40 sentin korotus tolpassa, 300 000 euroa lisää vuosikuluissa – Ammattiautoilijat ovat helisemässä polttoaineen hintakehityksen kanssa

0
Petri Peltomaa ja Kari Gunn ovat pitkän linjan kuljetusalayrittäjiä. He eivät muista kymmeniä vuosia kestäneeltä työuraltaan vuotta, jolloin polttoaineen hinta olisi noussut vastaavalla tahdilla kuin se on tehnyt vuoden 2021 alkuvuodesta vuoden 2022 alkuvuoteen.

– Ei se ainakaan tule tilannetta yhtään parantamaan. Polttoaineen hinnan nousu jatkuu todennäköisesti vielä kovempana, puuskahtaa Petri Peltomaa, joka on toiminut Kuljetusyritys Petri Peltomaa Oy:n yrittäjänä vuodesta 1995.

Hän viittaa tietysti toissaviikolla käynnistyneeseen Venäjän hyökkäykseen Ukrainassa. Merkittävä osa Suomen raakaöljystä ja kaasusta tulee Venäjältä, ja viimeisimmät käänteet ovat muovanneet jo nyt raakaöljyn hinnan entistä jyrkemmälle nousu-uralle.

Venäjän ja Ukrainan sota ei tietenkään ole kuin iso piste i:n päällä, kun katsotaan polttoaineiden hintojen kehitystä runsaan vuoden takaisesta. Raskaalla kalustolla operoivat ammattilaiset ovat olleet helisemässä polttoainekulujen kanssa jo alkuvuodesta 2021.

Monella alan yrittäjällä ongelmana on se, että polttoaineen hinta on noussut sellaista tahtia, ettei kasvaneita kuluja ole saatu kompensoitua laskutuksella.

– Esimerkiksi Kaarinan kaupungin kuljetussopimukset ovat pitkäaikaisia ja kiinteitä. Jos polttoaineen hinta nousee nopealla tahdilla, häviää kuljetusyrittäjän kate työstä äkkiä, sanoo Kuljetusliike Gunn Oy:n toimitusjohtaja Kari Gunn.

300 000 euroa lisäkuluja

14 jakeluautolla ja kymmenellä ajoneuvoyhdistelmällä eri puolilla Etelä-Suomea liikennöivän Petri Peltomaa Oy:n polttoainekulut nousivat vuoden 2021 aikana jo lähes 300 000 eurolla vuotta aiempaan verrattuna, eikä näköpiirissä ole nousutahdin tasaantumista.

– Polttoaineen litrahinta on kohonnut helmikuun lopulta 2021 tähän päivään mennessä 40 sentillä. Se on prosentuaalisesti aivan valtava summa, eikä tällaista ole ainakaan minun yrittäjäurani aikana aiemmin tullut vastaan. Kuukausimenot ovat polttoaineen osalta kasvaneet keskimäärin 24 000 eurolla, kun puhutaan noin 60 000 litran keskimääräisestä kulutuksesta, Peltomaa laskee.

Kuljetusliike Gunnilla vaikutus ei ollut euromääräisesti aivan yhtä valtava, sillä paljon esimerkiksi maanrakennustöissä mukana olevaa kalustoa on liikutettu vähemmän talvikaudella. Silti polttoaineiden hintojen nousu tuntuu kukkarossa – eikä pelkästään yrittäjän.

– Totta kai silloin kuljetusmaksuja pitää kasvattaa, ja onneksi ainakin toistaiseksi asiakkaat ovat ymmärtäneet asian hyvin. Vääjäämättä summa siirtyy kuitenkin koko ajan yhä enemmän ja enemmän tavallisten kansalaisten maksettavaksi. Kasvaneet kuljetuskulut heijastuvat lopulta yleiseen hintatason nousuun ja inflaatioon, Gunn pohtii.

Ammattidieselistä ratkaisu?

Kuljetusyritysten edunvalvoja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL on esittänyt ammattidieselin käyttöönottoa tasapainottamaan logistiikan kasvaneita kustannuksia. Kyse on siis siitä, että ammatikseen autoilevat voisivat tankata polttoainetta tavallista kuluttajaa edullisemmilla hinnoilla.

Hallitus ilmoitti helmikuun puolivälissä aloittavansa ammattidieseljärjestelmän valmistelun yhtenä ratkaisuna kuljetusalan energiakriisiin. Villeimmissä arvioissa on puhuttu jopa lähes 20 senttiä huokeammasta litrahinnasta.

– Se toki vaikuttaisi jo jotain ja kuulostaisi hyvältä, mutta pahoin pelkään, että kun asiasta neuvotellaan, ei ammattidiesel lopulta kovin montaa senttiä edullisempaa litralta olisi. Verotuloja kertyisi silloin vähemmän, ja en jotenkin jaksa uskoa, että nykyhallitus olisi siihen valmis. Valitettavasti, Peltomaa muotoilee.

Kari Gunn toivookin, että tulevaisuudessa esimerkiksi Kaarinan kaupunki tukisi paikallisia kuljetusalan yrityksiä enemmän omissa kuljetushankinnoissaan.

– Nyt kilpailutusten kautta hinta on liian usein liian suuressa asemassa, ja silloin urakat karkaavat usein muualle. Myös paikallisuutta pitäisi arvostaa ja sitä, että kuljettaminen olisi mahdollisimman ekologista. Me panostamme mahdollisimman vähäpäästöisiin autoihin, ja jos kuljetuspalvelu ostetaan läheltä, ei silloin kilometrejäkään kerry samalla tavalla, hän muistuttaa.

Peltomaa lisää, että kaarinalaisten yrittäjien kesken yhteishenki on hyvä.

– Paljon hyödynnetään toistemme palveluita ja siten pidetään työtilanne hyvänä. Siitä täytyy olla kiitollinen.