20 vuotta sitten Kaarinaan avattiin kummallinen ruokakauppa

0
– 20 vuotta sitten ihmiset maksoivat ostoksensa enimmäkseen käteisellä, kun nykyään kassalle väläytellään älykelloa, kertovat Jenna Vikman ja Aaro Lievonen. Myös Lidl-sovelluksesta on tullut suosittu. Ihmiset seuraavat sen avulla kännykästään tarjouksia sekä keräävät bonuksia ja digikuitteja.

Suomessa kohistiin parikymmentä vuotta sitten. Tuttujen kotimaisten ruokakauppaketjujen joukkoon oli lamavuosikymmenen päätyttyä ilmaantumassa uusi, saksalainen ketju.

Uuden ketjun myymälät hämmästyttivät suomalaisia. Tuotemerkit ja tuotteet olivat outoja ja eksoottisia. Pitkiä kassahihnoja ei ollut, vaan tavarat piti pakata kasseihin ostoskärryissä keskieurooppalaiseen tapaan. Ei ollut ostoskorejakaan. Lehtitoimittajia ei päästetty myymälöihin haastattelemaan, mikä lisäsi salaperäisyyden tuntua entisestään.

Suomalaiset kuitenkin ihastuivat Lidliin. Monella pienellä paikkakunnalla on edelleen iso uutinen, jos sinne saadaan Lidl.

Nyt saksalaisketjulla on Suomessa 200 myymälää. Kaarinaan se oli tullut ensimmäisenä: ensimmäiset kymmenen myymälää avattiin Suomessa 29.8.2002, ja Kaarinan myymälä oli niistä yksi. Se oli Lounais-Suomen ainoa.

Kuvaputkitelevisioita ja Saskia-vettä

– Kas vain, kuvaputkitelevisioita näytti olleen meillä silloin sisäänheittotuotteena, kommentoi Lidlin nykyinen aluepäällikkö Aaro Lievonen katsoessaan Kaarinan myymälän ensimmäistä mainosta.

– Ja Saskia-vettä! Se on meillä yhä selvästi suosituin tuote, huomaa Kaarinan apulaismyymäläpäällikkö Jenna Vikman.

Pirkkalassa asuva Lievonen on ollut Lidlillä töissä 15 vuotta, kaarinalainen Vikman viisi.

He kertovat, että Kaarinassa eniten ostetaan paistopisteen tuotteita, ennen kaikkea riisipiirakoita, kroissanteja ja lihapiirakoita.

– Lidlistä saa sellaista, mitä muualta ei saa. Suomalaiset pitävät siitä, että heidät yllätetään, miettii Lievonen Lidlin suosiota.

– 20 % tuotteista on vaihtuvia erätuotteita, kuten työkaluja ja vaatteita, tarkentaa Vikman.

Suosion on taannut myös se, että Lidl on kunnostautunut edullisimpana ruokakauppana Suomen ostoskoritutkimuksissa.

Lidl suomalaistui vuosien mittaan

Vuosien mittaan Lidl taipui suomalaisten tottumuksiin. Kassahihnat ja ostoskorit ilmaantuivat myymälöihin, ja pullonpalautuksiin sai myöhemmin palauttaa muitakin kuin Lidlin pulloja.

Aluksi Lidlissä sai vain kasviksia suomalaisina, mutta myöhemmin kotimaisten tuotteiden määrää lisättiin merkittävästi. Lidlin omien tuotemerkkien joukkoon ilmaantui suomalaisille tuttuja tuotemerkkejä. Toimittajatkin alettiin toivottaa tervetulleeksi jutuntekoon.

Edelläkävijänä Lidl kulki, kun se toi Suomeen ensimmäisenä kannelliset, energiaa säästävät pakastealtaat. Lisäksi Lidl poisti myymälöistä peliautomaatit ensimmäisenä valtakunnallisena ketjuna.

Minkähän takia Lidl valloitti Lounais-Suomen juuri Kaarinasta?

– Täältä saatiin varmaan sopiva tontti hyvien kulkuyhteyksien varrelta, arvioi Aaro Lievonen.