– Kyllä tässä yhä on vähän järsittävää. Eikä ihan vähän.
Kaarinan tekninen johtaja Jyrki Haapasaari on kiittänyt varsinkin venealalla työskentelevää Luojolaa Hovirinnan veneluiskaremontin ongelmien esiin nostamisesta ja asiantuntemuksesta
Kuvanottohetkellä sepelin alta oli kaavittu esiin vanha, kuoppainen betonipohja. Yhdessä sen kanssa betonielementit pitäisivät veden luiskassa yhä liian matalalla. Hovirinnan veneiden nosto- ja laskuluiskasta vaikuttaa useine turhine korjausyrityksineen muodostuvan Kaarinan oma funikulaari.
Maanantaina Haapasaari viestitti, että veneluiska on asfaltointia ja viimeistelytöitä vaille valmis. Viime viikolla tehdyt korjaukset jäävät näillä näkymin viimeisiksi.
Luojola arvioi, että veneluiska on nyt merkittävästi parempi kuin elokuussa valmistunut edellinen versio, mutta täysin tyytyväinen ei voi olla vieläkään.
– Pienveneilijät pärjäävät kyllä, jos vesi on normaalilla korkeudella. Isommille veneille luiska aiheuttaa edelleen haasteita.
Hän neuvoo veneilijöitä tutustumaan tarkasti laskuluiskan uuteen profiiliin ennen kuin lähtee laskemaan venettä.
– Riskinä on, että jos laskee vanhasta muistista, veneen pohja kolisee betonilaattoihin.
Hovirinnan veneluiskan rakentaminen on aiheuttanut paitsi närkästystä, myös huvitusta. Luojola on kuitenkin iloinen, että kaupunki on kuunnellut veneilijöiden palautteen ja tehnyt töitä asian korjaamiseksi.
– Rehellisesti sanottuna en tiedä, miten ihmeessä näin yksinkertainen rakennelma on voinut mennä näin pahasti pieleen. Vanhassa luiskassa ei ollut mitään muuta vikaa kuin kuoppainen pinta. Sen paikkaaminen olisi riittänyt. Nyt tässä lähdettiin keksimään polkupyörää uudelleen, Luojola toteaa.