
Syynä Perkiön vierailuun oli Kaarinan kaupungin päiväkodeissa jo parin vuoden ajan kiertänyt Musakärry. Musakärry pysähtyy kuhunkin päiväkotiin kuukaudeksi kerrallaan ja sisältää soittimia, joita ei olisi mahdollista jokaiseen päiväkotiin erikseen hankkia.
– Nämä ovat todella laadukkaita, ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja soittimia. Lapsilla pitää olla hyvät soittimet, jotta kiinnostus syntyy. Hyvästä soittimesta saa myös helpommin kauniin äänen, Perkiö esitteli kärryn sisältöä.
Idea Musakärrystä on lähtöisin Helsingistä. Kaarinan sellainen hankittiin varhaiskasvatuksen opettaja Terhi Kuusiston (kuvassa vasemmalla) aloitteesta. Rauvolan päiväkodissa työskentelevä Kuusisto toimii myös Musakärryn koordinaattorina.
Musiikkikasvatus lisää Perkiön mukaan yhteisöllisyyttä ja vuorovaikusta. Musiikilla on myös suora yhteys tunteisiin.
– Musisoidessa pieni ja arka lapsi voi ottaa käteensä suuren rummun ja kokea tulevansa nähdyksi ja kuuluksi. Vilkas ja sosiaalinen lapsi voi soittaa vaikkapa sadeputkea, jota pitää käsitellä hyvin rauhallisesti. Musiikin kautta pääsee käsiksi kaikkiin tunne-elämän ääripäihin, Perkiö kuvailee.
Musiikkikasvatuksesta on huomattu olevan hyötyä erityisesti niissä lapsiryhmissä, joissa on erityistä tukea tarvitsevia lapsia tai jossa kaikilla ei ole yhteistä kieltä. Musiikki auttaa Perkiön mukaan keskittymään ja kehittää oppimisvalmiuksia. Se virittää aivojen isot alueet, harjaannuttaa muistia ja matemaattista ajattelua.
– Musiikki yhdistää: sen kautta päästään yhteiseen tekemiseen ja tunnelmaan demokraattisesti niin, että kaikki pystyvät olemaan mukana, hän sanoo.
Turussa varttunut Soili Perkiö työskentelee Sibelius-Akatemiassa musiikkikasvatuksen lehtorina ja on kouluttanut suuren osan Suomen nykyisistä musiikkileikkikouluopettajista ja musiikkikasvattajista. Hän on myös säveltänyt kymmeniä lastenlauluja, kuten Metrolla mummolaan ja Muurahaisten muori .