
Kaarinan kaupungin vuosittain vammaispalveluiden kuljetuspalveluihin käyttämä summa on noin 880 000 euroa, minkä lisäksi sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuspalveluita ostetaan vuosittain 490 000 eurolla. Asiakkaita palveluiden piirissä on vammaispalvelulain mukaisessa kuljetuspalvelussa 360 ja sosiaalihuoltolain mukaisessa kuljetuspalvelussa keskimäärin 490.
Asiakkaat reklamoivat herkästi kuljetuksista ja niissä tapahtuvista asiakaspalvelutilanteista kaupungille. Etenkin autojen odottaminen ja kyytien saamisen vaikeus ovat olleet usein syynä reklamaatioihin.
Kuljetuspalveluiden reklamaatioiden määrästä ei ole tarkkaa tietoa Kaarinassa, mutta kuljetuspalveluista vastaaviin työyksiköihin on tullut uuden Lounais-Suomen Taxidatan sopimuskauden aikana joitakin yhteydenottoja, jotka poikkeavat aikaisemmista. Taxidata on vastannut kuljetuksista toukokuusta 2021.
– Asiakkaat ovat tuoneet keskusteluissa esiin huolensa, jonka mukaan heillä on ollut kokemuksia vaikeudesta saada taksikyytiä lyhyelle matkalle, kertoo vammaispalvelupäällikkö Liisa Kullanmäki.
– Tästä on käyty keskustelua myös palveluntuottajan kanssa, joka on kertonut lyhyitä ajomatkoja koskevan ilmiön olevan valtakunnallinen.
Pitkistä odotusajoista palautetta
Yksittäisiä palautteita on saatu myös pitkästä kyydin odotusajasta tilauksen teon jälkeen sekä siitä, että asiakaspalvelutilanteet eivät ole kaikilta osin vastanneet asiakkaiden odotuksia ja toiveita hyvästä asiakaspalvelutilanteesta, jatkaa Liisa Kullanmäki.
– Kaikki kaupungin saamat palautteet käydään palveluntuottajan kanssa lävitse ja niistä pyydetään selvitykset sekä jatkon osalta kehittämistoimet kuljetuspalvelutilanteiden parantamiseksi. Kaupunki tekee tiiviisti ja säännöllisesti yhteistyötä palveluntuottajan kanssa ja kaikki asiakasreklamaatioista saadut selvitykset käymme myös asiakkaidemme kanssa lävitse, mikäli tiedossamme on asianosaisen yhteystiedot, Liisa Kullanmäki toteaa.
Kullanmäen mukaan kuljetuspalveluita koskevissa asiakasreklamaatioissa voidaan nähdä jo muutosta aiempaan.
Lounais-Suomen Taxidatalla on Kaarinan alueella useita eri taksiyrittäjiä, jotka ajoja ajavat. Kaarina-lehti ei saanut heiltä kommenttia kuljetuspalveluissa ilmenneisiin ongelmiin. Myöskään firman toimitusjohtajalta ei saatu vastauksia sähköpostitse lähetettyihin kysymyksiin.
Kaarinan kaupungilta asiaa kommentoinut Kullanmäki kertoi, että yhteistyökokous on pidetty palveluntuottajan kanssa ja kokouksessa on käsitelty sopimuskumppaneiden ja ylipäänsä sopimuskauteen liittyviä asioita, yhteistyötä sekä jatkosopimuskauden kehittämistarpeita. Yhteistyön hän kertoo olevan hyvää ja toimivaa sekä tilaajan että palveluntuottajan välillä ja sopimusta on noudatettu.
Teksti Timo Kalenius, kuvat Maria Kesti ja Timo Kalenius
Lounais-Suomen Taxidata vastaa kaupungin vammaiskuljetuksista
- Kaarinan kaupungin vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisten kuljetuspalveluiden kilpailutus järjestettiin keväällä 2021.
- Kuljetuspalveluja hankitaan kuntalaisille, joille on myönnetty vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalvelu tai sosiaalihuoltolain liikkumista tukeva palvelu.
- Määräaikaan mennessä kilpailutukseen tuli tarjous neljältä eri toimijalta, joista valittiin kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Sen jätti Lounais-Suomen Taxidata Oy.
- Sopimus kattaa kauden 1.5.2021–31.12.2022, minkä jälkeen sitä voidaan jatkaa vielä kaksi vuotta.
- Lounais-Suomen Taxidata Oy on perustettu vuonna 1992. Se on osakeyhtiö, jonka kotipaikka on Turku ja pääasiallinen toimiala taksiliikenne.
- Päättyneellä tilikaudella yhtiöllä oli 67 työntekijää. Autokalustosta löytyy henkilöautoja, farmareita, pikkubusseja (1+8) sekä esteettömiä autoja liikuntarajoitteisille henkilöille.
- Taxidata ajaa vammais- ja invakuljetuksia Kaarinan lisäksi Paimiossa, Naantalissa ja Raisiossa. Yhtiön toimitusjohtaja on Kari Hietarinta.