Laakerimyyjästä vaatekauppiaaksi – Kotoiluvaatteita myyvä Chillax avasi varastomyymälän Kaarinaan

0
Kaarinalainen Kati Välikangas perusti kotoiluvaatteiden verkkokaupan korona-aikana. Viime viikolla yrityksen varaston yhteyteen avautui pieni myymälä.

Silmät osuvat ensimmäiseksi ruusutapettiin. Huoneen nurkassa on sammalenvihreä samettidivaani ja kassan vieressä kultaisia aterimia. Hyllyille ja rekkeihin on aseteltu iloisen värikkäitä vaatteita.

Chillaxin Kaarinaan avattu varastomyymälä on kaunis kuin karkki ja kovin erilainen kuin se ympäristö, jossa Kati Välikangas on totuttu tähän asti näkemään. Koneinsinööri jätti pitkän työuran jälkeen työnsä laakereiden ja sähkömoottoreiden parissa ja perusti kotoiluvaatteiden verkkokaupan –  ja nyt siis myös pienen myymälän.

Tutut olivat alanvaihdoksesta aluksi ihmeissään. Osa jopa vähän naureskeli kuullessaan Välikankaan suunnitelmista.

– Se ruokki epävarmuutta, koska itsellänikin oli vähän epävarma olo. 20 vuotta olin laakerimuija ja se oli hyvin vahva osa identiteettiäni. Kuluneina kuukausina on pitänyt miettiä uudestaan, mikä minä oikein olen.

Välikangas on suunnitellut ja remontoinut itse myymälän, joka sijaitsee Eko-Kaarinan entisissä tiloissa 110-tien varrella. Seiniä tasoittaessa ja maalatessa on kasvanut varmuus siitä, että hän on oikealla tiellä.

– Olen aina tykännyt vaatteista ja pukeutuminen on ollut minulle tärkeää. Olen haaveillut todella pitkään, että haluan perustaa vaatteiden verkkokaupan. Digimarkkinointi ja hakukoneoptimointi kiehtovat minua.

Monikäyttöisyys puhuttelee



Chillaxin tunnetuin tuote on jättikokoinen pehmohuppari. Se on myös se tuote, josta kaikki sai alkunsa.

Syksyllä 2020 Välikangas selasi nettiä ja etsi itselleen korona-arkeen sopivia kotoiluvaatteita. Sellaisia, joiden kanssa voisi kääriytyä sohvan nurkkaan.

– Olen aina tykännyt etsiä erikoisia tuotteita. Kavereiden keskuudessa olen yleensä se, jolta tullaan kysymään, mistä olen vaatteeni hankkinut ja voisinko tilata heillekin, Välikangas nauraa.

Vilttihupparin nähdessään hän tiesi heti, että siitä voisi tulla hitti. Välikangas avasi verkkokaupan marraskuussa 2020 ja ensimmäinen hupparierä oli myyty loppuun jo ennen joulua. Yrittäjä selittää suosiota monipuolisuudella.

– Vilttihupparit ovat oversize ja unisex. Ei ole sellaista vartaloa tai ihmistä, joille nämä eivät sopisi. Liiketoimintasuunnitelmassa kysyttiin, että mikä on meille tyypillinen asiakas. Ei sellaista oikeastaan ole. Näitä myydään ympäri Suomea ja kaiken ikäisille, myös miehille.

Sen hän pani merkille, että kun eräästä pieneltä paikkakunnalta Pohjois-Suomesta tuli tilaus, vähän ajan päästä tilauksia alkoi sadella myös naapurikunnista. Puskaradion merkitys on valtava.

Chillaxin myymät vilttihupparit valmistetaan pienessä ompelimossa Kiinassa.

– Chillax on oma tuotemerkkimme ja vilttihuppari on valmistettu meidän toivomalla mitoituksella ja kuoseilla, Välikangas selventää.

Hänen mukaansa yrityksen arvoille sopivampaa olisi löytää tuotteille kotimainen valmistaja ja tätä selvitetään parhaillaan. Toisaalta tuotteet ovat olleet laadukkaita ja kestäneet hyvin käyttöä.

– Puolentoista vuoden aikana emme ole saaneet ainoatakaan reklamaatiota.

Ideoita mielessä



Viikonloppuna avatun myymälän myötä Välikangas aikoo kasvattaa tuotevalikoimaa. Hän on ottanut jälleenmyytäväksi joitakin tuotteita, mutta toistaiseksi vastaan ei ole tullut yhtä suurta hittiä kuin vilttihuppari. Yhtenä vaihtoehtona on, että Välikangas suunnittelisi vaatteita itse ja teettäisi ne Suomessa.

– Nyt, kun olen päässyt yrittäjämoodiin, mieleen tulee koko ajan kaikenlaista, mitä voisi tehdä. Minun täytyy välillä toppuutella itseäni, etten toteuta kaikkia ideoita kerrallaan, tuore yrittäjä nauraa.

Tarkoituksena on pitää jatkossakin kiinni nykyisestä rennosta linjasta. Vaatteiden ei välttämättä tarvitse olla kotoiluvaatteita, mutta ehdottomasti mukavia päällä.

– Tuotteiden pitää olla sellaisia, joita voisin itsekin käyttää, hän korostaa.

Välikangas uskoo, että pääosa asiakkaista tulee myös jatkossa verkon kautta. Myymälä on avoinna vain yhtenä päivänä viikossa.

– Avasimme myymälän, koska asiakkaat ovat kyselleet, pääseekö tuotteitamme katsomaan jossakin. Tähän asti olemme päästäneet asiakkaita katsomaan tuotteita kotiimme. On ollut todella kivaa kohdata asiakkaita kasvokkain. Asiakaspalvelutyö oli myös entisessä työssäni tärkeä juttu.