Kuusistossa asuvat joutuvat tämän viikon alkaessa pitelemään korviaan. Kirjalansalmen sillan työmaalla käynnistyvät eniten meteliä aiheuttavat työvaiheet: paalutus-, poraus- ja louhintatyöt.
– Paalun poraamisesta ja lyömisestä syntyy melua, sillä paalu asennetaan maakerroksen läpi maan kantaviin kerroksiin, kuten moreeniin ja kallioon, taustoittaa projektipäällikkö Timo Hirvasmaa Kreate Oy:stä Väyläviraston tiedotteessa.
Ensimmäiseksi rakennetaan työsilta, ja sen koko paino tulee olemaan paalujen varassa.
Kalliota louhitaan, jotta maastoon saadaan lisää tilaa tulevalle tielle. Lisäksi sillan anturat edellyttävät louhintatöitä. Räjähdyksiä edeltää kallion poraaminen panosten asettamista varten.
Vaikka tärinän tason pitäisi pysyä selvästi sallittujen rajojen alla, tärinä tuntuu yleensä ihmisistä aina epämiellyttävältä. Lähitalojen rakenteille ei pitäisi aiheutua vahinkoja.
Paalutus-, poraus- ja louhintatöitä tehdään arkipäivisin kello 7 ja 20 välillä. Räjäytyksistä ilmoitetaan äänimerkillä ennen räjäytystä.
Räjäytyksen ajaksi liikenne pysäytetään enintään 8 minuutiksi. Ruuhka-aikaan pysäytyksiä vältetään.