
Korona-aikana suomalaiset oppivat hyödyntämään ruokakauppojen kauppakassipalvelua. Nyt lähiruokaakin on mahdollista tilata suoraan kotiovelle. Lähiruuan verkkokauppa Vaskio aloitti marraskuussa toimintansa Kaarinassa ja Turussa.
Vaskion liikeidea muistuttaa yrittäjä Juho-Matias Lehtosen mukaan Reko-rinkiä, jossa ihmiset voivat ostaa ruokaa suoraan pientuottajilta. Vaskiossa tätä ideaa on viety eteenpäin niin, että kuluttajat saavat verkosta tilaamansa tuotteet kotiin toimitettuna.
– Tykkään kovasti Rekon ideasta, mutta olen miettinyt, että sen voisi tehdä paremmin. Vaskiossa on ratkaistu se, etteivät asiakkaat joudu lähtemään erikseen hakemaan tilaamiaan tuotteita eikä tuottajien tarvitse pelätä, tulevatko asiakkaat lunastamaan tilaamansa tuotteet.
Kaarinassa asuva Lehtonen on kasvanut maatilalla ja tietää kokemuksesta, että kaukaa tulevan pientuottajan on laskettava tarkkaan, montako tilausta on saatava, jotta kannattaa ajaa paikan päälle. Joskus reissun kannattavuus voi olla kiinni yhdestä noutamatta jääneestä tuotteesta.
Yritys on saanut nimensä Salon Vaskiolta, josta Lehtonen on kotoisin.
Mukana kymmenkunta tuottajaa
Vaskiossa on mukana kymmenkunta tuottajaa 50 kilometrin säteeltä. Myytävänä on lähitiloilla tuotettuja juureksia, salaatteja ja yrttejä. Lihoista on tarjolla nautaa, sikaa, lammasta ja kania. Riistaliha on tulossa Lehtosen mukaan valikoimaan, samoin kananmunat ovat työn alla. Uusia tuottajia etsitään koko ajan lisää.
– Tavoitteena on tarjota mahdollisimman monipuolinen valikoima lähituotteita, ettei ihmisten tarvitsisi mennä erikseen ruokakauppaan, Lehtonen kuvailee liikeideaa.
– Kananmunissa on se haaste, että Ruokavirasto määrittelee meidät jälleenmyyjäksi, vaikka todellisuudessa olemme verkkoalusta. Ruokaviraston määräysten mukaan kananmunien täytyy olla leimattuja ja läpivalaistuja silloin, kun ne menevät jälleenmyyntiin. Moneltakaan pientuottajalta ei löydy sellaisia laitteita, hän kertoo haasteista.
Vaskion pääasiakasryhminä ovat ikäihmiset, joille liikkuminen ja kauppaan meneminen ovat hankalaa, ja toisaalta ruuhkavuosia elävät perheet, joilla on pulaa ajasta.
– Monet mieltävät, että lähiruuan tilaaminen on kallista, mutta esimerkiksi perunasäkin saa meidän kauttamme halvemmalla kuin kaupasta. Myös tuottaja saa siitä meiltä paremman korvauksen, Lehtonen vertaa.
Maanviljelijäperheessä kasvaneena hän sanoo pitävänsä tärkeänä, että paikalliset tuottajat saavat tekemästään työstään kohtuullisen korvauksen.
Arvostus ei aina näy kassalla
Lehtosella on Vaskiossa yhtiökumppaneina Luukas Kuusrainen ja Juhana Itkonen , jotka ovat vastanneet verkkoalustan teknisestä toteutuksesta. Kolmikolla on toistaiseksi päätyöt muualla, mutta tulevaisuuden tavoitteena on kasvattaa Vaskiosta valtakunnallisesti toimiva yritys.
Lehtonen näkee ruuan verkkokaupassa runsaasti kasvupotentiaalia.
– Ennen koronaa ruuan osuus kaikista verkosta ostetuista tuotteista oli alle 2 prosenttia. Koronan myötä ruuan osuus nousi yli 5 prosenttiin, mutta se tulee varmasti vielä kasvamaan.
Suomalaiset ovat ruuan suhteen hyvin tiedostavia ja lähiruokaa arvostetaan. Toinen asia on, näkyykö arvostus kulutustottumuksissa.
– Nyt, kun sähkön hinta ja kulut ylipäätään ovat nousseet, ruoka on monilla se, mistä ensimmäisenä säästetään. Siinä kohtaa suomalaisuus ei ole enää niin tärkeä arvo, Lehtonen tietää.