Krossiin avataan Suomen suurin metsästys- ja kalastusliike

0
Kaarinan myymälässä laitettiin alkuviikolla viimeisiä tavaroita paikoilleen. Ruodon asiakaskunnasta on toimitusjohtaja Joonas Oksasen mukaan noin 80 prosenttia miehiä, mutta naisharrastajien määrä on kasvussa. Ruodossa on esimerkiksi omat haulikkomallit naisille.

Suomen suurimmaksi metsästys- ja kalastusliikkeeksi kasvanut Ruoto avaa tällä viikolla uuden myymälän Kaarinaan. Kymmenen vuotta toimineella yrityksellä on ennestään liikkeet Tuusulassa ja Tampereella. Krossiin avattava liike on näistä myymälätiloiltaan suurin.

Ruodon perustaja ja toimitusjohtaja Joonas Oksanen kertoo, että Turun seutu on kiinnostanut pitkään. Kaarinan lisäksi sopivia liiketiloja kartoitettiin Raisiosta.

– Päädyimme Kaarinaan, koska sijainti oli meidän kannaltamme parempi. Tästä vierestä menee Saaristotie, jota pitkin ihmiset kulkevat saaristoon, Oksanen perustelee.

Ruoto toimii Plantagenin entisissä tiloissa. Myymälätilaa saatiin lisää purkamalla seiniä ja yhdistämällä kaksi liiketilaa toisiinsa.

Viereisessä rakennuksessa toimii Motonet, joka on yksi Ruodon suurimmista kilpailijoista.

– Toimimme myös Tampereella Motonetin naapurissa ja näen sen pelkästään positiivisena asiana. Hyödymme siitä, että Motonet vetää paljon ihmisiä. Uskon, että asiakkaat tulevat samalla tutustumaan meidän liikkeeseemme ja valikoimaamme, Oksanen sanoo.

Metsästyssimulaattori myymälään



Kalastus ja metsästys ovat harrastajamääriltään Suomen suosituimpia lajeja. Luonnonvarakeskuksen mukaan lähes joka kolmas suomalainen harrastaa vapaa-ajankalastusta. Metsästyskortin lunastaa vuosittain noin 300 000 suomalaista. Vaikka lajien sanotaan olevan ukkoutumassa, uusia harrastajia tulee Oksasen mukaan alalajien kautta.

Hänen mukaansa etenkin kalastuksen harrastajissa on tapahtunut viimeisten 5–10 vuoden aikana merkittävä muutos.

– Toki edelleen on perus mökki- ja sunnuntaikalastajia, mutta siihen rinnalle on tullut todella aktiivisia harrastajia, jotka harrastavat jotakin kalastuksen alalajia, kuten jigikalastusta, meritaimenen kalastusta tai lohen perhokalastusta. He perehtyvät tarkasti siihen omaan juttuunsa ja haluavat panostaa välineisiin.

Vaikutteita otetaan alan lehdistä ja etenkin sosiaalisesta mediasta. Jos tunnettu kalamies sattuu saamaan isoja haukia tietyllä vieheellä, muutkin haluavat sellaisen ja se näkyy kaupassa kysyntäpiikkinä.

– Kalastus- ja metsästystarvikkeissa suositaan monesti hyvin paikallisia brändejä, jotka toimivat juuri meidän kalalajeillemme ja riistalle. Jos verrataan esimerkiksi matkapuhelimiin, niin huomattavasti vähemmän tällä alalla myydään globaaleja brändejä, Oksanen kertoo.

Paikallisuus näkyy myös myymäläkohtaisina painotuksina, kuten paikallisten pienvalmistajien vieheinä. Krossin myymälän erikoisuutena on aiemmin Tuusulassa käytössä ollut metsästyssimulaattori, jossa asiakkailla on mahdollisuus testata aseita. Aseen sisälle laitetaan laserpatruuna ja valkokankaalle heijastetaan kuvaa metsästystilanteesta tai radalta.

Työntekijöillä harrastustausta



Aalto-yliopistossa konetekniikkaa opiskellut Oksanen päätyi yrittäjäksi oman intohimonsa kautta. Hän on kalastanut ja kulkenut metsällä pikkupojasta asti, ja ryhtyi myymään kalastusvälineitä omasta mielenkiinnosta varusteisiin. Oksanen pitää tärkeänä, että myös kaikilla Ruodon työntekijöillä on joko metsästys- tai kalastustaustaa.

Hän kertoo, ettei yritys ole hakenut yhtään työntekijää perinteisellä työpaikkailmoituksella, vaan työntekijät ovat löytyneet esimerkiksi puskaradion tai Ruodon someseuraajien kautta. Oksanen kehaisee, että yrityksen palkkalistoilla on muun muassa maajoukkuetason haulikkoampujia, perhosidonnan maailmanmestari, kovan luokan metsästyskoiraharrastajia ja heittokalastuksessa kisaavia.

– Haluan, että tunnemme ne tuotteet, joita myymme, eikä tämän alan tuotteita opi tuotekoulutusten kautta.

Samanhenkisyys näkyy siinä, että työntekijöiden vaihtuvuus reilut 30 henkeä työllistävässä yrityksessä on Oksasen mukaan käytännössä nolla. Kymmenen vuoden aikana on irtisanoutunut kaksi työntekijää.

– Vaikka olemme yrityksenä kasvaneet, pidän tärkeänä, että meidän tekemisissä on edelleen fiilistä ja henkeä mukana. Ei niin, että tätä tehdään pelkästään bisneksen takia, vaan haluamme myös edistää harrastusta.