Petri Lehtovaara sekä Eveliina Lehtovaara olivat esittelemässä Soraliikkeen tuotteita ja kertoivat yrityksen historiasta. Museokuorma-auto oli samanlainen kuorma-auto kuin millä vuonna 1946 Martti Lehtovaara aloitti kuljetustyöt. Kuljetustöiden kanssa oli kertoman mukaan eräänä talvena käynyt niin, että puhjennut rengas korvattiin suksella, jotta kuorma saatiin perille.
Krossin yritysalueella järjestettiin viime lauantaina koronatauon jälkeen koko perheen markkinatapahtuma. Markkinatunnelmaa olivat luomassa esimerkiksi arvonnat, tarjoukset, esittelyt ja esiintyjät.
Prinsessa Pikkiriikki hauskuutti perheen pienimpiä lauluhetkillä ja lätäkköhyppelyllä. Motonetin korjaamon pihalla ei ollut aurinkoisten päivien vuoksi lätäköitä, mutta hulavanteesta toiseen hyppely onnistui myös.
Krossi-torilta löytyi isoja koneita, kierrätysneuvontaa ja tuote-esittelyjä. Soraliike Lehtovaaran museokuorma-auto oli tuotu näytille. Vuoden 1949 Austin-kuorma-auton kyytiin oli pantu esille kuusi maa-ainesta soraliikkeen kuudestakymmenestä tuotteesta.
Painotalo Seriman sekä digi- ja mainostoimisto A1 Media tekivät yhteistyötä Krossin Kevättuuletuksessa. A1 Media oli suunnitellut tarrojen grafiikan, ja Serimanin painotalolla ihmiset pääsivät seuraamaan tarrojen tekoprosessia. Kangaskasseihin painettiin uteliaiden katseiden alla erilaisia tekstejä, ja halukkaat saivat myös magneetteja. Timo Mannonen Serimanista esitteli tekstiilimerkkausta kangaskasseihin siirtokuvatekniikalla prässäämällä ja kertoi painotekniikan olevan niin vanhanaikainen, ettei sitä virallisesti opeteta enää.
Rengas Turun pihassa koreili kilpa- ja erikoisautoja. Esillä olleet autot ovat Rengas Turun toimitusjohtajan Marko Rantasen omistamia. Rengas Turun työntekijä osasi kertoa oranssin Opel Manta A:n olevan Suomen ensimmäinen maahantuotu Opel Manta, jota käytettiin tyyppihyväksyntäversiona mutta muokattiin sittemmin kilpa-autoksi. Valkoinen Lamborghini Gallardo on GT3 rata-auto, ja sillä voitettiin muutama vuosi takaperin Baltian mestaruussarja.
Moottorikoneistus Ojala Oy oli kevättuuletuksessa syntymäpäivätunnelmissa. 20-vuotisjuhlan ja markkinoiden kunniaksi järjestettiin harrasteajoneuvonäyttely. Näyttely keräsi autoilijoita autoineen paikalle niin, että piha ja talli täyttyivät katseltavasta.
Teksti ja kuvat: Inka Salmi
Petri Lehtovaara sekä Eveliina Lehtovaara olivat esittelemässä Soraliikkeen tuotteita ja kertoivat yrityksen historiasta. Museokuorma-auto oli samanlainen kuorma-auto kuin millä vuonna 1946 Martti Lehtovaara aloitti kuljetustyöt. Kuljetustöiden kanssa oli kertoman mukaan eräänä talvena käynyt niin, että puhjennut rengas korvattiin suksella, jotta kuorma saatiin perille.
Kuvassa näkyy vuoden 1966 Rambler American 440 avoauto, kyydissä auton omistaja Kai Salmio Paimiosta. Kehystetyissä kuvissa, jotka on aseteltu auton vierelle maahan, näkyy alkuperäinen auto ennen tuunausta. Liekkikuviot vaihtuivat flake-maaliin 1980-luvun alkupuolella. Ramblerista löytyy nykyään -72 Citroenin hydraulijärjestelmä, eli autoa saa nostettua edestä, takaa ja sivuilta. Kyseinen Rambler on osa Ruotsin hot rod -historiaa, sillä se on ensimmäinen Ruotsissa katsastettu low rider. Auto on myös yksi ensimmäisiä Euroopan aitoja low ridereita. Lisäksi Salmio kertoo auton erikoisuudeksi maskissa sähkömoottorilla pyörivän vanteen, joka on luultavimmin ainoaa luokkaansa.
Autot keräsivät huomiota Rengas Turun pihassa. Kaksivuotias Kristian Sokolov kipusi kyytiin ihastelemaan kilpa-autoa. Taustalla viisivuotias isoveli Daniel Sokolov kurkki Opel Manta A:n ikkunasta sisälle.
Neljävuotias Salli Hilakari kertoi, että äiti on lukenut hänelle kaksi Prinsessa Pikkiriikki -kirjaa. He olivat myös viime kesänä käyneet katsomassa teatterissa Prinsessa Pikkiriikkiä, mistä Salli oli pitänyt kovasti. Ehkä arpaonni suosii ja ensi kesänä odottaa taas teatterinäytös.
Prinsessa Pikkiriikki.
Kemiönsaaresta Kevättuuletukseen 1958-luvun Chevroletilla ajanut Veijo Lucke esitteli autonsa piilevää tekniikkaa. Autosta löytyy Camaron LS -moottori uudemmalla vaihtolaatikolla sekä järjestelmä, joka antaa autosta tietoja puhelimeen asennettuun applikaatioon latauksista, nopeuksista ja kierrosluvuista. Uudella tekniikalla varusteltu Chevrolet on vanha alkuperäinen Suomi-auto. Lucke rakentaa itse autoja ja nauttii talviajasta, kun saa puuhastella tallissa. Kesällä autoilla ajellaan, eikä Lucken mukaan ujon kannata istahtaa niin näyttävän auton rattiin, jos ei pidä päänkääntymisistä ja pitkistä katseista.
Krossin yritysalue on laaja, joten liikkumista oli helpottamassa Krossi-juna, joka kiersi aluetta ja kyyditsi ihmisiä.
Kaarinalainen Mika Kurkilahti toimii luovana johtajana ja on toinen A1 Median perustajista. Timo Mannonen on aloittanut Serimanilla yrittäjänä kahdeksan vuotta sitten. Yrittäjyyttä edelsi työnteko kyseisessä painotalossa, ja Mannonen kertookin tämän olevan erityinen piirre Serimanin pitkissä perinteissä. Yritys on saanut alkunsa 1980-luvulla ja on siirtynyt oppipoikatyyliin yrittäjältä työntekijälle.