Autoilijat ovat kiukustuneet, että mikä tunnelissa on vikana, kun sitä pitää jatkuvasti huoltaa. Edellisen kerran tunneli oli suljettuna huoltotöiden takia elokuussa. Tunnelin läpi kulkee 30 000-40 000 ajoneuvoa arkivuorokaudessa, joten sen sulkeminen aiheuttaa merkittävän haitan liikenteelle.
Paras tapa ehkäistä rattiraivoa olisi tiedottaa autoilijoita etukäteen tunnelin sulkemisesta. Sen ei pitäisi olla kovin hankalaa nykyisessä tietoyhteiskunnassa, jossa uutiset tavoittavat meidät lähes reaaliajassa. Jos tunnelin sulkemisesta olisi kerrottu aamun lehdessä tai paikallisradion uutisissa, olisin ilman muuta valinnut toisen reitin. Matkalla ohitin myös monta mainostaulua. Voisiko näitä hyödyntää liikennetiedotteisiin?
Tiedotusvälineet joutuvat kilpailemaan lukijoiden huomiosta. Liikenne- tai huoltotöistä kertovilla uutisilla ei saavuteta suuria klikkimääriä, mutta arkielämän sujumisen kannalta on aivan oleellista, että niistä kerrotaan.
Tässä on suuri vastuu myös viranomaisilla. Toimitukseltamme on mennyt usein ohi lukijoiden kannalta kiinnostavia tietoja, koska ne on julkaistu pelkästään Twitterissä eikä perinteistä mediaa ole lähestytty lainkaan. Tämän päivän Kaarina-lehdessä julkaistua poliisiuutista Hämeentien ratsiasta ei olisi syntynyt, ellei toimituksen myyjä olisi sattunut lukemaan viikonloppuna Facebookin tarinaosioita. On hienoa, että viranomaiset ovat ottaneet haltuunsa erilaisia tiedotuskanavia, mutta tiedon kulkeminen ei saisi olla sattumanvaraista eikä pelkästään somen varassa.
Helsinginkadun tunneli on kuulemma taas tällä viikolla suljettu pelastusharjoituksen takia. Kannattaa valita torstaina jokin toinen reitti.