillään, kertoi MacGregor Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Lehtonen.

– Etätyöt ovat muuttaneet meilläkin työnkuvia. Täältä löytyisi nyt paljon tilaa vuokrattavaksi, Lehtonen vinkkasi.

Yritykset hakeutuvat moottoritien lähelle


Kari Ketola Neste Kaarinasta kyseli Paraistenväylästä, jota kutsutaan myös Kurkelantien jatkeeksi ja Kaarinan läntiseksi ohitustieksi. Mikäli se toteutuu, liikenne Turku–Helsinki-moottoritieltä kulkee jatkossa Auvaisten eikä Krossin kautta. Tämä ei ole ollut Krossin yrittäjien mieleen.

– Kun Paraistenväylän yleissuunnitelmaa aikoinaan tehtiin, olin itse silloin töissä Maa ja Vesi Oy:ssä, joka toimi hankkeessa konsulttina. Krossin tulevaisuudessa oltiin silloin hyvin huolissaan. Enää en itse usko, että Paraistenväylällä olisi isoa vaikutusta Krossin asiakasvirtoihin, kommentoi Kaarinan kaupunkikehitysjohtaja Päivi Liuska-Kankaanpää.

– Krossi oli aiemmin Saaristotien yritysalue, mutta se on muuttunut valtatie 1:n yritysalueeksi. Olen vakuuttunut siitä, että Krossi elää Kurkelantien muutoksen jälkeenkin, täydensi Kaarinan kaupunginjohtaja Harri Virta.

Kaarinanportin valmistuttua Krossin merkitys kasvaa entisestään, ja kaupunki aikoo panostaa jatkossakin alueeseen.

– Monet yritykset, jotka kyselevät meiltä tontteja, kyselevät niitä moottoritien läheisyydestä, Liuska-Kankaanpää perusteli.

Valtio tekee parhaillaan Paraistenväylän tiesuunnitelmaa. Rahoitusta ei ole tiedossa varsinaisille rakennustöille eikä hanketta löydy valtion 12-vuotisesta rahoitussuunnitelmasta, mutta Liuska-Kankaanpää oli toiveikas siitä, että hanke kymmenien odotteluvuosien jälkeen toteutuisi.

– Miljoonat on jo myönnetty tiesuunnitelmaan. Isojen tiehankkeiden aikajänne on yleensäkin 30 vuotta.

Auvaisissa tiesuunnitelma vaatii muutoksia kolmeen asemakaavaan. Se työ on kesken. Kaavoilla varmistetaan pääsytiet läheisille tonteille.

Krossiin ei pääse julkisilla


Kaarinanportin eli uuden Krossin yritysalueen kaavoituskin on tällä hetkellä vielä alkutekijöissä. Parhaillaan kaupunki neuvottelee maanomistajien kanssa maankäyttösopimuksista. Toistaiseksi kustannusjaosta ei ole saatu täyttä sopua.

Kaarinanportti on tulossa Kaarinantien ja Turku–Helsinki-moottoritien luoteiskulmaan, jossa tällä hetkellä on metsää. Alue on S-ryhmän omistuksessa.

Yksi ongelma Krossissa on: huonot julkisen liikenteen yhteydet. Tämä on vaikeuttanut rekrytointia, harmitteli Jaana Tulonen MacGregorilta. Lisäksi Krossi on turvaton pyöräilijöille.