Kaarinaan avattava myymälä on ketjun toinen Turun seudulla. Byggmaxilla on ennestään myymälä Raisiossa. Turun Itäharjulla sijaitseva liike suljettiin kolme vuotta sitten, kun kiinteistön vuokrasopimus umpeutui.
– Olemme etsineet siitä asti Turun seudulta paikkaa uudelle myymälälle. Kaarina on sijainniltaan hyvin samanlainen kuin Raisiossa oleva myymälämme. Siinä on ympärillä iso pientalokeskittymä, ja toisaalta se on mökkeilijöiden kauttakulkupaikka saaristoon, maajohtaja Aleksi Virkkunen kuvailee Krossin etuja.
Byggmaxin pääkohderyhmänä ovat kotiaan tai kesämökkiään remontoivat kuluttajat. Tyypillinen asiakas on Virkkusen mukaan tee-se-itse-rakentaja. Naisia on nykyään vähintään kolmannes asiakaskunnasta.
– Rakennusmateriaalit ovat muuttuneet koko ajan helppokäyttöisemmiksi. Samaan aikaan sosiaalinen media ja YouTuben ohjevideot ovat ruokkineet itse tekemistä. Korona-aika madalsi kynnystä entisestään, sillä ihmisillä oli vähemmän kilpailevia aktiviteetteja. Aika moni sellainen ihminen, joka ei ole koskaan rakentanut, aloitti korona-aikana jonkin projektin, Virkkunen kertoo.
Toimitusvaikeuksista päästy
Byggmax avasi vuonna 2008 ensimmäisen myymälän Suomeen ja on sen jälkeen laajentunut vauhdilla. Kaarinaan avattava myymälä on ketjun kymmenes ja yhtiön tavoitteena on kasvattaa myymäläverkostoa lisää. Tosin epävarman markkinatilanteen takia uusia myymäläavauksia joudutaan Virkkusen mukaan harkitsemaan tarkasti.
Korkealla oleva energian hinta heijastuu rakennustarvikkeiden raaka-aineiden hintoihin ja sitä kautta kuluttajien käyttäytymiseen. Tilanne näkyy myymälöissä pienempinä kertaostoina.
– Kuluttajien luottamus on historiallisen alhaalla. Suurempia remonttiprojekteja, kuten kesämökin laajentamista, harkitaan tarkkaan ja laitetaan ehkä odottamaan parempia aikoja, mikä näkyy tuotteiden kysynnässä, Virkkunen sanoo.
Kaarinan myymälän avaamisesta päätettiin hänen mukaansa ennen kuin tämänhetkinen maailmantilanne oli tiedossa. Toisaalta myymälän elinkaareen mahtuu sekä nousu- että laskusuhdanteita.
– Yhden vallitsevan suhdanteen perusteella ei voi tehdä tällaisia päätöksiä. Joka tapauksessa Byggmaxin tavoitteena on laajentaa merkittävästi myymäläverkostoa Suomessa. Jos markkinatilanne olisi toinen, avaisimme varmasti ensi vuonna muutamia muitakin myymälöitä, Virkkunen toteaa.
Monen muun toimijan tavoin Byggmax kärsi myös korona-aikana toimitusvaikeuksista, mutta niiden osalta tilanne on Virkkusen mukaan parempi ja toimitusvaikeudet näkyvät lähinnä yksittäisissä tuotteissa.
– Parkettilattiat ovat tästä hyvä esimerkki. Lattiateollisuus on ennen ostanut tammea Ukrainasta ja Venäjältä, ja tätä volyymia ei ole täysin pystytty korvaamaan, mutta puhutaan hyvin marginaalisista tuoteryhmistä.
Krossin liikekeskuksen viereen avattavan myymälän rakennustyöt alkoivat syyskuussa. Uuden myymälän sisäpinta-ala on noin 800 neliötä ja kokonaispinta-ala 8 000 neliötä. Myymälä työllistää Virkkusen mukaan kesäisin noin kahdeksan työntekijää ja sesongin ulkopuolelle hieman vähemmän.