Kaarinan terveyspalveluissa ollaan siirtymässä hoitajavetoiseen vastaanottotoimintaan. Pahimus ihmettelee ratkaisua. Miksi ei siirrytä suoraan potilasvetoiseen malliin? Siihenhän monissa kunnissa on siirrytty jo kauan sitten.
Potilasvetoisessa mallissa kukaan ei ole terveyskeskuksessa vastaamassa puhelimeen, joten yhteyttä ottanut potilas voi tehdä diagnoosin itse. Apuna voi käyttää esimerkiksi googlea tai kodin lääkärikirjaa. Jos edellä mainituista ei löydy vastausta, voi pyytää apua somesta, joka on siinä mielessä tosi kiva, että tulee hoidetuksi vertaistuki samalla.
Potilasvetoisen mallin etuna on, että potilaan oireet tulevat entistä paremmin kuulluksi. Tosin apua niihin ei edelleenkään saa.
Seuraavaksi potilasvetoista vastaanottoa voisi laajentaa erikoissairaanhoitoon. Tässä voisi tehdä yhteistyötä erään kokoamisohjeistaan kuuluisan ruotsalaisen huonekalujätin kanssa. Esimerkiksi kaihileikkaus tai umpilisäkkeen poisto vastaa vaativuudeltaan keskivaikean Ikea-kalusteen kokoamista, josta potilas selviää hyvin itse, jos lukee tarkasti ohjeet. Riskinä on, että näissä menee helposti jokin osa väärään paikkaan. Pahimus kantaa erityistä huolta kokoomuslaisista, jotka tuntuvat sitkeästi uskovan, että sydän on oikealla.