
Eletään taas sitä aikaa vuodesta, kun kevätaurinko paistaa matalalta ja kirkkaana talven pimeyden jäljiltä tottumattomiin silmiin.
Kaihtimet suojaavat katseilta, mutta pääasiassa kaihdinala taistelee aurinkoa vastaan.
– Tällä hetkellä yksi suurimmista trendeistä Suomessa on screen-kangas, joka estää häikäisyn ja auringon haitan mutta josta näkee kuitenkin maiseman läpi, kaarinalaisen Domicet Oy:n tuotepäällikkö Tove Vartiainen tietää kertoa.
Domicet myy omiaan ja muiden valmistamia komponentteja kaihdinvalmistajille ympäri Suomen ja Euroopan, Pohjois-Amerikkaan asti.
Alumiini heijastaa auringonlämpöä pois
Kaihdinten kohdalla on mukavuuden lisäksi ruvettu puhumaan entistä enemmän energiansäästönäkökulmasta. Sisäilmaa ei ole tarvetta viilentää niin paljoa, jos auringonporotusta torjutaan kaihtimilla. Tämä puolestaan säästää energiaa ja samalla luontoa.
Viime vuosien kuumien kesien myötä asiakkaat ovat myös osanneet kysellä tällaisten ominaisuuksien perään.
– Jos kaihtimen toiselle ulkopuolelle tehdään alumiinikäsittely, se heijastaa lämpöä pois vielä tehokkaammin. Perusajatuksena on, että viilentämisessä toimii parhaiten vaalea kangas, mutta alumiinikäsittely tekee mistä tahansa väristä viilentävän, Vartiainen selittää.
Osana vihreää kehitystä myös kankaiden halutaan yhä useammin olevan kierrätysmateriaaleista.
Valkoinen väri ikkunanpuitteissa ei enää ole sääntö, vaan kaihtimien komponentteja tulee olla saatavilla monissa väreissä. Ikkunat ovat myös entistä isompia, mikä aiheuttaa haasteita kaihdinvalmistajille. Tähän on pyritty vastaamaan kennokankaalla, josta tehty kaihdin voi olla jopa kolmen metrin levyinen.
Ohjaa verhoa etänä
Kaihtimet voivat olla osa älykotia. Vartiaisen mukaan moottorointi on trendi, joka tekee tuloaan enemmän ja enemmän.
– Kännykkäsovelluksella voi ohjata verhoa etänä. Toisaalta moottorointi lisää myös lapsiturvallisuutta, kun ketjuja tai naruja ei roiku vapaasti tilassa, hän toteaa.
– Lapsiturvallisuuden näkökulmasta myös jouselliset mekanismit ovat toimivia.
Suomessa on muutamia erityispiirteitä. Täällä ovat yleisiä lasitetut parvekkeet, joita varten Domicetilla on luotu oma mallistonsakin. Suomi on myös pitkään ollut sälekaihdinmaa
– Erilaiset kaihdintyypit ovat tärkeitä eri maissa. Tämä liittyy yleensä vallitsevaan ikkunatyyppiin. Täällä ikkunoiden välinen sälekaihdin on selvästi yleisin. Toinen Suomessa ja Skandinaviassa tyypillinen piirre on, että täällä myydään paljon pimentävää kangasta kesän valoisien öiden vuoksi, Vartiainen summaa.
Kaarinalaisen Domicetin liikevaihdosta puolet ulkomailta
– Domicet on yhdistelmä tukkukauppaa, omaa suunnittelua ja kokoonpanoa. Teemme myös kangaspuolella omia mallistoja, mutta meillä ei täällä Kaarinassa ole omaa kangasvalmistusta, tuotepäällikkö Tove Vartiainen kertoo.
Koko 1980-luvun Domicet keskittyi lähes yksinomaan rullaverhokankaisiin. Oma komponenttisuunnittelu tuli mukaan kuvioihin 1990-luvun alkupuolella. Pari vuotta sitten alkuperäinen omistaja jäi eläkkeelle ja myi yrityksen hollantialaiselle Vakolle, joka on tärkeä toimija omassa maassaan.
–Tuotevalikoiman laajuus on kasvanut oikeastaan koko yrityksen historian ajan. Liikevaihdosta noin puolet tulee Suomesta. Täällä meillä on kaikkein kokonaisvaltaisinta tukkutoimintaa, ja mitä kauemmaksi mennään, on yleensä jokin tietty juttu, mitä myydään, kuten Amerikassa jouselliset mekanismit.
Venäjänkauppa on viime aikoina ollut onneksi vähäistä, eikä Domicet ole ollut siitä riippuvainen aikoihin.
– Aiemmin se oli tärkeämpi, kun kauppa keskittyi enemmän kangaspuolelle, Vartiainen sanoo.
Domicet Oy
- Perustettu vuonna 1978
- Hollantilainen Vako osti Domicetin vuonna 2019
- Muutti Kaarinan Rauhalinnaan 20 vuotta sitten
- Kaarinassa noin 20 työntekijää, myyjiä ympäri Eurooppaa
- Liikevaihto noin 8 miljoonaa euroa (2021)
Teksti ja kuvat: Mikko Perttunen