
Lumikinoksia, liukasta, jyrkkiä polanteita, sohjoa, valtavia lammikoita, perunapellon ja luisteluradan kaltaista tienpintaa: viime viikkoina on koeteltu kaarinalaisten tielläliikkujien kulkuvälineitä ja hermoja. Runsaat lumi- ja vesisateet sekä lämpötilojen vaihtelu ääripäästä toiseen ovat tehneet Kaarinan teistä ja kaduista poikkeuksellisen vaikeakulkuiset.
Kaarinan kaupungin talvikunnossapitourakoijat ovat olleet lujilla, ja samaan aikaan kaupungin tiemestarin ja kaupungininsinöörin puhelimet ovat pirisseet tauotta. Jo muutenkin kiireiset päivät ovat täyttyneet vihaisiin puheluihin vastaamisesta.
– Emme ole säästäneet talviurakoinnissa, vaan olemme koettaneet parhaamme. Emme ehdoin tahdoin laiminlyö talvikunnossapitoa. Me teemme, mitä pystymme, painottaa Kaarinan tiemestari Kari Uronen nyt yhteisesti kaikille.
– Esimerkiksi viime viikolla meillä oli kolme tiehöylää tien päällä, mutta paljoa ei irti saatu, polanteet olivat liian jäisiä höylillekin. Koneet ja miehet ovat nyt kovilla.
Huonot ajokelit jatkuvat
Kari Uronen kertoo, että samoissa ongelmissa ovat myös naapurikunnat.
– Olemme olosuhteiden vanki. Ja nyt on taas tulossa lunta ja plussasäätä, joten huonot ajokelit vain jatkuvat.
Kaupungininsinööri Pirkkoliisa Heinonen miettii, että ihmiset eivät ole tottuneet tällaisiin talviin. Vastaavaa ei ole koettu vuosikymmeniin: ensin tulivat kovat pakkaset ja maa jäätyi syvältä, sitten tulivat runsaat lumet ja ne kivettyivät, ojat ja hulevesikaivot ovat olleet tukossa lumesta ja jäästä eivätkä vedä sulaneita vesiä.
Kaikkein vaikeinta on ollut vanhoilla asuinalueilla, joissa tiet ovat kapeat eikä ole pientareita, joihin lumet saisi. Näitä on paljon esimerkiksi Littoisissa.
Viime viikolla Kaarinan kaduille ilmaantui järviä, esimerkiksi Kaarinan ydinkeskustassa Puntarinkadulle ja Aittakadulle.
– Ojat ja salaojat saadaan yleensä nopeasti auki kaivamalla ja höyryttämällä, mutta kannattaa heti ilmoittaa kaupungille, jos vettä alkaa kertyä tielle, jotta tilanne saadaan kuntoon, Uronen vinkkaa.
Toistaiseksi Kaarinan kaupungin vastuulla olevien katujen asvalttiin ei ole tullut vakavia kuoppia. Jos kuoppia ilmaantuu, niistäkin kannattaa laittaa heti viestiä tienpitäjälle.
Urakoijat tauotta tien päällä
Kaarinan kaupunki ei vastaa Kaarinassa isoista maanteistä, kuten 110-tiestä, Turku–Helsinki-moottoritiestä ja Saaristotiestä, vaan niiden aurauksia ja hiekoituksia hoitaa Varsinais-Suomen Ely-keskus.
– Urakoijamme ovat kertoneet, että joulupäivän jälkeen he ovat olleet tien päällä ilman yhtäkään välipäivää. Pahimmillaan ajossa on oltu yli vuorokausi yhtä mittaa, Elyn maanteiden hoidon projektipäällikkö Markus Salminen kuvaa tätä talvea.
– Myös kaivinkoneemme ovat olleet kahdessa vuorossa jatkuvasti avaamassa tukoksia. Toivomme tienkäyttäjiltä ymmärrystä. Talvi on talvi, ja tämä talvi on vaikea.
Elyn kannalta eniten Kaarinassa ovat viikon sisällä työllistäneet Luodontie ja Toivonlinnantie Piikkiössä.
– Siellä vesi on juossut tien yli ja kerännyt ajoradalle jäätä. Olemme niitä käyneet sieltä korjaamassa pois.
Lisäksi asvalttiin on tullut päällystevaurioita Turku–Helsinki-moottoritiellä ja 110-tiellä, mutta asvalttiasemat ovat huollossa eikä kuumaa valuasvalttia ole saatavilla. Hätäratkaisuna käytetyt kylmäpaikkaukset kestävät huonosti, ja niidenkin laittaminen on riippuvaista kelistä.
Empossa Ely kävi kaivinkoneen kanssa avaamassa hulevesikaivoja, kun Saaristotien alittava alikulkutunneli täyttyi vedellä.
Vettä oli kuusistolaisten havaintojen mukaan vyötärön korkeuteen saakka, ja koululaiset joutuivat kävelemään vilkkaan Saaristotien yli. Tapaus ei Salmisen mukaan ollut Varsinais-Suomessa mitenkään poikkeuksellinen.
– Raisiossa oli viime viikolla alikulkutunneli täynnä lähes kattoon saakka. Siellä kaivon kohdalla vedenkorkeutta oli 3,8 metriä.
Saako auton hajoamisesta korvausta?
Ihmiset ovat viime päivinä hajottaneet autojaan ajaessaan polanteisiin tai törmäiltyään liukkauden vuoksi.
– Näistä tulee paljon kyselyitä. Kaupunki ei kuitenkaan ole maksuvelvollinen, ellei voida osoittaa, että tien epäkohta on jätetty tahallaan hoitamatta, Kaarinan kaupungininsinööri Pirkkoliisa Heinonen toteaa.
– Tieliikennelain mukaan ajaminen on aina suhteutettava olemassaoleviin olosuhteisiin.
Markus Salminen Varsinais-Suomen Elystä sanoo, että myös Elylle tulee paljon korvauskyselyitä. Vain harvoin jokin korvausvaatimus on mennyt läpi. Niissä tapauksissa vaaditaan, että tienpitäjä on tehnyt selvästi tuottamuksellisen virheen.
– Esimerkiksi jos meille on tullut ilmoitus vakavasta päällystevauriosta maanantaina mutta sille ei ole tehty mitään torstaihin mennessä. Silloinkin otetaan huomioon olosuhteet, eli onko vaurion paikkaaminen ollut käytännössä mahdollista eli onko paikkausmassaa ollut saatavilla ja kelit sallineet paikkaamisen. Ja jos esimerkiksi autonsa hajottanut on itse ilmoittanut reiästä meille ennen autonsa hajoamista, hän on silloin ollut tietoinen ongelmasta ja hänen omalla vastuullaan olisi ollut varoa sitä.