Kyselyssä kerrottiin, että henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseen, mutta materiaalin perusteella perheet saattoivat luulla, että kyselyyn vastaaminen on pakollista. Päivähoitopaikassa oli ohjeistettu, että kysely tulee palauttaa. Lisäksi henkilötietojen käsittelyn tarkoitus jäi epäselväksi, samalla se, millä edellytyksillä lapsi voi jatkaa päivähoidossa.
Tietosuojavaltuutetun toimisto Helsingissä havahtui kyselyn ongelmiin kaarinalaisen perheen otettua yhteyttä asiasta. Kaarinan sivistyslautakunta hyväksyi maaliskuussa vastauksen tietosuojavaltuutetun toimistolle. Kaarinan vastauksessa myönnetään, että kyselyssä oli ongelmia. Esimerkiksi lapsen ikä olisi voitu saada selville muullakin keinolla kuin kysymällä henkilöturvatunnusta.
”Huoltajille suunnattu kysely oli ainoa vaihtoehto saada nämä tiedot kerättyä hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa”, vastauksessa kuitenkin puolustaudutaan. Suomessa elettiin tuolloin koronasulkuaikaa, jolloin suuri osa lapsista oli jäänyt väliaikaisesti pois päivähoidosta.
Tietosuojavaltuutetun toimisto on kansallinen valvontaviranomainen, joka valvoo tietosuojalainsäädännön noudattamista. Sillä on valta määrätä myös seuraamusmaksuja.