Kun kerrataan hieman oppimisen perusperiaatteita ja sitä, miten esimerkiksi koiran on mahdotonta etukäteen tietää, mikä on ihmisten maailmassa sallittua käytöstä ja mikä ei, päästään aiheen ytimeen. Sen sijaan, että huomautat mitä EI saa tehdä, kannattaa keskittyä vahvistamaan niitä asioita, mitä saa ja kannattaa tehdä. Tämä toimii kaikkeen elolliseen – myös ihmiset todennäköisimmin jatkavat sellaisten asioiden tekemistä, joista he ovat saaneet positiivista palautetta, ja asiat, joista ei tule palautetta, voivat hiipua pikkuhiljaa.
Meillä on siis olemassa tehokas keino vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen ympärillämme, joten hyödynnetään sitä. Seuraavan kerran, kun perheenjäsenesi vie vaikka roskat, asiasta nälvimisen sijaan kerro, että olipa kiva juttu. Ei tarvitse heittäytyä ylitsevuotavaksi, mutta pieni positiivinen palaute siellä täällä vaikuttaa suuresti myös siihen, miten toinen sinut näkee.
Harva on tottunut kehujen saamiseen, joten vastaanottaminen voi olla hämmentävää. Ei kannata jäädä odottamaan vastareaktioita, vaan antaa toisen prosessoida asia rauhassa.
Yrittäjänä palautteen saaminen on tietysti erityisen tärkeää, sillä sen avulla me muokkaamme toimintaamme. Negatiivisen palautteen antamisessa kannattaa olla erityisen varovainen – se muuttuu rakentavan, toimintaa muokkaavan palautteen sijasta helposti pelkäksi valittamiseksi. Sen sijaan niiden asioiden erityinen mainitseminen, jotka olivat sinun mielestäsi hyvin, vahvistaa niitä.
Itse olen pyrkinyt tietoisesti muuttamaan tätä kommunikoidessani palveluista ja kerron suoraan päin naamaa, mistä olen pitänyt. Tästä on tullut itsellekin ihan hurjan hyvä mieli. Kehu ja positiivinen palaute ei maksa mitään, mutta se voi pelastaa toisen päivän.
Kehotankin miettimään, missä olet saanut erityisen hyvää palvelua tai mistä tuotteesta olet pitänyt ja antamaan siitä positiivista palautetta tänään!
Anna Sydänheimo
Eläintenkouluttaja, Pawsiteam Oy
Kaarinan Yrittäjät