Taloyhtiöissä pohditaan sähköautojen latauspaikkoja – EVH-Elektrotekniikka huoltaa liikennevalot ja asentaa latausasemia

0
Teemu Koskinen painottaa, että sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta. Mitä tyhjemmällä akulla tulet kotiin, sitä enemmän voitat, sillä kotilataus on halvinta verrattuna maksullisiin asemiin. Sadan kilometrin ajon vaatimasta latauksesta Koskinen maksaa 4-5 euroa.

Kaarina-mitalin sai joulukuussa EVH-Elektrotekniikka Oy ansioistaan nuorten työllistäjänä, hyvästä oppilaitosyhteistyöstä ja pitkäaikaisesta yhteistyöstä kaupungin kanssa. Palkitsemiskriteereissä huomioitiin myös yrityksen tuki urheilijoille ja halu auttaa niitä, joille liikuntaharrastus muuten olisi liian kallis.

Yrityksen ydinosaamista ovat liikennetekniset ratkaisut ja katuvalaistus. Tammi-helmikuussa yritys asentaa Kaarinaan 200 uutta valaisinpylvästä. EVH-Elektrotekniikka myös huoltaa koko Varsinais-Suomen liikennevalot Turkua lukuun ottamatta ja moottoritiellä Turku–Muurla-välillä kaikki vaihtuvanopeuksiset liikennemerkit ja infotaulut.

Uudet työntekijät oppilaitosyhteistyöstä

– Kerralla oikein on sloganimme. Emme ole halvin, mutta olemme nopein, ja osaaminen nostaa profiiliamme. Korkeammalle hinnalle pitää olla perustelu, kertoo toimitusjohtaja Teemu Koskinen 33-vuotiaasta yrityksestään.

Toimintaympäristö on haasteellinen, kun kilpailutukset tehdään hinnan perusteella. Kriteeri on helppo, mutta vääristää Koskisen mielestä myös kilpailua, kun toimijajoukko alalla on kirjava. Luottamuksen rakentaminen on aina pitkäjänteistä työtä.

Teemu Koskinen kertoo, että kaikki firman työntekijät ovat tulleet oppilaitosyhteistyön kautta työharjoitteluun tai kesätöihin. Hän haluaa mahdollistaa mukavan reitin työelämään ja kertoo, että on mieltä lämmittävää nähdä nuorista miehiä kasvavan hyviä työntekijöitä miesvaltaiselle alalle.

Kun vain yhdellä asukkaalla on ladattava auto

Monessa taloyhtiössä pohditaan parhaillaan sähköautojen latausasemia. Päätöksenteko on hidasta, mikä on tarjouksen tekijälle haasteellista.

Oleellista taloyhtiön hallitukselle ja ylipäätään yhtiökokoukselle on tietää, miten edetä asiassa, miten kohdella asukkaita tasapuolisesti ja miten pitäisi varata tulevaisuuteen.

Teemu Koskinen suosittelee taloyhtiöitä kääntymään ammattilaisen apuun kokonaisuutta suunnitellessa.

– Valtion tuet on hyvä tuntea, samoin tekniseltä puolelta se, miten ratkaista osakkaiden tasapuolinen kohtelu, kun kahdestakymmenestä taloudesta vain yhdellä on ladattava auto, vinkkaa Koskinen.

– Hiljaisena koronajaksona lanseerasimme latauspistoke.fi-sivuston, ja vaikka sillä kaupallinen tarkoitus onkin, siellä on tietoa sähköauton lataamiseen eri asumismuodoille ja yhtiöille.

Sähköautot ovat iso hyppäys taloyhtiöille

Hankesuunnittelu kannattaa Teemu Koskisen mukaan käynnistää viimeistään nyt ja lähteä pahimmasta skenaariosta, missä kaikilla on täyssähköauto ja ne pitää kaikki ladata.

Todellisuus on vielä toinen, mutta valmiudet pystyy luomaan niin, että laajentaminen jatkossa on mahdollista, vaikkei kaikkia latauspisteitä heti täysmääräisesti otetakaan käyttöön.

– Ihmiset eivät aina ymmärrä sähköauton kulutusta. Kohtuullisen iso omakotitalo kuluttaa talvipakkasella 100 kilowattia päivässä. Saman verran vie sähköauton akku. Taloyhtiössä on todella iso hyppäys, kun sähköautoja aletaan ladata.