Ilmalämpöpumppu meni rikki. Korjausfirmasta tuli joku sitä katsomaan, mutta jokin osa pitikin tilata ulkomailta. Korjaaja ei uskaltanut luvata, milloin vempele saadaan ehjäksi. Raivosit hänellekin.
Lempilounasravintola nosti hintojaan. Pöyristyit ja äänestit jaloillasi, vaikka ruoka ja palvelu on muualla huonompaa. Moitit ravintolaa tutuillesi. Näinhän kuuluu toimia, eikö?
No ei. Toki aina löytyy yrityksiä, joissa asiat tehdään vasemmalla kädellä ja verukkeita keksitään, mutta moni yrittäjä tekee kaikkensa pystyäkseen toteuttamaan asiakkaan toiveet – eikä tällä hetkellä kaikkensa antaminen riitä.
Jotta asiakkaat saisivat yrityksiltä sen, mitä haluavat, yritysten on oltava heitä jatkuvasti askeleen verran edellä. Tavaroita ja palveluita ei taiota yhtäkkisesti taivaalta: ne täytyy kehittää, valmistaa ja tilata, sen mukaan, mitä yrittäjä ennakoi meidän haluavan ja olevan mahdollista. Viimeisen kahden vuoden ajan on täytynyt olla aika velho, jos tämä ennakointi on osunut nappiin. Milloin pandemia heittää nurin kulutuskäyttäytymisen, milloin Suezin kanavassa on konttilaiva jumissa, milloin naapurivaltion sota paukauttaa polttoaineiden, sähkön ja ruuan hinnan pilviin.
Koko maailmankauppa sakkaa ja sukeltaa. Kaarinalainen yritys kärsii siinä ketjussa vielä enemmän kuin asiakkaansa.
Positiivinen asenne ja innostus on monen yrittäjän tärkein työkalu: se on se, mikä saa asiakkaat palaamaan ja yrityksen löytämään luovia ratkaisuja vaikeina aikoina. Tänä syksynä monen yrittäjän positiivisuuspurkki alkaa olla pohjia myöten tyhjä.
Kaikkien etu on, että yritykset Kaarinassa pysyvät pystyssä. Tsempataan yrittäjiä, ostetaan palveluita täältä ja annetaan kehut. Silloinkin, kun joku mokaa, ei ole asiallista purkaa epävarman ajan kaikkea turhautumista häneen.
Maria Kesti